Unii dintre noi nici nu sperăm să trăim atît de mult. Alții sînt doar palide umbre ale oamenilor care au fost odinioară. Iar alții uimesc cu vitalitatea și creativitatea lor, la 80, 90 ani... Este cazul unor muzicieni celebri de astăzi: pianistul Vladimir Ashkenazy, dirijorul Herbert Blomstedt și compozitorul german Hans Joachim Roedelius.

Vladimir Ashkenazy la 80 ani

Este un legendar pianist și dirijor pe care îl vom putea (re)asculta la București în 14 septembrie, cînd va dirija la Ateneul Român Orchestra Philharmonia din Londra. A împlinit pe 6 iulie 80 ani. Iar în 30 iunie, și-a lansat cel mai nou disc, cuprinzînd integrala Suitelor franceze de Johann Sebastian Bach; este cadoul făcut de casa Decca cu care colaborează de mai bine de 50 ani.

Ascultînd acest album cu 80 de minute de muzică, realizezi ce înseamnă profesionalismul și talentul care transcend vîrsta, degradarea fizică și intelectuală. Pentru că la cei 79 ani cîți avea cînd a înregistrat acest album, pianistul Vladimir Ashkenazy cîntă la fel de virtuoz ca unul cu 20-30 ani mai puțin. În plus, cu înțelegerea asupra muzicii pe care o aduce experiența.

Întîmplarea a făcut să am ocazia de a realiza un interviu cu Vladimir Ashkenazy în 30 mai anul acesta, un interviu mijlocit de Festivalul Enescu pentru Radio România Muzical. L-am întrebat pe maestru dacă și astăzi studiază la pian cu aceeași intensitate: „Da, sigur. Două-trei ore pe zi, cîteodată mai mult. Nu am părăsit niciodată pianul”, mi-a răspuns.

L-am întrebat și cum s-ar descrie pe sine însuși, ajuns la 80 ani: „Să mă descriu pe mine însumi? Nu am făcut-o niciodată. Mă simt un om foarte norocos. De ce? Pentru că s-a întîmplat ca natura să mă facă muzician și sînt foarte recunoscător pentru asta. Să servești o entitate spirituală a omenirii este cel mai bun lucru la care te poți gîndi. Făcînd acest lucru, ajut pe toată lumea interesată de lumea spirituală înaltă. Muzica cultă îi ajută pe oameni să crească spiritual, să ducă o viață mai bună, construiește o lume mai bună nu doar pentru tine, ci și pentru toți cei din jurul tău. Sigur că sîntem, în cele din urmă, niște animale, e adevărat, însă sîntem niște animale spirituale, avem un spirit, un suflet și ar trebui să trăim la cel mai înalt nivel spiritual al existenței noastre. Ceea ce include dragoste, înțelegere, o existență spirituală, nu doar materială. Materialul ar trebui să fie în slujba spiritualului. Dacă am reuși lucrul acesta pentru miliardele de oameni de pe planetă, totul ar fi mai bine și ne-am mai confrunta cu atîtea războaie și probleme. Probabil, e imposibil, însă măcar ar trebui să încercăm.”

Albumul cuprinzînd integrala Suitelor franceze de Bach interpretate de pianistul Vladimir Ashkenazy poate fi ascultat la Radio România Muzical luni, 17 iulie, de la ora 19.00, sau oricînd pe site-ul proiectului Discurile anului 2017. 

Herbert Blomstedt la 90 ani

În 11 iulie, dirijorul Herbert Blomstedt a împlinit 90 ani; este unul dintre cei apreciați și influenți dirijori ai timpurilor noastre. Și dirijează în continuare, cu puterea pe care o avea și în urmă cu 50 ani. Iată cîteva extrase din agenda lui: 7 concerte între 13 și 22 iulie, cu Orchestra Simfonică din Bamberg, un turneu în Germania, apariții din Festivalul de la Salzburg în august și apoi din nou agenda plină, din septembrie, cînd începe o nouă stagiune. Minim 90 de concerte într-o stagiune, la 90 ani, cu marile orchestre ale lumii, este o performanță importantă.

Herbert Blomstedt a fost director muzical al Capelei de stat din Dresda între 1975 și 1985, al Orchestrei Gewandhaus din Leipzig între 1998 și 2005; a condus Orchestra Radiodifuziunii Suedeze între 1977 și 1982, iar Orchestra Simfonică din San Francisco între 1985 și 1995. În 2017, anul cînd a împlinit 90 ani, este invitatul Filarmonicilor din Berlin și Viena; orchestrele radiodifuziunilor germane din Munchen și Hamburg susțin de asemenea concerte dirijate de Herbert Blomstedt. De altfel, Herbert Blomstedt este recunoscut drept un specialist al repertoriului german și nordic; nu este tipul de dirijor-spectacol, ci un dirijor serios, cu viziuni clasicizante, care iubește muzica și se pune în slujba ei 100%.

