Țiganiada – Carul alegoric al rostirii

24 octombrie 2018
Țiganiada – Carul alegoric al rostirii jpeg

Însă tu bagă de samă bine, căci toată povestea mi se pare că-i numa o alegorie în multe locuri, unde prin țigani să înțeleg ș'alții carii tocma așa au făcut și fac, ca și țiganii oarecînd. Cel înțelept va înțelege! (Ion Budai-Deleanu)

Fiind anul Centenarului, era de așteptat ca pe scenele și în piețele din România să se reverse creații  glorioase, pline de patos, era previzibil că țara va fi plină de busturi dezvelite, cu declamatorii de rigoare la pachet, în eternul nostru spirit funerar acoperit în straie de sărbătoare și confundînd, în ton cu traume încă neșterse, sentimentul patriotic cu manifestări patriotarde.

Mă întrebam dacă în hățișul acesta de evenimente consumatoare de bugete care ar fi putut marca autentic „borna fatidică” purtînd numărul 100, se va naște un spectacol care să vorbească cinstit despre esența noastră, un spectacol care să funcționeze ca un demers arheologic în ceea ce este propriu structurii noastre, care să pună în lumină acel spirit istoric specific unui loc în care identitatea s-a construit din purtători de sînge contradictoriu. Speram să reușim să depășim efectele mistifcărilor mitului florii Romei și al Lupului dacic sau, mai bine zis, manipulările realizate  prin intermediul unor mituri care, uneori, fac din noi copii adormiți de basme construite ca să ne ferească de întîlnirea cu ceea ce, istoric vorbind, sîntem de fapt.

Gestul artistic salvator a venit de la Teatrul Național din Cluj-Napoca. Montarea Țiganiadei, cu un scenariu semnat de Cătălin Ștefănescu după Ion Budai-Deleanu este acel tip de punere în scenă care provoacă spectatorii să fie sinceri cu ei înșiși, să se întrebe asupra originii lor și să fie mai critici cu identitatea proprie. 

Țiganiada, așa cum o vede Alexandru Dabija, este un spectacol care poate fi citit pe multe paliere, dar mie cel mai clar plan mi s-a părut cel al rostirii autentice, al discursului purtător de adevăr. Poate părea forțat, dar în timpul spectacolului nu am putut să nu mă gîndesc la viziunile fenomenologice care fac distincția clară între rostire și vorbărie și care pun accentul asupra discursului autentic ca purtător de ființă, în chip originar. Scrisă acum mai bine de două secole, Țiganiada este un demers literar și filozofic care dă seama de avatarurile limbii române cele de pînă atunci și care le conținea în ea pe cele ce aveau să se manifeste în următoarele secole.

Rod al unor transformări conceptuale în cadrul Școlii Ardelene, Țiganiada este o epopee care funcționează pe principiile alegoriei. Sîntem în vremea lui Vlad Țepeș, care apelează la nevoi primare (precum foamea) pentru a-i atrage pe țigani de partea sa împotriva turcilor. În centrul operei stă povestea lui Parpanghel și a Romicăi, care deschide poarta alegoriilor, a lumii de aici mereu aflată la întretăierea dintre rai și iad. Căutarea Romicăi (răpită de diavoli) de către Parpanghel prilejuiește proliferarea unor strategii alegorice care pe de o parte, pun în lumină premisele funcționării a ceea ce avea să fie nația română, pe de altă parte permite, la nivel regizoral, jonglarea cu tipologiile care evidențiază anumite apucături cronice ale neamului nostru.

Scenariul lui Cătălin Ștefănescu are, pe lîngă funcția de a accentua valențele ludice ale textului, rolul de a crea un arc peste vremuri, de a anula prăpastia dintre secole și de a revela caracterul profetic al operei lui Ion Budai-Deleanu. Inserțiile contemporane nu afectează cu nimic substanța textului, limba română de azi se întîlnește și se armonizează cu limba română  de atunci, asupra căreia Ion Budai-Deleanu a intervenit cu un spirit inovator, adesea neglijat de-a lungul istoriei literaturii noastre.

