Frumusețea și infernul

Publicat în Dilema Veche nr. 823 din 28 noiembrie – 4 decembrie 2019
Frumusețea și infernul jpeg

● Il traditore / Trădătorul (Italia, Franța, Germania, Brazilia, 2019), de Marco Bellocchio.

Il traditore, cel mai recent film al italianului Marco Bellocchio, inspirat de istoria reală a lui Tommaso Brusetta, cel care a provocat căderea grupării Cosei Nostra acum 30 de ani, propune o abordare inovatoare a filmelor despre mafioți. Este neîndoios un fel de exoplanetă, la nivel stilistic, ideatic și ca viziune regizorală, atît față de seriile romanțate Nașul sau de riguroasele filme tematice ale lui Martin Scorsese, cît și față de capodopera neorealistă a lui Matteo Garrone Gomorrah (2008), inspirată de bestsellerul mondial omonim al lui Roberto Saviano.

Preferința pentru dialogul contra­dicțiilor și pentru alternarea diferitelor registre stilistice a lui Bellocchio se face simțită și aici, ca în mai toate filmele acestui curajos cineast politic contemporan. Încă din prima secvență, pe o insulă siciliană, într-un impunător castel al vechii aristocrații, capii Cosa Nostrei se întîlnesc, pe 4 septembrie 1980, de sărbătoarea Sfintei Rosalia, într-un carnaval cu măști, torțe și dansuri ancestrale, pentru a-și împărți zonele de influență. Este momentul în care puternicul Tommaso Bruscetta (Pierfrancesco Favino) intră în scenă, deloc monumental și eroic, ci mai degrabă de la un nivel foarte uman, deci vulnerabil: îl culege în miez de noapte pe tînărul său fiu Benedetto, slab, drogat și prăbușit pe plajă, care îl întâmpină natural cu un mesaj hristic: „Dumnezeu este iubire, îmbrățișează-mă, tată“.

Stop-cadrele numerotate pe figurile pionilor principali ai Cosa Nostra (Totò Riina, Bontade, Contorno, Pippo Calò etc.) sînt premisa pe ecran a unei viitoare anatomii a crimei și a apologiei urii, acel alt nume al lipsei de iubire pentru aproapele. Este și o opțiune a autorului pentru migrarea timpului profan spre cel sacru („tunete și furtuni, noi vă chemăm“, cîntă ritualic invitații, ca noi zei autoproclamați ai protoistoriei contemporane), opțiune devoalată și printr-o cronologie aleatoare a momentelor-cheie. Modul minimalist, fără accente inutile, în care regizorul construiește violența pe ecran urmează aceeași pendulare dinspre profan spre un atemporal metafizic: cruzimea asasinatelor între membri este redată în plan-detaliu (petele de sînge ale unui complice eliminat rămân suspendate pe cioburile geamului mașinii acestuia) sau la nivel mimetic (fratele Giacinto este asasinat de mafioți îmbrăcați în rase similare cu a lui).

În contrapunct, visul în care Tommaso se vede vegheat în sicriu de un cortegiu de figuri feminine, inclusiv cele mai importante femei din viața sa – mama și soția sa Cristina –, este foarte aproape ca tonalitate de realismul magic. Tot în contrapunct este și maniera asumat teatrală, cu accente expresioniste, în care regizorul construiește numeroasele scene ale confruntării la tribunal dintre Bruscetta, convins să colaboreze de integrul judecător Giovanni Falcone (Fausto Russo Alesi), și cei pe care îi denunță. Tribunalul este gîndit ca un amfiteatru contemporan al răului proteiform, de la diversiune perfidă la disimulare a binelui în rău, de la grotesc (un militant se dezbracă în loja judecătorilor) la cruzime pură sau asalt eroic al iraționalului („unica mea apărare este limba mea, dar pentru că nimeni nu mă crede, am cusut-o“, este mesajul citit în numele unuia dintre martori, care își coase gura la propriu). Separarea este simbolică, într-o cușcă de sticlă din mijlocul căreia protagonistul explică ceea ce alții consideră a fi trădare („am un suflet bolnav, vreau să respir liber în huruitul morții lor“ – n.r.: Cosa Nostra).

Bellocchio este și un mare romantic, un leitmotiv-cheie fiind tensiunea erotică dintre Tommaso și Cristina, pendulînd între senzualitate (au o chimie atît de mare încît el ghicește că ea s-a dezbrăcat doar ascultînd-o la telefonul de care îi despart continente, supravegheați permanent de oamenii legii) și atașamentul tandru și devotat care îi leagă timp de decenii. De altfel, una dintre scenele cele mai puternice din film impregnează chiar miezul violenței cu senzualitate (într-o încercare aproape demonică de a-l face să vorbească, Tommaso privește din elicopter cum ea riscă să fie aruncată în valurile mării, din alt elicopter survolînd la aceeași înălțime, totul pe fondul unei languroase arii de tango).

Ca în toate filmele sale, cineastul Italian este un mare șlefuitor de actori, gradul de performanță fiind impecabil, de la protagoniști pînă la rolurile episodice. Imaginea lui Vladan Radovic surprinde semitonuri și nuanțe cînd clare și eterate, cînd profunde și sepulcrale (ca în visul lui Tomasso), se lansează adeseori într-o adîncime a cîmpului martoră pentru vastitatea cosmică în care omul este pierdut și este foarte atentă la felul în care trăsăturile îmbracă geografia chipului uman.

Bellocchio citează în film o afirmație a judecătorului Falcone („ca orice fenomen uman, Mafia are un început, însă are și un sfîrșit“), citat care, printr-o paralelă interesantă, constituie și prefața cărții de eseuri Frumusețea și infernul a lui Roberto Saviano, strălucitul ziarist de investigații din Palermo pe care organizația criminală Camorra l-a forțat să trăiască, de la publicarea Gomorrei, sub protecție permanentă. Această carte-document, care menționează la rîndul ei cazul Falcone, judecătorul-erou ucis nemilos în 1992, are ca motto o afirmație a preotului Peppe Diana, eliminat de Camorra în deceniul 9, cel care a provocat post-mortem extraordinara mișcare de solidaritate a sicilienilor obișnuiți, cea a cearșafurilor albe afișate la ferestre: a venit timpul să încetăm să mai fim Gomora. În filmul lui Bellocchio, un astfel de protest al celor revoltați de eliminarea oamenilor simpli ca victime colaterale sau de revoltătorul asasinat al lui Falcone vine ca un contrapunct luminos al speranței din chiar mijlocul infernului. Este acea oază de încredere în forța ultimă de a se ridica a omului, speranță care este, poate, și cea mai importantă relicvă de frumusețe rămasă în acea extremă cutie a Pandorei care este condiția umană.

Il traditore a rulat în premieră la actuala ediție a festivalului Filme de Cannes la București și va intra în cinematografe din 20 februarie 2020.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.