Am avut ocazia să realizez un interviu cu Herbert Blomstedt în 2012, cînd am fost invitata festivalului Beethoven de la Bonn. Iată cîteva dintre declarațiile lui de atunci, care pun  în lumină crezul său de om și dirijor: „Văd dirijorul ca un pe avocat al compozitorului. Deci, în primul rînd, trebuie să respectăm adevărul partiturii, să fim siguri că partitura este respectată cu tot ceea ce scrie în ea - şi vorbesc aici nu doar de aspectele tehnice, ci şi artistice, emoţionale, filozofice. Trebuie să ne asigurăm că totul este acolo. În al doilea rînd, trebuie să transformăm partitura în ceva interesant pentru public, pentru că noi cîntăm pentru cineva, toată muzica a fost compusă pentru cineva. Uneori poate să fie un conflict - te poţi gîndi că poţi obţine un efect mai bun nerespectînd partitura sau poţi alege să nu obţii un efect, dar să fii credincios partiturii. Cred că aceasta este linia de demarcaţie între cele două tipuri de dirijori: unul este avocatul compozitorului, altul, vrea să obţină doar efecte, ceea ce nu este un lucru rău în sine pentru că vrei să oferi publicului o experienţă interesantă. Dar dacă ar fi ca eu să aleg între o experienţă şi a nu fi fidel partiturii, aş fi mai fericit respectînd partitura, încercînd în acelaşi timp să ofer publicului o experienţă memorabilă.

Scopul meu nu a fost să obţin succesul, ci să profit de experienţa vieţii, făcînd parte din vieţile altora. Personal, cred că sînt aici ca să servesc celor din jurul meu. Scopul nu este să obţii cît mai mulţi bani posibil, cît mai multă faimă posibil, să fii cel mai frumos posibil, ci să fii de ajutor şi un model inspirator pentru ceilalţi.”

Pentru a onora aniversarea lui Herbert Blomstedt, casa de discuri Accentus Music a lansat Simfonia a IX-a de Beethoven, înregistrare realizată în 31 decembrie 2015 într-un concert live dirijat de Herbert Blomstedt la pupitrul Capelei de stat din Dresda. Este o mărturie a viziunii echilibrate și în același timp, vibrante, a dirijorului suedez, un disc care a fost difuzat de Radio România Muzical în 10 iulie și care poate fi reascultat oricînd aici. 

Integrala simfoniilor de Beethoven dirijate de Herbert Blomstedt va apărea la casa Accentus Music în septembrie 2017.

Un compozitor de 82 ani...

....mai puțin cunoscut în România este Hans Joachim Roedelius, cel care și-a lansat în 23 iunie, la casa Deutsche Grammophon, un disc realizat alături de un compozitor cu aproape 40 ani mai tînăr, Arnold Kasar. Einfluss se intitulează acest album pe care se poate auzi o combinație de muzică electronică cu un pian preparat; un album care, așa cum sugerează și titlul, face trimitere la sentimentul pe care-l trezește curgerea liniștită a unui rîu.

Einfluss reunește experiența a doi compozitori foarte diferiți între ei, nu numai prin vîrsta care îi desparte. Hans Joachim Roedelius are peste 100 de albume apărute; s-a afirmat în domeniul muzicii electronice, ambientale și de avangardă; este creatorul curentului krautrock. Arnold Kasar a studiat pianul clasic și s-a remarcat cu albumele sale de jazz.

S-au întîlnit pentru 3 zile în care au compus împreună peste 30 piese, din care au ales 19 pentru albumul Einfluss. Era de așteptat ca la pian să cînte Arnold Kasar, însă, de fapt, la pian cîntă Hans Joachim Roedelius, cel care nu a învățat niciodată, propriu-zis, să cînte la pian.

Ce muzică putem asculta pe acest album Einfluss? Genul de muzică contemporană de esență tonală cu o nuanță foarte meditativă pe care-l regăsim și în creația altor compozitori din zilele noastre, cum sînt Joep Beving sau Max Richter, de pildă. O muzică capabilă să-și ridice ascultătorul deasupra lumii cenușii cotidiene, oferind spațiu pentru reflecție și visare; stări pe care mulți dintre noi le caută, se pare, din ce în ce mai mult în universul atît de trepidant și alienant în care trăim. Unele piese mi s-a părut că uzează prea mult de formule repetitive; însă piesele care mi s-au părut mie cele mai reușite le puteți asculta pe 24 iulie, de la ora 19.00, la Radio România Muzical.

Cristina Comandașu este critic muzical.