ParkLake, Radio România Muzical, Orchestrele și Corurile Radio România vă invită la un concert special: Orchestra de Cameră Radio, dirijorul Constantin Adrian Grigore și Irina Sîrbu – solistă, vor apărea pe scena special instalată în Grădina ParkLake sîmbătă, 8 septembrie, de la ora 19 (str. Liviu Rebreanu nr. 4, sector 3, București).

Muzică clasică și prelucrări în stil jazz ale unor celebre piese românești se împletesc într-un program accesibil tuturor – de la Mozart la Johann Strauss-fiul și Dmitri Șostakovici, acele lucrări muzicale pe care toți le-am fredonat cîndva sau pe care le-am ales să ne însoțească zilnic, drept sonerii de apel ale telefoanelor mobile. Realizatorii matinalului Radio România Muzical, Andreea Chiselev și Liviu Pețu, vor fi prezentatorii concertului.

Este primul eveniment de o asemenea anvergură care implică o orchestră simfonică, într-un mall bucureștean; ParkLake pregătește o adevărată sală de concert în aer liber, cu sute de scaune și prosecco pentru spectatori, un eveniment menit să arate că muzica clasică este pentru toți și pe toți ne poate face mai buni. Intrarea publicului este liberă.

,,Este important să ne facem timp pentru cultură, întrucît cultura ne inspiră și ne aduce un strop de culoare în cotidian. Vrem să oferim ocazia unui număr cît mai mare de oameni să descopere magia muzicii clasice”, au declarat reprezentanții ParkLake Shopping Center.

Sub deviza „Muzică clasică pentru toți”, Radio România Muzical poate fi ascultat  24 ore din 24, pe frecvențele 97,6 și 104,8 FM, live online la www.romania-muzical.ro. Din 10 septembrie 2018, Radio România Muzical propune noi emisiuni; în fiecare dimineață, ascultătorii au întîlnire cu Andreea Chiselev și Liviu Pețu, realizatorii matinalului Musica viva, perfect pentru nervii întinși în trafic din marile orașe.

Orchestra de Cameră Radio

Orchestra de Studio, precursoarea actualei Orchestre de Cameră Radio, a fost înființată în anul 1947.

În peste 30 de stagiuni, acest ansamblu a îmbinat activitatea de realizare în studio a înregistrărilor speciale destinate transmisiilor radio, cu prezenţa pe podiumul de concert. Prin varietatea repertoriului abordat (baroc, clasicism, muzica sec. XX etc.) şi prin cooptarea de solişti instrumentişti sau vocali, Orchestra de Studio a Radiodifuziunii Române a evoluat calitativ oferind emisiunilor muzicale numeroase titluri. Desigur, meritul aparţine în egală măsură maeştrilor aflaţi la pupitrul dirijoral: Constantin Silvestri, Mendi Rodan, Constantin Bobescu, Carol Litvin, Ludovic Bács.

Din 1990, Orchestra de Studio s-a transformat în Orchestra de Cameră Radio.

Cu o stagiune permanentă de concerte şi înregistrări, acest ansamblu este o prezenţă activă şi atractivă în viaţa muzicală românească. Concertele susţinute la Sala Radio, în deplasări în ţară sau turneele în străinătate s-au constituit în adevărate evenimente muzicale. Succesul festivalurilor Bach-250, Haydn, Schubertiada, Mozart – 250, Händel & Haydn, cele cinci ediţii ale Festivalului Internaţional de Chitară, Festivalul Internaţional de Bandoneon şi Acordeon, Festivalul Seri cu orgă la Sala Radio, nu ar fi fost posibile fără contribuţia deosebită a Orchestrei de Cameră Radio.

Numeroasele lucrări înregistrate, multe în primă audiţie absolută, dintre care o parte fixate pe CD-uri, completează imaginea activităţii acestui ansamblu muzical. De numele Orchestrei de Cameră Radio este legată monumentala realizare a Integralei concertelor pentru pian şi orchestră de W.A. Mozart, în versiunea interpretativă a pianistei Dana Borşan, un eveniment discografic în premieră absolută în istoria muzicii româneşti.

Repertoriul specific al formaţiei s-a axat şi pe promovarea unor lucrări mai puţin cunoscute, în primă audiţie românească, oferta diversă şi interesantă fiind unul dintre punctele de atracţie pentru publicul meloman. La aceasta se adaugă şi o bogată reprezentare a muzicii româneşti.

Promovarea tinerilor dirijori şi interpreţi români face parte din strategia de management a acestei orchestre constituite, la rîndul său, preponderent din valoroşi tineri muzicieni.

