Spații dezafectate

9 noiembrie 2016
Spații dezafectate jpeg

Ioana Miron, Picaj, Casa de pariuri literare, 2016.

Volumul Picaj al Ioanei Miron e de fapt un poem amplu scris parcă sub imperiul aceleiași stări, una a dezordinii interioare, a haosului existențial. Poezia încearcă să pună ordine într-o lume dezmembrată și schizoidă. Spațiile psihice sînt în acord cu toate acele lucruri dezlocuite de sens. Cea care a decis să depășească un oarecare prag existențial are nevoie de o propulsare spre altceva cu adevărat autentic și  plin de conținut. De aici, un război interior, o tentație a punctului zero, un picaj. Cartea nu descrie traiectoria descendentă a unui spirit din ce în ce mai lucid. Nu e vorba aici de o prăbușire, după cum ar putea sugera titlul.  Confruntarea cu limita (suportabilității?) stimulează  înfiriparea unei dimensiuni material-spirituală. Materialitatea dură, abrazivă, tăioasă poate fi înțeleasă în două feluri: ca nevoie de echilibru, de fixitate și, mai plauzibil, ca o îngreunare a spiritului dornic de libertate. Dincolo de toate acestea, timpul cunoaște reprezentări clar delimitate: „încet încet ne facem loc aici / o să ne aciuăm mai bine /  cine ne spune cu adevărat cine sîntem cine o să ne descopere /  de ce să taci ține-mă bine minte / împreună am scotocit prin dărmături / și cu toate astea n-ai dat impresia de nesiguranță / să-mi povestești ce și cînd / cum și de ce se întîmplă să mai şi uităm / în lipsa concentrării aerul devine îngust / & străzile cu tot restul / bitumul cald împăienjenit privirile întinse / un loc sigur în care te infiltrezi”.

După cum cred că rezultă din pasajul citat mai sus, Ioana Miron  reușește să confere poeziei sale un timbru specific. Nu e puțin lucru pentru cineva care, iată, debutează acum. Autoarea se lasă cu totul în voia delirului său liric. Cînd spun delir, nu mă gîndesc la ceva necontrolat, ci la o anumită energie care pune în mișcare resortul  autoscopiilor nemiloase.

Cele două persoane gramaticale utilizate cu precădere – a I-a plural și cea de-a II-a singular – dau contur unei  instanțe lirice unice. Ceea ce urmează după această asumare a vocilor începe să funcționeze, aparent paradoxal, ca un solilocviu ce nu se sfîrșește nici măcar atunci cînd cartea se încheie: „am uitat că îmbunătățirile pe termen lung lasă loc de eroare / de fiecare dată cînd fruntea sapă în craniu un / traseu dus-întors/ plimbă-te plimbă-te zilnic cu ochii închiși/ /mîinile în / buznar lasă timpanele/ și totul în jur ermetic încins ca o bucată de bitum abia/ turnată / cînd degetele îți freacă pleoapele să te / țină treaz / cînd cauți în tavan cute adunate în jurul aplicei să te agite”. Repet, Ioana Miron transcrie tot ceea ce simte și vede într-un torrent unic. Și este foarte important că reușește acest lucru fără să-i scape vreo notă falsă.

Unul dintre punctele forte ale acestei cărți îl constituie circularitatea imaginilor poetice, trecerea lor dintr-un plan într-altul. Universul imagistic al autoarei e din ce în ce mai divers și mai pregnant pe măsură ce se înaintează în lectură. Unele expresii, aparent figurative într-un anumit loc, pot fi descoperite mai tîrziu ca avînd un plus de semnificație. Dar cum procedează practic Ioana Miron pentru a realiza această circularitate a imaginilor și care este scopul ultim al strategiei sale poetice? Înainte de a răspunde la această întrebare, precizez că, din punct de vedere tematic, scriitoarea îngroașă rîndurile celor care scriu despre cădere, despre impas existențial, despre scindarea identității provocată de o anumită criză. Dar poeta reușește să nu se contamineze de clișeele acestui gen de poezie. Nu rămîne la simpla notație a dezastrelor de fiecare zi.  Recuzita sa e una destul de austeră, nu face risipă de cuvinte. Uneori discursivă, alteori concentrată și tăioasă, poezia Ioanei Miron are drept background sentimentul unei frici puternice care iradiază tot ansamblu. Poeta numește lucrurile în viteză. Totul fare a fi o alergare fără țintă pe o hartă fără marcaje clare, convenționale.

Prin rememorare, trecutul devine prezent coroziv. Spațiile interioare dezafectate, spațiile de împrumut conferă o dimensiune materială „picajului”. E important că Ioana Miron nu mizează aproape deloc pe imagini șocante, deși orizontul de așteptare al cititorilor e uneori perturbat, dar nu în mod forțat. O entitate psihică / mentală locuiește frazele poetice ale autoarei: „divagăm din ce în ce mai rar inventăm / îndelungile noastre apropieri spații de împrumut / în faze confuze      rulăm aici pe ecrane incerte/ un singur corp seara ne renegăm puțin cîte puțin / să ne intoxicăm lent cu promisiuni/ cuvintele noastre efervescente /  pînă la urmă ne-am aciuat la același chiștoc /  întîi și-ntîi să inspiri fără teamă”. Tensiunea poemului Ioanei Miron crește prin acumulare. Obiectele dezgolite de conținut capătă, odată cu depășirea zonei mediane a cărții, o reprezentare mult mai pregnantă. Ioana Miron știe să dozeze respirația textului, să-l facă să tindă spre un final ce se cere scris cu necesitate: eşti prins       în cercuri concentrice /  trotuarul mişcările agasante nălucirile pun stăpînire /  dincolo agitaţia ţinem minte    cuvinte stări / ne apropiem / dintr-un capăt la celălalt ne ataşăm / de nevrozele noastre curente totul într-un murmur ciudat / o vagă divagaţie / să ne ferim intenţionat şi apoi să respiri în jurul tău şi uneori/ vina asta începe să supureze & / despre tine ai putea vorbi despre mine / în carenţe stridente”.

Da, poemul ca o stare de necesitate ce nu mai ține cont de nimeni și de nimic. Explozie și implozie, continuitate, discontinuitate asumată. Iată  o lume a spațiilor dezafectate, a coridoarele înguste și a cercurilor concentrice, o lume ce nu mai poate fi decupată din realitatea obiectivă, ci doar extirpată cu bisturiul din creier.

Şerban Axinte este scriitor şi cercetător ştiinţific la Institutul de Filologie Română „A. Philippide” al Academiei Române, Filiala Iaşi. Cea mai recentă carte publicată: Gabriela Adameşteanu. Monografie, antologie comentată, receptare critică, Editura Tracus Arte, 2015.

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.