„Dacă vrei să fii desăvîrşit...“

Publicat în Dilema Veche nr. 647 din 14-20 iulie 2016
„Cei doi vor fi un trup“ jpeg

„Pămîntul dreptății“ ca societate formată din adeziuni libere și totale la idealul autolimitării este forma ideală și scopul primelor comunități creștine. Ele presupun în primul rînd un abandon total în mîinile unui lider charismatic, în limbaj sociologic, al unui purtător de grijă (episkopos) inspirat de Duhul Sfînt în limbajul propriu al acestor comunități (ekklesiai). În aceste comunități nu este necesară fățărnicia sau dubla măsură, de fapt, nu este acceptabilă, fiindcă cîștigul pe care îl oferă aceste societăți este propriu-zis cel al autolimitării. Relatarea despre Anania și Safira din Faptele Apostolilor ilustrează acest aspect (Faptele Apostolilor 5, 1-11). Cei doi vor să adere la comunitatea condusă de Apostolul Petru în Ierusalim după Pogorîrea Duhului Sfînt și pretind că își aduc prinos prețul unei proprietăți vîndute pentru aceasta, însă decid să tăinuiască prețul real obținut, pentru a‑și rezerva o parte din el. Comunitatea aceasta ierusalimiteană duce o viață de obște după modelul format de Iisus și ucenicii săi, adică o comunitate dedicată propovăduirii Împărăției cerurilor, în care toate bunurile sînt în comun, iar resursa pentru viața cotidiană și pentru susținerea acțiunii de evanghelizare este gestionată de una sau mai multe persoane dedicate acestei activități. Donația lui Anania și a Safirei către Sfîntul Petru se face pentru a împlini acest scop comunitar. Este cu atît mai surprinzătoare jumătatea de măsură cu care operează. De altfel, iraționalitatea gestului este pusă în lumină chiar de apostrofa Apostolului: „Anania, de ce a umplut satana inima ta, ca să minţi tu Duhului Sfînt şi să doseşti din preţul ţarinei? Oare, păstrînd-o, nu-ţi rămînea ţie, şi vîndută nu era în stăpînirea ta? Pentru ce ai pus în inima ta lucrul acesta? N-ai minţit oamenilor, ci lui Dumnezeu. Iar Anania, auzind aceste cuvinte, a căzut şi a murit.“ (Faptele Apostolilor 5, 1-11)

Moartea subită a lui Anania și apoi a Safirei, care îl minte în față pe Apostol, este șocul psihic în fața puterii Duhului de a vedea tainele inimii, dar este și o metaforă a precarității și iraționalității oricărei măsuri de prudență financiară de acest fel. Momentul terminus al utilității acestei prudențe poate fi chiar clipa următoare. Banii, atît cei dăruiți, cît și cei tăinuiți, își pierd orice relevanță, atîta timp cît adeziunea celor doi la societatea autolimitării nu a fost operantă. Aici cazul e mai dramatic fiindcă eșecul autolimitării (renunțare, înfrînare) se dublează și de înșelăciune în măsura în care cei doi urmau să se bucure de efortul de solidaritate al întregii comunități. De altfel, comunitatea este cea care îi îngroapă. Problema autolimitării revine sistematic în parabolele hristice, fie în cele despre bogăție ca impediment al adeziunii la împărăția cerurilor, fie în cele despre calea către viața veșnică.

Condamnarea radicală a acumulării pe care o descoperim în parabole precum cea a bogatului căruia i-a rodit țarina, în care moartea împiedică ocazia de a fructifica în plăceri acumularea, se modulează și se precizează în parabole ca aceea despre tînărul bogat: „Şi, iată, venind un tînăr la El, I-a zis: Bunule Învăţător, ce bine să fac, ca să am viaţa veşnică? Iar El a zis: De ce-Mi zici bun? Nimeni nu este bun decît numai Unul Dumnezeu. Iar de vrei să intri în viaţă, păzeşte poruncile. El I-a zis: Care? Iar Iisus a zis: Să nu ucizi, să nu săvîrşeşti adulter, să nu furi, să nu mărturiseşti strîmb; Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta şi să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi. Zis-a lui tînărul: Toate acestea le-am păzit din copilăria mea. Ce-mi mai lipseşte? Iisus i-a zis: Dacă vrei să fii desăvîrşit, ­du-te, vinde averea ta, dă-o săracilor şi vei avea comoară în cer; după aceea, vino şi urmează-Mi. Ci, auzind cuvîntul acesta, tînărul a plecat întristat, căci avea multe avuţii.“ (Matei 19, 16-22)

Lepădarea de proprietate sau avere în orice formă, și deci de gestiunea ei, este tocmai începutul acelui proces al autolimitării. Chestiunea este centrală în propovăduirea lui Hristos și nu este doar un opțional cum pare în această parabolă. De altfel, neputința de a înțelege ultimul îndemn produce despărțirea, tînărul pleacă întristat. El este nemulțumit de răspunsul pe care îl primește și îl putem suspecta că venise să primească o confirmare a bunei sale așezări spirituale. În sine demersul lui era greșit, căci el venea să adauge prestigiu spiritual la averea sa.

Imperativul autolimitării nu este numai individual, ci se întoarce ca o plusvaloare asupra comunității. Este cheia spirituală a conviețuirii pașnice. Autolimitarea este cea care oprește dinamica coliziunii între indivizi. Ceea ce hrănește această dinamică este obiectivul de realizat pe care îl reprezintă termenul de comparație cel mai apropiat. Cu fantastică introspecție psihologică, un monah din pateric constată: „Mă înduplecă dracii să fiu cu cel care este deasupra mea și să disprețuiesc pe cel care este mai jos decît mine“. Această dorință a monahului „de a fi cu cel mai mare“ este mugurele dorinței de a fi ca, și, în cele din urmă, de a fi în locul celui mai mare, adică spirala invidiei. Răspunsul este cel al avei Marcu de la hipodromul din Alexandria, cel care și-a părăsit chilia pentru a trăi cu cerșetorii de la hipodrom. Exemplele extreme pun în lumină obiectul efortului spiritual. Inspirația inițială a anahoretismului ține de acest efort de a se desprinde nu atît de confortul fizic al universului locuit, cît de confortul psihic al societății. Pentru a lupta cu dorința din sine, monahul se desparte de lume ca sălaș al dorințelor. Intuiția pare corectă, în lipsa termenului de comparație se stinge dorința. Anatol France, în romanul său filozofic Thais, îl pune pe Pafnutie să dezmintă această mișcare psihologică. Amintirea lumii îl scoate din pustie, după care începe să-și îmbrace în false argumente această cădere inițială. Toate eforturile spirituale se prăbușesc măcinate de spirala dorinței.

Privind totuși prin prisma surselor antice și medievale (Patericul* și toată literatura monastică ce i-a urmat) spre universul comunităților monastice putem descoperi în ele o continuare a efortului inițiat de apostoli de a fonda comunități ale autolimitării.

* Țin să menționez ca pe un eveniment editorial excepțional apariția Patericului sistematic, în traducerea pr. Constantin Coman, la Editura Bizantină, 2016.

Petre Guran este dr. în istorie bizantină al École des Hautes Etudes en Sciences Sociales, cercetător la Institutul de Studii Sud-Est European al Academiei Române.

pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.