Nuanţe

Publicat în Dilema Veche nr. 717 din 16-22 noiembrie 2017
Nuanţe jpeg

● Un beau soleil intérieur (Franța- Belgia) de Claire Denis. 

Cîștigător anul acesta la Cannes în cadrul competiției „Quinzaine des réalisateurs“, Un beau soleil intérieur este și cel mai rohmerian film al regizoarei franceze Claire Denis. Tocmai de aceea, premisa este cît se poate de simplă: o femeie pe la cincizeci de ani caută, în van, o iubire deplină, interacționînd cu o sumedenie de bărbați care o dezamăgesc unul după altul.

În ansamblul filmografiei lui Claire Denis, Un beau soleil… are alura unui obiect greu identificabil. Este primul film în care Denis se dedică voluptuos redării pe peliculă a fluxului abundent de cuvinte, existent aici între protagonista Isabelle (prezența, solară și ea, a lui Juliette Binoche) și posibilii ei pretendenți. Cuvintele, în acest film, sînt doar un înveliș protector; esențială rămîne grația Isabellei, pusă în valoare printr-o sublimă scenă de dans în care femeia se lasă în voia ritmului, sau, dimpotrivă, prin contrastul cu bărbații care o tatonează, prea des mătăhăloși sau grobieni. Se vede că regizoarea nu și-a abandonat traseul programatic, acela de studiu, în cele mai fine detalii, al corporalității, studiu căruia pare să își fi consacrat întreaga carieră. Poate cel mai cunoscut film al său, Beau travail (1999), reprezintă o delicată observare a cotidianului unor soldați francezi în pusta djiboutiană; este o creație aflată la antipod față de Un beau -soleil…: puține cuvinte (adesea monologate), înlocuite în schimb cu o atenție aproape cultică acordată gestului. Însă preocuparea lui Claire Denis pentru corporalitate transpare încă și mai limpede în documentarul Vers Mathilde (2005), în care prim-planul aparține muncii sisifice a unei coregrafe – pentru ea, ca și pentru Claire Denis după toate aparențele, gestul șlefuit minuțios cîntărește mai mult decît cuvîntul.

În această optică, logoreea personajelor din Un beau soleil… nu mai poate să ne pară gratuită. Personajele vorbesc întruna pentru ca, vorba lui Le Clézio, să mobileze tăcerea, să adauge ceva acolo unde în mod normal nu ar trebui să fie nimic. Din frica de tăcere rezultă un extraordinar studiu de caz al zigzagului amoros. Pe parcursul filmului, Isabelle interacționează, pe o perioadă nedeterminată, cu diverși bărbați: fiecare sculptează alte nuanțe în personalitatea femeii dornice să iubească și, mai ales, să fie iubită. Recunosc, am avut o strîngere de inimă văzînd că scenariul a fost conceput de Claire Denis alături de Chris-tine Angot, scriitoare cunoscută pentru romanele ei (destul de melodramatice) de autoficțiune și, mai recent, pentru luările de poziție violente, căutat ireverențioase, din cadrul diferitelor emisiuni cu tentă politică din Franța. Nimic din aceste impulsuri nejustificate în replicile care alcătuiesc filmul, din contra – un exercițiu stilistic filigranat, în care spectatorului i se cere o deosebită atenție acordată lucrului mărunt, dar semnificativ. Scenariul ne aruncă în mijlocul unei relații deja consumate cu un bancher burduhănos (inspirată alegerea lui Xavier Beauvois), pentru ca apoi să sărim direct la întîlnirea femeii cu un tînăr actor și la ezitările care îi macină pe cei doi înainte de consumarea actului. Limbajul devine, pe lîngă un mod de autoafirmare, sursă de confuzie: într-una dintre scenele delicioase ale filmului, cei doi se îmbrățișează și parcurg cu spatele un coridor. „Unde mergem?“, o întreabă actorul pe Isabelle, moment în care ea răspunde: „Vrei să spui, în ce cameră?“

Așa că, sigur, dat fiind că astfel de momente sînt recurente în film, am putea crede că avem de-a face cu o comedie romantică convențională. Însă filmul ascunde, în spatele stratului umoristic, și o reflecție adîncă asupra lumii actuale (aici tind să recunosc marca, de altfel destul de sensibilă la tectonica societății, a Christinei Angot). În cea mai intensă scenă a filmului, Isabelle acceptă invitația insistentă a unui prieten de a lua parte la o excursie într-o zonă rurală a Franței. Acolo ia contact cu o seamă de burghezi autosuficienți, care se minunează steril în fața peisajului. Confruntată cu ipocrizia, Isabelle nu se poate abține: „Totul vă aparține, totul“, izbucnește ea într-un acces de furie și candoare nestăpînită. Filmul propune, astfel, și o tematică socială subiacentă: diferențele de clasă sînt vizibile (altcîndva, Isabelle are probleme în a stabili contactul cu un bărbat cu un statut social inferior), la fel și prețiozitățile pseudointelectuale, incriminate explicit de scenariu, prin Isabelle.

Toate întîlnirile la care ia parte tind să semnaleze o figură anacronică pentru ziua de azi: de o sinceritate debordantă, cu încrederea neștirbită în puritatea sentimentului (deși adesea o regăsim plîngînd, rănită de vreun bădăran), Isa-belle e mereu disponibilă să o ia de la capăt. Există o doză de ironie regizorală la adresa modului în care femeia își asumă nevoia aproape imperativă de a găsi dragostea; poate tocmai de aceea avem acces mai ales la această căutare amoroasă încăpățînată, și mult mai puțin la statutul său profesional (e artistă) sau social (e mamă). În final, monologul diluvian al psihologului interpretat de Gérard Depardieu vine să concluzioneze traseul zbuciumat al femeii care, oarecum previzibil, n-a găsit ce căuta. În timp ce este invadat de generic, Depardieu o sfătuiește să se întoarcă spre soarele frumos ascuns în interior. Evitînd happy end-ul simplist, filmul se încheie totuși într-o notă optimistă. Senzația, în urma vizionării, e similară cu cea lăsată de filmele coreanului Hong Sang-soo: viața, oricît de nedreaptă, nu se termină aici.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.