Obiceiurile locului

Publicat în Dilema Veche nr. 659 din 6-12 octombrie 2016
Obiceiurile locului jpeg

Cîini (România, 2016), de Bogdan Mirică.

Lungmetrajul de debut al lui Bogdan Mirică, premiat anul acesta de Federaţia Internaţională a Criticii de Film în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes, dezvoltă un conflict la prima vedere de western, dintre un tînăr orăşean (Dragoş Bucur), moştenitor al unui teren arid, aflat la graniţă, într-o pustietate dobrogeană uitată de lume, şi cei care fac legea conform vechilor obiceiuri ale fostului proprietar şi îşi doresc ca lucrurile să rămînă exact aşa cum au fost dintotdeauna. Reprezentanţii legii sînt, în acest conflict, cei care latră, dar nu muşcă (poliţia e personificată printr‑o căţea) şi nu se ştie dacă au avut vreun cuvînt de spus vreodată faţă de fărădelegile locului. Dincolo de acestea, Cîini tatonează la un alt nivel de interpretare şi conflictul ancestral, de tip Dogville: moştenirea răului de la un individ la altul, indiferentă la individualitate sau vremuri (nici comuniştii, ni se spune, nu i-au ­luat pămîntul bătrînului Alecu, iar legea sa a fost deasupra regimului de ieri sau de astăzi).

Conflictul western-ului nu ajunge însă pe atît de important pe cît e thriller-ul cu progresie lentă, accentuată de ritmul natural al vieţii la cîmpie, pe care camera îl urmăreşte în cîteva cadre lungi, studiu al unei relaţii strînse dintre evenimentele misterioase care se petrec (dispariţii, crime, ţinute majoritatea în afara cadrului), oamenii care le produc (Samir, interpretat de Vlad Ivanov, un ucigaş care omoară din plictiseală, şi gaşca sa) şi spaţiul în care trăiesc. Dezvăluirea treptată a unei nelegiuiri sau atrocităţi (violenţa nu e redată subtil, ci aproape contemplată) e făcută simultan cu revelaţiile protagonistului despre crimele care au loc pe pămîntul devenit acum al său. Filmul pune accent pe conturarea portretelor unor săteni care, deşi ni se sugerează că ar putea reprezenta forţe mai mari, mitice, au o pronunţată notă locală. Poliţistul care cercetează cazurile de omor (Gheorghe Visu) e un bătrîn care scuipă sînge, cu un trecut suspect şi cu oarecare probleme de conştiinţă, care se împarte între cazurile pe care nu le rezolvă şi băutură. Un cadru lung cu acesta scoţînd o probă pe masa pe care tocmai terminase de mîncat – o labă de picior de om căreia îi taie gheata şi îi scoate şoseta grijuliu cu furculiţa, rotind-o contemplativ, aşa cum s-ar roti o sculptură într-o galerie de artă, trădează obişnuinţa sa cu moartea (şi cu răul, şi cu violenţa), ca şi cum ele s-ar fi contopit cu cele mai elementare gesturi ale sale, cu gestul de a mînca sau de a bea, devenind elemente constitutive ale propriei persoane. Violenţa şi macabrul sînt privite, nu doar de poliţist, ci şi de alţi săteni, ca pură banalitate (personajul interpretat de Teodor Corban examinează şi el piciorul, făcînd glume pe seama sa). Majoritatea lucrurilor pe care le aflăm despre aceşti oameni, despre ceea ce resimt şi despre ce înţeleg ei înșiși din evenimente sînt vizibile atît cît transpare din afară, fără explicitarea lor prin dialog. Dragoş Bucur face vizibilă trecerea de la frămîntările legate de bănuielile personajului său despre crime la lămurirea sa asupra motivelor lor doar prin mimică, fără să articuleze vreodată temerile sale. Abţinerea de la psihologizarea personajelor şi natura contemplativă a cadrelor sînt tehnici ale esteticii realiste pe care Mirică le foloseşte aici pentru a spori efectele de thriller, de mister sau de tensiune, pentru a impune un ritm, alături de altele complet opuse – spre exemplu, tremuratul accentuat al camerei în momentele încordate. Însă personajele nu ajung să capete o reală rotunjime, rămînînd mai apropiate de nişte tipologii. Naraţiunea conţine şi ea dispariţii care nu sînt explicitate, cazuri care nu sînt rezolvate şi decizii nemotivate puse sub semnul misterului, dar care ascund probleme narative. Per total însă, nu posibilitatea de a crea naraţiuni coerente pare să fie riscul său principal (iar din punct de vedere al elementelor stilistice cu atît mai puţin), cît complacerea în forme bine realizate tehnic, dar stereotipe, de sub care e mai greu să răzbată o voce distinctă.

Ancuța Proca este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.