Faptul că demersul recuperator vine din lumea teatrului e de maximă importanță, într-o vreme cînd rostirea autentică pare a cădea în uitare, atît pe scene cît și în afara lor. Poate părea straniu că, în cadrul montării semnate de Alexandru Dabija, nu există o coloană sonoră, că nu se aude nici o notă muzicală. De fapt, lipsa muzicii este un instrument în sine în spectacol, pentru că centrul de interes este reprezentat de cuvînt, de rostire, de funcția limbii în relație cu esența omului și a spiritului istoric care îl conține. Folosirea unui univers sonor altul decît cel emanat de rostirea cuvintelor ar fi fost în contradicție cu finalitatea demersului regizoral.

tiganiada 2 jpg jpeg

Actorii se adresează permanent publicului, spectatorii pot fi martorii trecerii prin fața lor a unui car alegoric de cuvinte și versuri care se aud din adîncurile a două veacuri, dar care poartă semințele unei stări de fapt care ne conține acum pe toți. Dincolo de acest exercițiu susținut de rostire a unei limbi a cărei articulare necesită săpături adînci în sens, e de la sine înțeles care este obiectivul lui Alexandru Dabija cu privire la arta actorului: întoarcerea eficientă la funcția cuvîntului în scenă, scoaterea sa din uitare și reșlefuirea instrumentelor rostirii.

 Ca regizor care pune în centrul muncii sale actorul și ființarea adevărată a acestuia în spațiul scenic, Alexandru Dabija încredințează fiecărui actor o partitură care să îi pună cît mai bine în lumină locul său în contextul spectacolului. De aceea am considerat că nominalizarea doar a unor actori ar fi echivalentă cu afirmația că în cadrul unul concert harpa e mai puțin importantă în raport cu violoncelul. Așadar, partiturile au mers spre:  Adriana Băilescu, Ruslan Bîrlea, Patricia Brad, Diana Buluga,  Ionuț Caras, Dan Chiorean, Adrian Cucu, Radu Dogaru, Cristian Grosu, Anca Hanu, Cătălin Herlo, Elena Ivanca, Silvius Iorga, Ioan Isaiu, Radu Lărgeanu, Miron Maxim,  Angelica Nicoară, Mihai-Florian Nițu, Dragoș Pop, Cristian Rigman, Matei Rotaru, Cosmin Stănilă, Alexandra Tarce, Sînziana Tarța. (În această ordine alfabetică sînt trecuți actorii în distribuția afișată pe website-ul teatrului, fără a se preciza rolurile).

Țiganiada e un spectacol făcut cu măsură: gîndit cu măsură, jucat cu măsură, transmis cu măsură. Nici măcar faptul că Vlad Țepeș intră în scenă pe motocicletă nu pare străin de context. E o lume în cerc (evidențiată prin decorul semnat de Cristian Rusu) la propriu și la figurat, întocmai ca paradigmele noastre istorice care revin sub forme diferite.

La finalul spectacolului cînd este cerută o profeție despre români, o mînă invizibilă scrie pe fundal  Mene, Tekel, Upharsin, mesajul „picat din cer” la Ospățul lui Belșațar (capitolul 5 din Cartea lui Daniel), blasfemiatorul regent al Babilonului. Semnificația mesajului ascunde o profeție dură, care face referire la moartea lui Belșațar și la pierderea regatului în favoarea perșilor. 

Privind retrospectiv, putem constata că istoria noastră a cunoscut cîteva “ospețe ale lui Belșațar” și pierderea unor pămînturi cauzată de un prea mare conformism în raport cu direcția din care bătea vîntul dominant al istoriei.

Țiganiada de la Teatrul Național din Cluj-Napoca este un spectacol menit să ne pună pe gînduri cu privire la profilul nostru istoric, la modul în care ne-am poziționat de-a lungul timpului în raport cu cei care ne-au traversat sau cu care ne-am învecinat. Dar este și purtătorul unor valori neperisabile conținute mai ales la nivelul limbii române, probabil cel mai autentic sălaș pe care îl avem.

Teatrul Naţional „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca

Ţiganiada

Scenariu de Cătălin Ștefănescu, după Ion Budai-Deleanu
Regia: Alexandru Dabija 
Decorul şi recuzita: Cristian Rusu
Costumele: Dragoș Buhagiar 
Asistent de regie: Diana Mititelu 
Asistent de costume: Gabriela Bădină 
Maestru de lumini: Jenel Moldovan

Distribuţia:
În ordine alfabetică: Adriana Băilescu, Ruslan Bîrlea, Patricia Brad, Diana Buluga, Ionuț Caras, Dan Chiorean, Adrian Cucu, Radu Dogaru, Cristian Grosu, Anca Hanu, Cătălin Herlo, Elena Ivanca, Silvius Iorga, Ioan Isaiu, Radu Lărgeanu, Miron Maxim, Angelica Nicoară, Mihai-Florian Nițu, Dragoș Pop, Cristian Rigman, Matei Rotaru, Cosmin Stănilă, Alexandra Tarce, Sînziana Tarța.

Spectacolul a fost prezentat în cadrul Întîlnirilor Internaționale de la Cluj, ediția a VIII-a.

Gina Șerbănescu este critic de teatru.

Foto: Nicu Cherciu

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.