Actualitate

Publicat în Dilema Veche nr. 741 din 3-9 mai 2018
Actualitate jpeg

● Aus dem Nichts / În întuneric (Germania-Franța, 2017), de Fatih Akin. 

Felul cum se raportează la actualitate cineaști europeni vizibili este simptomatic pentru abordarea lor artistică în genere. Anul trecut, competiția principală de la Cannes s-a transformat într-o pepinieră de astfel de tentative de înțelegere a prezentului transpuse pe peliculă: o suită de filme scurtcircuitate de aroganța regizorului care le știe pe toate, de pretenția că astfel de produse artistice, altminteri mai mereu vidate de virtuți estetice, spun ceva fundamental despre societatea noastră. N-au lipsit de la Cannes filme despre imigranți (tratați grăitor ca simplă sursă de venit exploatabilă de bărbatul alb mai perspicace – în Jupiter Holdja, al maghiarului Kornel Mundruczo); despre imigranți și burghezi (cei dintîi pe post de simplu decor, cei din urmă surprinși în binecunoscutele lamentații interminabile – în Happy End, al lui Michael Haneke); despre burghezi și artiști (în multipremiatul The Square, un film tezist, într-atît de limpede îi e ținta: demascarea găunoșeniei din mediile burghez-artistice) ș.a. O salbă de exemple care arată că, atunci cînd vine vorba de așa-zisa denunțare a unei stări de fapt problematice, astfel de producții sînt neputincioase, ba chiar nocive prin conformismul lor: nu fac decît să întărească o narațiune hegemonică și să exileze marginalii (fie ei imigranți, artiști etc.) în rîndurile „Celorlalți“. Filmele de mai sus nu au cum să ocazioneze descoperiri, din moment ce nu trec de stadiul unor prejudecăți regizorale înșiruite la nesfîrșit.

Aus dem Nichts (care a primit în România un nejustificat rating 18+) e un astfel de film. În trecut, regizorul Fatih Akin a realizat filme subtile – Gegen die Wand (2004) și mai ales Auf der anderen Seite (2007) – în care chestiona (pe filon autobiografic) raportul complex întreținut de germanii de origine turcă cu rădăcinile lor strămoșești. Poezia din Auf der anderen Seite ținea de sentimentul indicibil al depeizării, iar Akin poseda know-how-ul pentru a trata cu panaș o narațiune care să atace o temă de așa amploare. (Ceva oarecum similar se poate observa în romanul Zăpada, al lui Orhan Pamuk, unde un scriitor turc stabilit în Germania – Germania nocturnă a neoanelor și a singurătății – se întoarce acasă.) Pentru Aus dem Nichts, Fatih Akin – care de ceva vreme pare să plutească într-o zonă incertă (v. The Cut din 2015, un film istoric perfect mediocru) – nu renunță complet la fermecătoarea moștenire turcă, dar se descotorosește de ea din primele minute: Nuri Șekerci, fost traficant de droguri, și fiul său sînt uciși într-un atac cu bombă. Din acest moment, filmul se concentrează pe figura nemțoaicei Katja (Diane Kruger într-un rol convingător, premiat la Cannes) și pe felul în care doliul soției se transformă în răzbunare.

Figura lui Nuri e interesantă (nunta sa cu Katja – care ține loc de secvență inițială a filmului – e înregistrată cu mobilul, pe culoarele închisorii în care își ispășește pedeapsa), dar nu are suficient spațiu cît să treacă de stadiul schiței. Miza filmului pare să se limiteze la a susține că nimeni nu e atît de inocent cum pare: Nuri are un trecut tulbure, chiar dacă după nașterea fiului său renunță la vechile obiceiuri (deci poate atacul ar putea avea motivația unei reglări de conturi); Katja însăși este o fostă studentă tumultuoasă, care mai consumă droguri ocazional. Uneori, scenariul atinge notele juste, ca în portretul Katjei (ajutat de interpretarea credibilă a lui Kruger, care se ridică la nivelul încărcăturii emoționale a doliului), înțesat de zone de umbră; cu alte cuvinte, Katja are ceva dintr-o bad girl, trăsătură sugerată suficient de discret pentru ca asta să îi coloreze personalitatea verosimil. Pe de altă parte, în scopul aceleiași relativizări, Akin face apel la așa-zise home movies (cei trei membri ai familiei petrecînd timp împreună la plajă etc.), altminteri un loc comun cînd vine vorba de a înduioșa.

Mare parte a filmului se petrece în sala de judecată, unde cei doi tineri acuzați de terorism, alături de un complice grec – toți, parte a unor grupări neonaziste –, sînt absolviți de vină. Katja decide să-și facă dreptate de una singură, iar finalul nu poate lua decît forma unei pilde moralizatoare: una a îngăduinței sau una a răzbunării. Faptul că (spoiler) Akin optează pentru un final shocker contribuie la discreditarea viziunii îndoielnice care a stat la baza scenariului. Ca și celelalte filme bazate pe actualitate (în promovarea lui Aus dem Nichts se subliniază faptul că e inspirat de un fapt real), pelicula lui Akin se împotmolește în același oportunism rigid aducător de premii pe la marile festivaluri, care din păcate trece drept luciditate, acuitate față de real. A spune că „așa e realitatea“ nu e o scuză – fiindcă Akin, la fel ca Östlund, nu e un realist, ci doar un cineast care urmărește să impună o convingere personală. Cinema-ul resentimentar de tipul acesta nu numai că nu poate schimba datele problemei prin ocolirea realităților periferice, dar nici măcar nu își propune să analizeze lucid un fenomen, (inevitabil) complexificîndu-l – nu întîmplător, atacatorii din Aus dem Nichts au alura unor primate impenetrabile, iar această judecată apriorică nu e niciodată nuanțată. Cannes 2017 pare să fi înregistrat apogeul acestei perpetuări periculoase (căci vîndută drept „cinema de autor“) a cinismului pe peliculă. E totuși de crezut că anul acesta pe Croazetă va sufla o briză nouă.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.