Turneele peste hotare în Rusia, Ucraina, Austria, Spania, Franţa, Italia, Japonia, Grecia, Cipru, Germania, Coreea de Sud, înregistrările pe discuri, filmele de televiziune, participările la ediţiile Festivalului Internaţional George Enescu, ale Festivalului Săptămîna Internaţională a Muzicii Noi au fost apreciate de public și presa de specialitate.

Irina Sîrbu

În funcție de repertoriul pe care îl abordează, Irina Sîrbu își modelează vocea cu un timbru aparte, ușor de recunoscut, și își conduce imaginația improvizatorică în numeroase direcții, fiecare spectaculoasă în felul ei. Jazz-ul domină și își lasă amprenta asupra fiecărei melodii de la „Route 66” la „C’est si bon”, de la „One note samba” la „Ciocîrlia” și „Hora staccato”, de la melodica amplă  și intens susținută a creației românești interbelice de genul „Zaraza” la percuția vocală care explodează imprevizibil, luminoasă și colorată ca un foc de artificii pe cel mai recent album al solistei – „Șapte Scări” – alături de Ethnotic Project. Prin ceea ce face cu talentul ei bine lucrat în mulți ani de studii de specialitate, Irina Sîrbu se impune puternic în fața publicului și rămîne definitiv fixată în memorie. Datorită originalității și manierei de a prelucra melodiile devenite clasice sau de a cînta vocal într-un mod original și unic teme instrumetale din folclorul românesc, valoarea vocalistei este unanim recunoscută. A concertat atît în țară cît și în străinătate – New York, Washington, Paris, Atena, Madrid, Viena, Veneția, Bruxelles, Praga, Lisabona, Stockholm, Ierusalim, Milano – în recitaluri de club sau la festivaluri naționale și internaționale de jazz. Curioasă, într-o permanentă căutare de nou (deși îndragostită iremediabil de jazz-ul clasic), Irina Sîrbu oferă mereu publicului programe interesante și originale.

Constantin Adrian Grigore

În perioada studiilor urmate în ţară, apoi în Polonia la Academia de Muzică „Karol Lipinski”, dirijorul Constantin Grigore a beneficiat de îndrumarea unor maeştri recunoscuţi ai dirijatului: Horia Andreescu, Petru Andriesei, Ilarion Ionescu-Galati și dirijorul polonez Marek Pijarowski.

Constantin Grigore s-a perfecționat printr-un stagiu de asistență la Rundfunk Sinfonieorchester Berlin (2011) sub îndrumarea maestrului Marek Janowski și ulterior (2012) la Bayerische Rundfunk şi Munchner Philharmoniker, unde a participat la repetițiile și concertele susținute de Mariss Jansons, Bernard Haitink, Alain Gilbert, Paavo Jarvi, Lawrence Foster sau  Vasily Petrenko, în paralel participînd şi la cursurile de fenomenologie susţinute de Konrad von Abel.

Constantin Adrian Grigore a susţinut concerte la pupitrul unor orchestre importante, atît din ţară (Orchestra Simfonica a Filarmonicii „George Enescu”, Orchestra de Cameră Radio, Orchestra Națională Radio, Filarmonica de Stat „Moldova” din Iași, Filarmonica „Ion Dumitrescu” – Rm. Vîlcea, Filarmonica „Paul Constantinescu” din Ploiești, Filarmonica de Stat din Piteşti, Filarmonica de Stat din Sibiu, Filarmonica de Stat din Oradea, Orchestra Teatrului “Nae Leonard” din Galaţi, Orchestra Teatrului de Opera și Balet „Oleg Danovski”, Orchestra Teatrului Naţional de Operetă și Musical din Bucureşti) cît şi de peste hotare (Polonia – Orchestra de Cameră „R-20” din Wroclaw, Filarmonica din Kielce, Orchestra Naţională de Cameră a Republicii Moldova sau Filarmonica „Serghei Lunchevici” din Chișinău).

De asemenea, este unul din membrii fondatori și dirijorul orchestrei de cameră “Camerata Regală”, cu care a susținut numeroase concerte în România, dar și în Albania, Republica Moldova sau Polonia, iar în ianuarie 2016 a fost invitat de către Institutul Cultural Român, să susțină un concert la pupitrul Cameratei Regale, în MozartSaal din Konzerthaus Viena.

În anul 2017 a fost invitat la pupitrul Filarmonicii Regale din Liege, unde a susținut o serie de 7 concerte în Liege (Sala Filarmonicii), Bruxelles (Bozar), Ath, Ottignes și Namur.

În prezent, Constantin Grigore este dirijorul principal al Orchestrei Camerata Regală.