Dublul model

Publicat în Dilema Veche nr. 868 din 26 noiembrie - 2 decembrie 2020
Dublul model jpeg

În orice religie, omul se raportează la divin ca la reperul suprem. El, Cel preaînalt, dă temei şi sens existenţei omului. El se reflectă în sufletul uman, dîndu-i trăsăturile (de actualizat) ale asemănării. La El încearcă să se adapteze, în actele lui, omul religios, care are drept ideal o imitatio Dei. În orice religie, Dumnezeu este Modelul. El, Modelul divin, lucrează „mai sus” decît gîndul şi întreprinderea umane, le precedă, le orientează, le susţine. Credinţa se bazează pe diferenţa absolută de nivel între Model şi adeptul lui uman. Şi totuşi! Este umanul mărginit la a fi strictă imitaţie, simplă oglindire, aici jos, a Modelului din altă lume? De partea sa, umanul nu poate oferi Celuilalt nimic de ordinul „modelului”? Nu-l poate influenţa, nu-i poate da chiar determinaţii? Nu poate pricinui bunăstarea (sau reaua dispoziţie) Celui care nu cunoaşte nevoia, lipsa, condiţionarea? Religiile şi tradiţiile sapienţiale nu sînt deloc monocorde, teziste în această privinţă.

În fond, rugăciunea creştină majoră, Tatăl nostru, pe care Iisus însuşi a predat-o ucenicilor, spune altceva. Ea introduce o dimensiune a dependenţei lui Dumnezeu faţă de atitudinea umană. „Iartă-ne nouă greşelile noastre precum şi noi iertăm greşiţilor noştri.” Aici, Dumnezeu ia drept model comportamentul uman, aici omul are iniţiativa, el e cel „imitat” de divin. Aici actul uman are rezonanţă în transcendent, îi hotărăşte acestuia mişcarea.

Iar posibilitatea intervenţiei umane în organismul ceresc nu se mărgineşte la aspectul etic. Omul poate face mai mult. Poate fi plăcut lui Dumnezeu, îi poate dărui bucurie. Cultul, ruga, transformarea interioară au, printre rosturile lor, şi pe acela de a-i face plăcere lui Dumnezeu. Limbajul aromatelor, aşa de bogat în textele biblice şi liturgice, exprimă aspectul desfătător al relaţiei între Creator şi creatură. Cînd pregăteşte darurile care stau în centrul liturghiei creştine – acele daruri care vor fi transformate în dar de sine al lui Dumnezeu –, preotul evocă o triplă mireasmă: cea a tămîiei aprinse care stă ca semn sensibil pentru efluviul spiritual al fiinţelor umane; îmbinate, cele două se ridică spre altarul transcendent şi cheamă de acolo efuziunea Duhului („tămîie îți aducem ţie, Hristoase... întru miros de bună mireasmă duhovnicească, pe care primind-o... mai presus de ceruri, trimite-ne nouă harul Prea sfîntului Tău Duh”). În cuprinsul bogatei semnificaţii a liturghiei, formula citată evocă un schimb vertical de „esenţe”. Darul uman fiind de ordinul miresmei, el e ceva ce Dumnezeu „inspiră”, interiorizează. Efuziunea propriei Lui miresme se declanşează datorită semnalului „parfumat” care vine de jos. Psalmii şi celelalte texte biblice sînt pline de nume şi de menţiuni ale aromatelor care – de pe altare de cult sau de pe altarele inimilor – se îndreaptă spre El. „Să se înalţe rugăciunea mea ca tămîia înaintea Ta!” (Psalmul 140, 2).

Schimbul vertical de daruri e un dat religios la fel de universal ca prestigiul Modelului divin. În tradiţiile indiană, ebraică şi greacă veche, a aduce jertfe însemna a pofti divinul la o masă comună, unde cei doi parteneri îşi au, fiecare, partea şi mulţumirea dintr-o hrană împărtăşită. Iar unele texte dau de înţeles că entităţile superioare – pentru a se menţine în manifestare, active – au nevoie de acest dar, au nevoie de susţinerea umană. O aminteşte, în Banchetul lui Platon, mitul povestit de Aristofan. Zeii nu-şi pot îngădui să-i stîrpească pe trufaşii muritori căci „astfel ar fi trebuit să se lipsească de cinstirea şi jertfele pe care ei le aduceau”. Despicaţi aşadar, oamenii îşi vor păstra calitatea de a fi necesari pentru bunăstarea cereştilor.

