Iacob şi singurătăţile lui

Publicat în Dilema Veche nr. 700 din 20-26 iulie 2017
Iacob şi singurătăţile lui jpeg

E vreme de vacanţă, cînd ne depărtăm puţin de preocupările imediatului, devenind, poate, mai atenţi la alt tip de actualitate.

Există, aminteam în articolul trecut, cazuri biblice care îl provoacă la nesfîrşit pe interpret, îndemnîndu-l mereu mai departe pe drumul sensului. Figura lui Iacob, de pildă, care fură binecuvîntarea lui Esau şi totuşi ajunge Israel, „cel ce s-a luptat cu Dumnezeu… şi a ieşit biruitor“ (Geneza, 32, 28). Hermeneuţi de altădată şi de azi ai acestei lupte insistă pe încărcătura ei de paradox. „Dumnezeu învingător şi totodată învins, Iacob transgresor şi totodată binecuvîntat“ (J.-F. Marquet, La lutte avec l’ange). În relaţia dintre un Dumnezeu care „se lasă biruit“ sau se „goleşte de sine“, precum Christos, şi un om ofensiv, cercetător, liber, Andrei Pleşu (Despre îngeri) vede metabolismul însuşi al credinţei, vigoarea ei dorită de divin. Amîndoi interpreţii sînt atraşi de densitatea simbolică, spirituală, metafizică a episodului, propun noi lecturi în orizontul filozofiei religioase.

Iacob e un erou biblic în tensiune. În cele două puncte tari ale poveştii sale, e singur, e fugar: la Betel, unde are viziunea scării cereşti (Gen., 28, 11-22) şi pe malul Iabocului, unde are loc „lupta cu îngerul“ (Gen., 32, 13-31). La Betel şi la Iaboc e noapte.

Încă dinainte de ele, eroul e un receptacul al tradiţiei la începuturile ei patriarhale, e moştenitorul ei. E purtătorul unei unice binecuvîntări, smulse prin înşelăciune lui Isaac. O are. Îl poate invoca pe „Dumnezeul părintelui său Avraam“. Dar asta nu-i dă putinţa să se instaleze, să ia conducerea comunităţii, unde să perpetueze familiare rituri şi gesturi de închinare. Dimpotrivă, e silit să plece, să se aştearnă drumului în singurătate. Dumnezeu îi dă întîlnire, pe neaşteptate, în diferite puncte ale singurătăţii lui, ale aventurii lui itinerante.

La Betel îi dă viziunea verticalei lumii şi îi făgăduieşte prosperitate pe orizontala ei. S-ar spune că, în locul pe care Iacob îl va recunoaşte/numi „casa lui Dumnezeu“, are loc confirmarea lui ca depozitar al tradiţiei, ca verigă a lanţului patriarhal. Asemenea lui Abraham, în singurătate şi în noapte, i se fac promisiuni pentru o descendenţă care va umple întinderea pămîntului.

„Ajungînd însă la un loc, a rămas să doarmă acolo… Şi a visat că era o scară, sprijinită de pămînt, iar vîrful ei atingea cerul; iar îngerii lui Dumnezeu se suiau şi coborau pe ea. Apoi s-a arătat Dumnezeu în capul scării şi i-a zis: «Eu sînt Domnul, Dumnezeul lui Avraam, tatăl tău, şi Dumnezeul lui Isaac. Nu te teme! Pămîntul pe care dormi ţi-l voi da ţie şi urmaşilor tăi. Urmaşii tăi vor fi mulţi ca pulberea pămîntului…».“

E un „moment de evidenţă“ a lui Dumnezeu care, dacă se adresează omului singur, itinerant, străin, face totuşi o declaraţie orientată spre comunitate, spre istoria sfîntă, spre o universală economie: „Se vor binecuvînta întru tine şi întru urmaşii tăi toate neamurile pămîntului“. Nu persoana unică a lui Iacob e aici în joc, ci „funcţia“ lui de releu al tradiţiei, de responsabil pentru o vastă devenire. I se descoperă aici axa nevăzutelor în varianta activităţii angelice; e mişcarea, grija, hărnicia, lucrarea neobosită a slujitorilor cereşti pe întreaga scară a realului; iar el e instituit tot ca actor al lui Dumnezeu pe axa văzutelor.

În maiestuosul lui spectacol, episodul Betel ţine de o regie a dezvăluirii, a explicitării. Da, numai omului singur, marcat de binecuvîntare, numai în vis i s-au arătat nevăzutele mereu la lucru care susţin economia lumii. Dar el a primit misiunea să prelungească lucrarea în vizibil, să o transpună în cadrul unei comunităţi care va deveni popor. Mişcarea de sens a episodului e evidentă, limpede, are o „diurnă“ coerenţă. La Betel, Dumnezeu are discurs amplu, afirmativ, profetic; e persuasiv, făgăduitor.

