Caută-mă!

Publicat în Dilema Veche nr. 646 din 7-13 iulie 2016
Anemierea creştinismului? jpeg

Relaţia cu Dumnezeu ca prietenie e una dintre cele mai răspîndite imagini ale credinţei vii. Ea nu se mulţumeşte cu un raport de tipul puterii, al schimbului interesat, cu religia normativă. În prietenie lucrează libertatea spirituală, creativitatea umană, încredinţată că divinul aşteaptă să fie căutat, întrebat, cunoscut în adîncimea sensurilor lui.

Cînd le predă la Cină miezul învăţăturii lui, Christos le spune ucenicilor: „De acum nu vă mai zic slugi, că sluga nu ştie ce face stăpânul său, ci v-am numit pe voi prieteni, pentru că toate cîte am auzit de la Tatăl Meu vi le-am făcut cunoscute“ (Ioan 15, 15). Îi trece de la condiţia subalternă la o condiţie colegială. Îi scoate din relaţia de tip exterior cu divinul, le deschide calea intimităţii. Coborît dinlăuntrul Dumnezeirii, le comunică fără sărăcire dialogul ei lăuntric. Tot ceea ce face la Cină, tot ce va face de acum înainte Christos slujeşte la trezirea interiorităţii umane, a acelei adîncimi în care cuvintele lui să germineze, să crească în regimul prieteniei pînă la intimitatea de dincolo de lume. Într-un anume sens, actul christic e ieşirea lui Dumnezeu din sine pentru a-şi recuceri prietenul uman. Pe care îl crease în distanţă şi asemănare faţă de sine, din lut şi din propriul suflu, instituindu-l astfel – în diferenţă şi înrudire – ca partener de dialog. Şi care părăsise dialogul… Vechiul Testament e străbătut de melancolia, cîteodată exasperată, a lui Dumnezeu faţă de indiferenţa omului. Pedepse, cataclisme, strigăte ale profeţilor, vuietul mîniei divine nu vin de la un stăpîn furios, ci de la un prieten rănit, care nu renunţă totuşi la stratagemele în­tîlnirii, la speranţa că fiinţa umană poate fi făcută să se întoarcă şi să-i răspundă. „Iată Eu o voi atrage şi o voi duce în pustiu şi voi vorbi inimii ei“ (Osea, 2, 16). 

O anecdotă hassidică spune savuros de simplu tristeţea lui Dumnezeu, abandonat de partenerul său. Un băieţel se joacă cu un altul de‑a v-aţi ascunselea. Se ascunde bine şi aşteaptă să fie căutat. Aşteaptă multă vreme în zadar, aşa că iese din ascunzătoare şi vede că celălalt plecase fără să-şi dea osteneala să intre în joc. Plîngînd, vine la bunicul său, rabbi Baruch care, aflînd necazul, izbucneşte şi el în lacrimi: „Vai, Dumnezeu spune acelaşi lucru: mă ascund, dar nimeni nu vrea să mă caute“.

Hassidismul, ramură a misticii evreieşti apărută în secolul al XVIII-lea în Europa Centrală şi de Est, din Polonia, Ucraina şi Ţările Baltice pînă în Moldova, exaltă bucuria căutării şi a întîlnirii, spontaneitatea, exuberanţa, inventivitatea relaţiei între doi intimi. E o mistică expansivă, a bunei dispoziţii, a îndrăznelii de a te crede necesar divinului. Prin experienţa ei solară, ea nu e străină de isihasmul revigorat în acele regiuni de curentul lui Paisie Velicicovschi. Toate tradiţiile cunosc această ipostază a credinţei, mai ofensivă decît simpla supunere la reguli religioase. „Familiaritatea“ cu divinul stă de partea riscului, a curajului spiritual, a transgresiunii formelor limitative. Nu se sfieşte să scandalizeze prin excesul ei suficienţa comună, să-şi rîdă de neparticiparea noastră la jocul divin. Asemenea figuri „excesive“ din Răsăritul creştin a analizat Teodor Baconschi într-o încîntător de erudită şi de fină carte: Rîsul patriarhilor .

