Istoria, la roșu

Publicat în Dilema Veche nr. 760 din 13-19 septembrie 2018
Istoria, la roșu jpeg

●  Aurora Borealis – Északi fény / Aurora boreală – Luminile nordului (Ungaria 2017), de Márta Mészáros. 

A devenit aproape un truism să susții că trecutul îți blochează prezentul (nu putem permite ca trecutul să ne strice viața, spune un personaj din Aurora boreală – Luminile nordului, ca într-un manual contemporan de dezvoltare personală), însă ar fi prea simplist să îl negi pur și simplu și să treci senin mai departe. Premisa de la care pleacă ultimul film al reputatei regizoare maghiare Márta Mészáros nu este foarte originală: felul în care individul, rătăcit în meandrele unei istorii la care un om obișnuit este mai mult martor, la scara sa umilă, suportă efectele acesteia, care îi schimbă destinul. O temă pe care octogenara Márta Mészáros a tratat-o de nenumărate ori în prolifica sa carieră, și nu poți să nu te întrebi ce ar putea spune în plus sau altfel în noul său film, deși pe parcurs afli o motivație nu tocmai de neglijat (războiul nu se termină niciodată, spune un personaj principal). Într-o istorie contemporană atît de divizată, cu profunde mutații în mentalități, ce relevanță ar mai avea încă o incursiune/recuperare simbolică a traumelor produse de cel mai grav război al secolului 20 și de perioada imediat următoare (în film, regimul de dominație stalinist în țările est-europene)?

Însă cineasta contracarează acest risc al locurilor comune prin apetența, manifestată în mai toate filmele sale importante, de a surprinde rolul intuitiv, aproape ritualic, pe care femeia îl joacă la scara istoriei brute. Deși conceptual înțelege mai degrabă micro-istoria (față de bărbat, care rescrie și dirijează macro-istoria), femeia din filmele Mártei Mészáros are puterea cosmică a accesului la maternitate și la celula familiei, al cărei întemeietor și păstrător este, dar este și o prietenă adevărată, complicitatea dintre femei fiind un alt leitmotiv al filmelor ei. Moderat feministă, în mai toate filmele sale importante regizoarea a onorat portretele unor femei puternice, fie că e vorba de simple muncitoare, ca în Adopțiune (1975) sau de intelectuale, ca cineasta din Jurnal pentru copiii mei (1984) – în mare parte un film autobiografic, sau filozoafa Edith Stein, interpretată de Maia Morgenstern în A șaptea încăpere (1996). Această relație privilegiată cu sensibilitatea feminină se regăsește în jocul foarte bun al tuturor actrițelor acestui film, în special „marea doamnă“ a filmului maghiar, Mari Töröcsik, în rolul Mariei la bătrînețe, și frumoasa și talentata Franciska Töröcsik, interpreta Mariei în tinerețe. Recuperea episoadelor dureroase ale trecutului este necesară, cu toate riscurile pentru starea noastră de confort psihic și moral, și este de preferat incertitudinii de a nu ști cine ești cu adevărat, este concluzia la care ajunge avocata de succes Olga Kunz (Ildikó Tóth), după o serie de evenimente misterioase în care începe să se îndoiască profund că tatăl ei este cu adevărat fostul soț al mamei ei, Maria, aflată acum în comă. Olga a reușit în viață, are o carieră strălucită în Viena și o relație modernă și liberă cu soțul său portughez Antonio, dar și cu fiul student Robert, căruia îi plătește studiile nu tocmai modice, deși acesta îndrăznește să îi reproșeze că „nu înfruntă lucrurile“. Însă, ca într-un thriller hollywoodian, nimic nu este ceea ce pare…

În plan formal, regizoarea mizează pe estetismul cadrelor, pe o mînă sigură, clasică – deși uneori calofilă – în felul în care construiește momentele dramatice, pe vibrante culori tomnatice, albăstrui sau solare în secvențele care reînvie trecutul (Aurora boreală – Luminile nordului este un spectacol de culori), pe un erotism discret, care aduce elogiu vieții și corpului. Filmul se dezvoltă ca o pledoarie asumată, chiar dacă uneori stridentă, pentru dreptul de a ne cunoaște în mod real rădăcinile și istoria personală. Pe alocuri însă, sedus de propriul său pariu ideologic, Aurora boreală – Luminile nordului devine îngreunat de îngroșări teziste (spre exemplu, eroismul bravului popor maghiar în lupta cu mojicul soldat sovietic sau insensibilitatea femeilor-comisar sovietice în fața tainei maternității femeii maghiare și, prin extensie, a celei ariene). Un plus care dă greutate peliculei este modul în care hazardul își are propriul rol în viața individului, chiar dacă uneori un rol foarte ironic. Un fel de a spune că haosul are propriul său drept la umor, mai mult sau mai puțin gustat și înțeles de cel care se confruntă cu el.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.