La Iaboc, El tace îndelung, spune cîteva cuvinte descumpănitoare; dă un nume. În noaptea Betelului străluceşte lumina limpede a revelaţiei. (Iar omul visează.) În noaptea Iabocului străluceşte, străbătută de fulgerele paradoxurilor, lumina neagră a misterului. (Iar omul e într-o încordată veghe.)

Acum, Iacob, ca persoană, nu ca funcţie, e singur, pe unul dintre malurile rîului. Şi „cineva“ – spune versiunea sinodală a Bibliei – îl atacă. E „un om“? – cum traduce Septuaginta. E un înger? – cum se socoteşte, în genere, pe temeiul lui Osea 12, 4-5. E însuşi Dumnezeu? – de vreme ce Israel înseamnă „cel ce s-a luptat cu Dumnezeu“? E toţi aceştia laolaltă? E cineva care luptă împotriva lui Iacob sau care luptă împreună cu el? Ori e cineva care luptă împotriva lui Iacob şi totodată împreună cu el? Luptătorul ceresc e unul ori se dedublează prin calificări opuse? Aşa s-au întrebat diferiţi comentatori, arătînd astfel cît de incitant e cifrul scenei. Oricum, atacatorul nocturn nu-şi dezvăluie identitatea. E o persoană-mister şi rămîne astfel pînă la capătul episodului şi al tuturor interpretărilor. Întunericul îi e coextensiv, în zori trebuie să părăsească înfruntarea. Nu vorbeşte, lapidar, decît din inima întunericului care se îndepărtează. Lăsînd în carnea combatantului uman o rană.

Înaintea înfruntării, Iacob apare „contractat“ şi totodată despuiat. Fără spaţiu de scăpare, fără slujitori, avere şi familie, fără adăpost, rămîne singur în noaptea care înghite orizontalitatea realului. Stă pe malul unei „lupte“, căci Iaboc înseamnă, prin asonanţă, luptă. S a întors acolo ca pentru o întîlnire. Ea va avea loc pe dimensiunea verticală: degajată, deschisă, actualizată de singurătatea eroului, de criza care l-a distanţat de orizontalele fiinţei lui. Pe direcţia acum deschisă, Dumnezeu „se repede“ la el cu o violenţă în care misterul şi intimitatea se îmbină şi, în mod curios, se potenţează. Transcendentul se lipeşte de Iacob, îi frînge oasele, rămînînd totuşi, în această imediateţe, tăcere, rămînînd necunoscut. Iar lupta aduce a necruţătoare îmbrăţişare. Lupta ca eveniment de iubire. Dar ca eveniment de cunoaştere?

Iacob, biruitor, vrea să-şi identifice adversarul care l-a îmbrăţişat. Nu primeşte numele Aceluia, ci un nou nume pentru sine: un nume de contemplativ, de „văzător de Dumnezeu“, călător pe calea infinită a Înţelepciunii divine, potrivit unor comentarii (Philon din Alexandria, Origen). De ce este aşa?

„Şi a întrebat şi Iacov, zicînd: «Spune-mi şi Tu numele Tău!» Iar Acela a zis: «Pentru ce întrebi de numele Meu? El e minunat!»“

E „extraordinar“, „uluitor“, thaumaston, traduce Septuaginta pentru o altă ocurenţă a sintagmei (Judecătorii 13, 18). I se indică lui Iacob densitatea unui nume pe care cuvintele noastre nu îl pot cuprinde. E atras către acest nume. La Betel, Iacob vede profuziunea mesagerilor, a lucrărilor divine. La Iaboc, află ceva despre pulsaţia unui nume căruia doar stăruinţa în uimire poate să-i ia urma. De aceea poate fi socotit un erou al cunoaşterii, iar noul lui nume poate fi interpretat ca nume de vizionar. La capătul aventurii sale, Iacob iese în lumina zorilor biruitor. E în mers, marcat în carnea lui de o cunoaştere nesfîrşită. „Iar cînd răsărea soarele, trecuse de Peniel, dar el şchiopăta din pricina şoldului.“

Biblia e constelată de asemenea structuri de sens care cheamă uimirea, strădania, participarea interpretului, ale fiecăruia dintre noi. 

(fragment dintr-o cercetare privind dimensiunile spirituale ale singurătăţii) 

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase. Cea mai recentă carte publicată e Modelul Antim, modelul Păltiniş. Cercuri de studiu şi prietenie spirituală, Humanitas, 2015.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.