Ascunderea, retragerea, absenţa sînt, în acest joc, momente menite să ducă mai departe, mai adînc descoperirea reciprocă. Captivaţi unul de celălalt, divinul şi umanul se apropie fără ca distanţa să fie desfiinţată, ea fiind îndemnul unei noi, nesfîrşite apropieri. Aici, nu fuziunea e modelul întîlnirii. E gratuitatea pasionată a jocului, perpetuată, intensificată tocmai de coprezenţa diferenţei şi a asemănării. E modelul prieteniei, al iubirii limpezi. Singura tristeţe stă aici în părăsirea jocului, în abandonarea partenerului.

Concepţia monoteistă, ideea Dumnezeului unu şi unic nu implică doar prestigiul, puterea, măreţia fără seamăn ale realităţii transcendente. În unitatea sa de nedespicat, în depărtarea sa de neatins, în faptul de a fi „singurul Dumnezeu“, Dumnezeu e de asemenea „singur“. Ceea ce, în anumite interpretări, are drept corolar tristeţea Lui de a fi ignorat, de a fi un theos agnostos. Într-un anume sens, insondabilul mister divin este înconjurat cu umbra tristeţii de a nu-şi comunica splendoarea şi plenitudinea. În secolul al XV-lea, un savant şi poet contemplativ persan, Djâmî, spunea că frumuseţea, orice frumuseţe nu poate îndura să rămînă necunoscută, că ea „are oroare de văl“. E o lege universală, spunea el, ca frumuseţea să tindă să se dezvăluie, să radieze, să se comunice. Dacă, de pildă, în cugetul tău apare o idee rară, preţioasă, vei fi urmărit de ea şi vei simţi imboldul firesc s-o exprimi. Divinul însuşi cuprinde, între aspectele lui, tendinţa manifestării: „frumuseţea dinaintea veşniciei a fost, prima, purtată de acest elan şi ea a răsărit din augustele regiuni ale misterului pentru a străluci în zări şi în suflete… S-a revelat în oglinda fiinţelor“. „Eram o comoară ascunsă“, spune un hadîth des valorificat de mistica sufită, „şi mi-a plăcut să fiu cunoscut. Am creat creaturile pentru ca ele să mă cunoască.“

Există, în această concepţie, un schimb de viaţă între divin şi uman important pentru fiecare dintre parteneri. Dumnezeu dă omului fiinţă; înăuntrul fiinţei sale, omul dă divinului loc de manifestare. Îi răspunde prin cunoaştere. Aceeaşi intuiţie a demnităţii umane e rostită într-un distih al lui Angelus Silesius, poet mistic german din secolul al XVII-lea. E un poem pe care Nikolai Berdiaev l-a pus ca motto al cărţii sale Sensul creaţiei şi care poate sluji drept emblemă întregii lui filozofii:

Ich weiss dass ohne mich Gott nicht ein Nu kan leben, / Werd’ ich zu nicht, Er muss von Noth den Geist auffgeben („Ştiu că de nu sînt eu, nici Domnul viaţă n-are / Iar de mă sting Îi iau şi ultima suflare“, în versiunea Ioanei Pârvulescu, care a tradus şi a adnotat filologic culegerea de poeme a lui Silesius, Călătorul heruvimic). Not, din pricina căruia Dumnezeu „e lipsit de suflare“ fără locul de epifanie care e omul, înseamnă „nevoie“ aprigă, dar şi „lipsă“, „sărăcie“, „tristeţe“, de asemenea „strîmtorare“. În lipsa inimii umane, ca receptacol al strălucirii sale, Dumnezeu se află nu numai în tristeţea singurătăţii lui. Se află „strîmtorat“, fără spaţiu de desfăşurare pentru preaplinul său. Care, din inimile umane, poate iradia în lume.

„Prietenia lui Dumnezeu“ e una dintre cele mai adecvate imagini ale credinţei vii. Aici întîietatea divinului nu e doar ontologică; El are întîietatea dorinţei. Face parte din desăvîrşirea lui elanul comunicării de sine, paradoxala „nevoie“ de celălalt.

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase. Cea mai recentă carte publicată e Modelul Antim, modelul Păltiniş. Cercuri de studiu şi prietenie spirituală, Humanitas, 2015.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.