La parastasul lui Emil (II)

Publicat în Dilema Veche nr. 657 din 22-28 septembrie 2016
La parastasul lui Emil (II) jpeg

Sieranevada (România, 2016), de Cristi Puiu. 

În afară de mijloacele documentarului observațional care ne fac martori la evenimentul parastasului cît mai aproape de integralitatea sa, o bună parte din structura pe care se construiește Sieranevada, care alcătuiește acest cerc al personajelor, face apel la elementele comediei. Spre deosebire de forma crime thriller-ului folosită în Aurora fără a oferi și satisfacția unor rezolvări tipice genului, comedia din Sieranevada ajunge să fie satisfăcătoare, chiar și fără subtextul secundar, înțesat de semnificațiile, referințele literare și cinematografice cu care e încărcată. Prin intermediul ei se conturează nişte personaje mult mai accesibile (Sebi e conspiraţionistul, Cami e adolescenta-problemă, Toni e bărbatul adulterin, Ofelia e femeia care se victimizează) şi nişte situaţii dramatice tipice, cu care spectatorul s-a mai întîlnit. Cea mai spectaculoasă dintre ele rămîne „demascarea lui Toni”, expunerea lungului şir de infidelităţi de către soţia sa, ca o bulă care acumulează tensiune dramatică pînă la explozie. În contextul mai larg al filmului, comedia îi oferă spectatorului partea vizibilă a perso­najelor, forma lor, și ceea ce de multe ori e demascat ca performance-ul lor. În timp ce își expune propria teorie legată de evenimentele de la 11 septembrie, adresa­rea lui Lary e ambiguă: rostită pe un ton mai înalt decît pînă atunci, jumătate pare să-i fie dedicată lui Sebi, jumătate spectatorului, iar finalul ei e întîmpinat de exclamația soției sale referitoare la aplauzele pe care le merită.

Există și o latură mai puțin vizibilă, mai profundă, a personajelor. Felul în care spectatorul e invitat să o descopere ține de observația în timp a elementelor mizanscenei, corelate cu fragmentele de dialog la care avem acces. De multe ori, evenimentele se petrec simultan: Laura discută ceva despre o supă cu Gabi, cumnatul său, în timp ce Lary e implicat într-o discuție despre conspirații cu vărul său Sebi, iar spectatorul poate observa simultan cele două conversații, implicarea veselă, lipsită de griji a Laurei în conversație, și tărăgănarea, oboseala, încercarea de a ieși din ea exprimată de Lary. Esențială pentru această latură observațională rămîne mișcarea perso­najelor, fie ea dintr-o cameră în alta (fiecare iluminată diferit) sau prin per­mu­tă­rile dintre ele. Fiecare mișcare constă într-o punere în lumină sau în penumbră, într-o apropiere de fereastră sau o afundare în întunericul camerelor (dintre care cea mai obscură rămîne camera lui Emil), pentru a le revela emoțiile lor, de pildă apăsarea lui Lary, în contradicție cu latura ironic-flegmatică a­fișată în conversațiile sale. Aranjarea persona­jelor în cadru pare să urmeze o anumită regulă: personajul care își dezvăluie vulnerabilitatea (de pildă, Ofelia, în scena dintre ea și Toni) e întors cu spatele, iar cel care joacă un rol, care se dă în spectacol, e complet vizibil, îndreptat direct spre cameră (în acest caz, Toni). Există o diferență între felul în care sînt percepute prin forma lor personajele și ceea ce acțiunile lor ne spun despre ele: Cami e o adolescentă cu un aspect rebel-comic (piercing, fes și telefon cu urechiușe), care e percepută drept întruchiparea i­res­ponsabilității (judecată bazată în ma­re parte pe comicul hainelor sale), însă gestul, criticat de fiecare personaj din casă, de a oferi ajutor unei străine, e cel mai generos dintre toate interacțiunile la care sîntem martori și îi revelează noblețea, într-un mod care amintește de asistenta lui Lăzărescu, care negociază cu ceilalți în favoarea bolnavului.

E destul de evident că filmul depășește limitele unei simple preocupări pentru comicul de caractere sau pentru narațiune. Însă în ceea ce privește procesul observațional, viziunea sa nu ajunge să fie la fel de riscantă precum fusese în Aurora. Și aici, ca și în Aurora, șirul evenimentelor e perturbat (de data aceasta narativ, de lipsa preotului, problemele croatei etc.), însă această perturbare nu mai afectează percepția noastră cauzală, nu mai e într-o la fel de mare măsură destabilizantă. 

Ancuța Proca este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.