Cadru rustic, lună plină

Publicat în Dilema Veche nr. 655 din 8-14 septembrie 2016
Cadru rustic, lună plină jpeg

După ediția de avarie de anul trecut, încăpățînarea organizatorilor de a instaura o tradiție în ce privește Festivalul de Film Horror și Fantastic „Luna Plină“ a dus la desfășurarea celei de-a cincea ediții, între 25 și 28 august, în același cadru rustic – satul săsesc Biertan, la umbra bisericii cetate incluse în patrimoniul UNESCO. 

S-a recuperat ceva din vitalitatea primelor ediții, măcar în după-amiezile de vineri și sîmbătă, consolidînd reputația de festival de weekend al evenimentului. Cei care nu și-au luat o zi liberă să ajungă de joi au ratat filmul cel mai simpatic din program (și, în consecință, filmul a ratat Premiul Publicului) – e vorba de Mi Gran Noche, cea mai recentă comedie neagră a spaniolului Alex de la Iglesia. Filmul e un omagiu adus revelioanelor TV de altădată și artiștilor care le animau, beneficiind de participarea cu totul specială a lui Raphael (un fel de Dan Spătaru al Spaniei, jucîndu-se aici pe sine). E vorba de o comedie spumoasă (și spumantă, filmul referind copios celebra comedie șaptezecistă The Party) al cărei loc în spectrul tematic al Festivalului „Lună Plină“ e discutabil, însă regizorul Alex de la Iglesia e un veteran al horror-ului umoristic și filmele sale au fost cu regularitate prezente în ediții anterioare ale TIFF-ului clujean și ale „Lunii Pline“.

Un titlu mai exotic a fost horror-ul indian Ludo, o cu totul altă fațetă decît cele știute la noi despre Bollywood, incluzînd mostre revelatoare de punk rock indian, aventuri hormonale cu adolescenți din suburbiile Calcuttei și blesteme ancestrale provocate de Ludo – tradiționalul joc de pioni și zaruri adaptat la noi sub numele Nu te supăra, frate. Doar că aici avem de a face cu activități de natură să supere orice frate – incest, magie neagră, vampirism (povestea are ceva din Only Lovers Left Alive, însă stilistic mizează pe isteria viscerală din Evil Dead). Filmul are ambiția de a fi începutul primei trilogii horror din istoria cinematografului indian, dacă legea nu va da de furcă regizorilor Nikon și Q – căci există și motive legislative pentru care în India nu se produce horror (nu legate de gen în sine, cît de conexiunile predilecte cu aspecte ce țin de sexualitate, religiozitate ori orînduire socială).

La noi, în schimb, absența genului horror din portofoliul național nu e pricinuită de obstacole legislative; eventual, de contopirea ororii cu cotidianul, pînă la punctul la care genul capătă veleități documentariste. Cosmina Stratan, lansată internațional de horror-ul ortodox După dealuri, are rolul principal în Shelley (r. Ali Abbasi) – producție daneză ce comentează pe marginea rolului României în Uniunea Europeană: eroina e angajată drept menajeră, iar ulterior ca mamă-surogat, pentru un cuplu danez environmentalist care preferă o viață izolată de societate și tehnologie, excepție făcînd telefonul fix prin care protagonista își mai poate alina dorul de casă. Copilului european nu îi priește însă uterul românesc, în consecință, Shelley o ia în direcția unor horror-uri clasice despre depresia postnatală (bunăoară Rosemary’s Baby). Filmul a rezonat și cu sentimentele spectatorilor, primind Premiul Publicului pentru lungmetraj.

Secțiunea aniversară de filme clasice a fost mai redusă decît altă dată, incluzînd doar un omagiu adus recent răposatului David Bowie, și anume Labyrinth – producție din anii ’80 regizată de păpușarul-inventator Jim Henson (creatorul păpușilor Muppets) cu o Jennifer Connelly adolescentă, multe măști și animații, oarecum limitate de posibilitățile tehnice ale vremii, dar purtînd marca inconfundabilă ce i-a conferit lui Jim Henson statutul de mare meșteșugar al efectelor speciale (în special pentru contribuții la producțiile Disney). Face parte din tradiția festivalului ca fiecare ediție să includă un film mut cu acompaniament live – idee preluată de la TIFF, însă mai propice pentru producții retro-horror vizionate sub clar de lună în grădina bisericii de la Biertan. Tradiția a fost bifată anul acesta cu Genuine al expresionistului Robert Wiene (autorul Cabinetului Doctorului Caligari), cu acompaniamentul live asigurat de grupul Foley’Ala – proiect specializat pe design de coloane sonore ambientale, coordonat de Adrian Zăbrăuțeanu (Jazzadezz).

A revenit în program competiția de scurtmetraje, cu o selecție diversă stilistic și geografic, capabilă să producă simultan rîsete și spasme de diafragmă. Merită menționate amuzantele The Procedure al lui Calvin Reeder (regizorul premiantului de acum cîțiva ani The Rambler), La Voce (al lui David Uloth, cameraman pentru blockbustere hollywoodiene testînd aici unele idei proprii ingenioase) și environmentalistul Leshy al cehului Pavel Soukup – cîștigătorul competiției, cu un subiect inspirat de ocultismul păgîn-folcloric popularizat de autori ca Arthur Machen. Restul programului a fost alocat unor debuturi școlărești a căror vizibilitate depinde decisiv de prezența în astfel de festivaluri, așadar trebuie tratate de spectator cu indulgență, reprezentînd itemi de portofoliu cu care tineri regizori caută resurse și oportunități de mai bine. Se remarcă producția autohtonă Vizitatorul, în care protagonistul provincial jucat de Ionuț Grama se luptă cu gelozia, cu cardiomiopatia, cu năluci și demenți din Tîrgoviște, cu colegii de distribuție care abia reușesc să țină laolaltă un scenariu ce mai trebuia să treacă prin vreo trei revizii înaintea filmărilor. Ca film de pionierat al nefericitei „scene“ pulp-horror de la noi, cu un buget de buzunar și filmat în două săptămîni, e un efort lăudabil al regizorului Jamil Hendi – exotic în încercarea de a hibridiza Noul Val Românesc cu etica Do-It-Yourself a pionierilor cinema-ului horror de altă dată. Rămîne de văzut ce poate face regizorul cu un buget real – să sperăm că primul blockbuster românesc de gen nu se va realiza peste hotare, obligîndu-ne să îl recuperăm peste 100 de ani prin subscripție publică.

În aceeași categorie a debuturilor școlărești, programul a mai inclus argentinianul Presagio și danezul Sensoria – producții de garsonieră gotică ce apelează la fantome și pacoste matrimonială pentru a masca lipsa de resurse (din păcate nu doar financiare, ci și conceptuale).

Festivalul s-a încheiat conform tradiției, cu revizionarea musical-ulului The Rocky Horror Picture Show, pe care de acum publicul îl știe pe de rost și a început chiar să l cînte, urmată de petrecerea pînă în zori de zi, în spațiul de campare. Filmul va avea parte în curînd de un remake aniversar, pe care sper să îl vedem într-una din edițiile viitoare ale festivalului. 

Aron Biro este autorul blogului http://a­ron­­bi­ro.blogspot.com.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.