Celuloidită

Publicat în Dilema Veche nr. 848 din 9 - 15 iulie 2020
Celuloidită jpeg

● Ne croyez surtout pas que je hurle / Nici să nu vă gîndiți că urlu (Franța, 2019), de Frank Beauvais.

Ne croyez surtout pas que je hurle / Nici să nu vă gîndiți că urlu trebuie că e filmul pe care cinefilii get-beget l-au privit fără să știe dacă li se vorbește despre visul lor cel mai intim sau despre coșmarul lor cel mai răscolitor. Frank Beauvais (n. 1970, regizor, selecționer de film, consultant muzical – le trec aici pentru că, în cazul acestui monolog ultrapersonal, toate au relevanță) a mers cu acest film pe linia fină care separă mania de psihoză, singurătatea de solitudine, cinefilia de ciné-folie. O linie care conduce, în cele din urmă, în inima tenebrelor, de unde Beauvais, cu chiu, cu vai, a reușit să revină în urma unei traversări secătuitoare. E de-ajuns să privim acest ultim cadru al filmului, o planare în zbor venită în siajul atîtor imagini asfixiante de pînă atunci, pentru a ști că filmul – la fel ca autorul său chinuit – a reușit în sfîrșit să decoleze. Paranteza neagră s-a închis, magia unei rutine care stă sub semnul viselor de celuloid s-a evaporat. Generic de final.

Filmul descrie deci o perioadă de cîteva luni, timp în care Beauvais se refugiază, volens nolens, într-un cătun izolat din Alsacia, dar care s-ar putea situa la fel de bine la capătul lumii. Expulzat din cartierele tot mai exclusiviste ale Parisului, artistul pauper ajunge într-un loc de care nu-l leagă nimic – mentalități, opțiuni politice, loisir-uri –, experimentînd un soi de lockdown sumbru în care fiecare nouă zi e percepută ca un obstacol ce trebuie depășit cît mai repede. Cum? Prin filme, cît mai multe, mestecate pe repede înainte, kilometri întregi de peliculă, stive întregi de DVD-uri, grămezi virtuale de fișiere descărcate ilegal – anything goes, atîta timp cît Beauvais își poate umple orele fără să se gîndească de două ori, abrutizîndu-și mintea cu imagini în mișcare și căzînd într-o transă cvasi-opiacee. Filmele sînt un panaceu: feresc de o singurătate prea zgomotoasă și scot, la nevoie, din încurcătură. Într-o secvență zguduitoare, Beauvais evocă scurta conviețuire alături de tatăl său înstrăinat, dînd frîu liber unei proze fără compromis, care l-ar face atent și pe Kafka. Bărbați aparținînd unor lumi ireconciliabile – unul cultivînd o imagine desuetă despre virilitate, celălalt fiind homosexual –, cei doi se văd aduși laolaltă de un film din anii ʼ40 de Jean Grémillon. Va fi și ultima ocazie, căci tatăl suferă o criză și moare în timpul proiecției.

Beauvais însă nu-și pierde mințile, ba chiar gîndește o formă specială pentru jurnalul său de cinefil. Parti-pris-ul filmului mizează pe un paradox: simplu spus, ce poate ieși din întîlnirea dintre o componentă vizuală alcătuită exclusiv din imaginile filmelor devorate în acele luni – imaginile altora prin excelență – și o componentă sonoră în care luptă să se facă auzită conștiința torturată a auctorelui? Răspuns: un statement aproape patologic, într-atît de insistent se reflectă ego-ul naratorului în toate aceste cioburi de lumi străine cu care a intrat în contact. În fond, vocea descrie acel point de basculement în care, după cum amintește și Beauvais, filmul încetează să mai fie o fereastră și se transformă într-o oglindă. De unde și senzația că fiecare imagine e „bună”, fiecare centimetru de peliculă poate servi la ceva, fiecare umbră de pe ecran capătă ecou în propria minte. Bricolînd în singurătate la masa de montaj, Beauvais descoperă că momente mici, de umplutură, din filmele cinematecii de sub frunte (cum zicea Radu Cosașu) pot, dacă nu să dubleze, atunci măcar să aproximeze fidel contururile propriei existențe. Cum ar veni, filmul bate viața, care oricum era mediocră.

Beauvais îmbracă aici hainele spectatorului tipic, și nu doar în fața ecranului, ci și în fața lumii care, șchiopătînd, merge cumva înainte. Ca o cutie de rezonanță, omul se trezește singurul scandalizat de mersul strîmb al lucrurilor: atentate, masacre în Orientul Mijlociu, naufragii pe Mediterana – nu pare un moment bun pentru umanitate, mai ales pentru o fire prăpăstioasă ca a regizorului. Să treacă la acțiune? Nu e nici genul ăsta de om, altfel ar fi făcut-o de mult. Așteptînd vîrsta resemnării totale, privește neputincios supunerea totală a societății în fața Capitalului. Nu există multă înțelegere în acest film, iar atunci cînd aceasta apare totuși, o face sub forma unor acorduri implicite, care nu se cer detaliate. Poate că cele mai amare momente ale filmului vin atunci cînd realizăm că povestea sa nu e decît aceea, imuabilă, a singurătăților între care ne ducem viețile, știind că posibilitatea evadării e doar o iluzie care se va solda invariabil cu pagube. Ca radiografie maniacală a unui ego hipertrofiat și încolțit din toate părțile, filmul adună curajul să ne facă părtași la dezgustul firesc pentru o lume care a abandonat luptele juste, observînd clinic și fără plase de siguranță impasul unei generații – încă una – pe care putem să o calificăm fără griji drept „pierdută”.

Ne croyez surtout pas que je hurle este disponibil pe MUBI.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.