În hinduism, sacrificiul cotidian care implică focul e destinat să contribuie la perpetuarea ordinii cosmice (dharma). Se adresează divinităţilor care o asigură. Pe ele le hrăneşte sacrificiul cu materia transformată spiritual de foc. La fel ca în lumea greacă şi cea ebraică veche, aici omul mănîncă „ceea ce rămîne din jertfa” adusă nevăzuţilor. Dar, desigur, sacrificiul omului nu e eficace, nu e hrănitor pentru cei de sus, dacă nu e şi efort lăuntric, intenţie verticală, idealmente transformare de sine. În Isaia, 1, 11-15, Dumnezeu se poate declara scîrbit de darul trunchiat, ritualist, minat de nedreptate, „rău mirositor”. „Tămîierile îmi sînt dezgustătoare... Urăsc lunile noi şi sărbătorile voastre sînt pentru Mine o povară. Ajunge!” Dar El nu e mai puţin pasionat de partenerul său uman. Ceea ce aştepta de la el era să-l bea ca pe un vin, să-l inspire ca pe o mireasmă. „Vreau să cînt pentru prietenul meu cîntecul lui de dragoste pentru via lui”, spune profetul. „Avea nădejde că va face struguri, dar ea a făcut aguridă” (Isaia, 5, 1-2).

Religiile şi tradiţiile sapienţiale nu propun aşadar o imitaţie de tip „orizontal”, în care Modelul şi adeptul lui funcţionează „paralel”, fiecare strict pe planul lui de fiinţă. Ceea ce predomină în relaţia lor e dimensiunea verticală, care face posibilă întîlnirea şi, la limită, uniunea. Străduindu-se să se adapteze Modelului, omul se apropie (sau are speranţa apropierii) de Acela; Modelul îşi revarsă asupra omului efluviul, îl cheamă spre sine. Iar, aşa cum textele citate o arată, fiecare dintre cei doi are dorinţă de celălalt, se află atras spre celălalt.

Fiecare are chiar „nevoie” de celălalt. Unele curente mistice au îndrăzneala de a formula această mutuală nevoie, pe care de altfel textele canonice o sugerează. Au chiar curajul de a lucra în orizontul ei. În Cabala. Noi perspetive, Moshe Idel analizează, de pildă, o temă din mistica ebraică a secolelor XIII-XIV. Potrivit ei, aspectul manifestat al lui Dumnezeu – configurat de cele zece atribute/vase ale domeniului sefirotic – se menţine prezent, eficace prin efortul ambilor parteneri. Dumnezeu îşi revarsă influxul în aceste „vase” superioare care constituie „organismul” manifestării Sale. Bunul comportament al comunităţii şi mai ales actele misticului – studiu, meditaţie, rugă – atrag influxul divin pînă jos, în lumea de aici. Altfel, dacă răul ar prevala, sefiroturile s-ar retrage în rădăcina lor, care e „Nemărginitul” sau „Nimicul” divin (Ein Sof), ar fi absorbite în ascunsul ultim. „Un cabalist care respectă ritualul nu colaborează doar la menţinerea universului”, spune Idel, „ci şi la păstrarea sau chiar la formarea anumitor aspecte ale Divinului.”

În misterul lui dens, în transcendenţa lui tare, Dumnezeu nu cunoaşte nevoia, lipsa, condiţionarea. Dar în calitate de Creator, în măsura în care se manifestă şi dă loc lumii, Dumnezeu „are nevoie” de colaborarea omului pentru a-şi menţine vie creaţia.

Cînd vorbesc despre această nevoie, contemplativi ai diferitelor tradiţii nu o concep ca pe ceva de ordinul indigenţei, ci de ordinul generozităţii divine. Dumnezeu face loc omului în actul Lui, îl invită să lucreze împreună. Nu se vrea Model autoritar, ci Model mobilizator, care să conducă la dialogul între doi asemănători. Libertatea umană e semnul şi posibilitatea acestei demnităţi. În creştinism, Dumnezeu merge atît de departe cu dorinţa lui de partener uman încît îi ia chipul, îşi uneşte chipul divin cu cel uman.

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

Foto: wikimedia commons

pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.