Abbas Kiarostami la TIFF

Publicat în Dilema Veche nr. 695 din 15-21 iunie 2017
Abbas Kiarostami la TIFF jpeg

Take me home / Du-mă acasă, ultimul scurtmetraj al marelui cineast iranian Abbas Kiarostami (22 iunie 1940 – 4 iulie 2016), dacă exceptăm proiectul experimental 24 Frames, a fost proiectat anul acesta la Festivalul Internațional de Film Transilvania, însoțit de documentarul lui Seyfolah Samadian dedicat acestuia, 76 Minutes and 15 Seconds with Abbas Kiarostami / 76 de minute şi 15 secunde cu Abbas Kiarostami, ca un omagiu adus la aproape un an de la moartea cineastului. Kiarostami, despre care Godard declara, pentru Asociația Criticilor de Film din New York, că „filmul începe cu D.W. Griffith și se termină cu Abbas Kiarostami“, a fost un reprezentant și un inovator al neo-neorealismului iranian, al cărui cinema narativ se definește (prin filme precum Certified Copy / Copie conformă, Like Someone in Love / Iluzia iubirii, Close-Up, Five Dedicated to Ozu, autoreflexivul 10 on Ten sau Shirin) prin forme modernist-experimentale. 

● Take me home / Du-mă acasă (Iran, 2016), de Abbas Kiarostami. 

Principiul care stă la baza poemului minimalist, filmat în alb-negru, Take me home / Du-mă acasă, fusese enunțat de Kiarostami în cadrul unui atelier de regie de film, din care un fragment apare și în documentarul lui Seyfolah Samadian – filmele sale, spunea acesta, sînt niște comprimări, din care își propune să îndepărteze excesul în detrimentul esențializării, așa cum ar scoate dintr-un text de 500 de cuvinte cele trei sferturi de balast ale acestuia. În cele doar 16 minute, camera (și spectatorul) urmărește o minge creată prin CGI care coboară (și coboară, și coboară!) într-un decor realist, pe niște scări foarte vechi, de piatră, din sudul Italiei, aparent interminabile, speriind cîte o pisică. Este mingea pe care un băiat o uită, din neatenție, în fața ușii casei sale și care o ia la fugă din cauza unei forțe gravitaționale mai mult fantastice decît realiste, pierzîndu-se într-un mod asemănător balonului din Le ballon rouge / Balonul roșu, filmul din 1956 al lui Albert Lamorisse, dar în care camera, privind cînd de sus, ca și cum ar supraveghea-o, cînd de jos, așteptînd parcă să aibă șansa să o lovească, precum într-un joc de fotbal, își fixează ca obiect de interes nu personajul băiatului, ci aventurile mingii. Tăieturile de montaj de la aproape fiecare cotitură a drumului, ca și caracterul digital al obiectului par să facă cu ochiul spectatorului, ca și faptul că, după cele 15 minute, băiatul își regăsește mingea ca și cum aceasta ar fi coborît doar un etaj mai jos. Du-mă acasă are destule elemente care să îl califice drept un discurs autoreflexiv și personal despre cinema: situarea cinema-ului digital ca forță propulsoare într-un cadru și schelet mai vechi realist și mai ales situarea obiectului filmului undeva la mijloc, în interacțiunea dintre realizatorul de filme și spectator, ca o minge pasată de la unul la altul într-un joc de fotbal. Scurtmetrajul este și o întoarcere în cerc, și o posibilă continuare la primul scurtmetraj al lui Abbas Kiarostami, The Bread and Alley. 

● 76 Minutes and 15 Seconds with Abbas Kiarostami / 76 de minute şi 15 secunde cu Abbas Kiarostami (Iran, 2016), de Seyfolah Samadian. 

Documentarul colaboratorului îndelungat al lui Kiarostami, fotograful Seyfolah Samadian, conține materiale strînse în decursul a 25 de ani, în cadrul sesiunilor de lucru cu cineastul, și reprezintă, fără a fi și un eseu asupra concepției artistice a regizorului iranian, o imagine fragmentară a procesului de lucru al cîtorva dintre filmele sale. Printre acestea se numără lucrul la celebra scenă a trecerii unor gîște prin fața camerei în filmul dedicat memoriei regizorului Yasujirô, Five Dedicated to Ozu, în care Kiarostami recreează sunetul mersului prin nisip al animalelor, lucrul, alături de Juliette Binoche, la Certified Copy, ca și alegerea unor poezii și comentarea lor, succintă, de către regizor. Titlul, 76 Minutes and 15 Seconds with Abbas Kiarostami / 76 de minute şi 15 secunde cu Abbas Kiarostami, reprezintă atît durata filmului, cît și o aluzie la vîrsta lui Abbas Kiarostami la momentul dispariției sale, de 76 de ani și 15 zile. Intimist și fără pretenții de explorare biografică, documentarul lui Seyfolah Samadian e asemănător unui album fotografic, creat pentru admiratorii cinema-ului regizorului iranian. 

Ancuța Proca este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.