„Simt o sete cumplită de viaţă, de luptă, de muncă!”

11 septembrie 2017
„Simt o sete cumplită de viaţă, de luptă, de muncă!” jpeg

Uniter, Gala Hop, ediţia a XX-a, 4-7 septembrie, Vox Maris, Costineşti.

Anul acesta Gala Hop a împlinit 20 de ani. Privind în urmă, la cei care au trecut prin acest concurs şi l-au cîştigat (şi pe care Uniter-ul i-a invitat să participe la această ediţie aniversară sau să spună cîteva lucruri legate de însemnătatea Galei în cariera lor), constat că mai toţi sînt parte din teatrul viu de astăzi, semn că Gala, cu cele bune şi mai puţin bune ale ei, dacă nu le-a impulsionat drumul artistic, măcar i-a identificat corect ca potenţiali dezvoltatori de teatru nou.

În al doilea an de mandat al celui de-al treilea director al Galei Hop, după Cornel Todea şi Radu Afrim, profesorul Miklós Bács a continuat şi dezvoltat conceptul său care vizează un demers de perfecţionare a abilităţilor actoriceşti şi de aprofundare a unor universuri dramaturgice studiate deja în şcoală (Shakespeare la prima ediţie sub direcţia sa, Cehov anul acesta, la cea de-a doua ediţie). Practic, conceptul lui Miklós Bács se configurează ca un master intensiv, un soi de  profesionalizare aprofundată, iar în acest an, această tendinţă s-a văzut cu atît mai clar cu cît atelierele la care au fost invitaţi tinerii actori au fost nu doar mai multe decît în anii precedenţi, ci şi mai variate.

Atelierul CEHOV / ÉTUDE, coordonat de Veniamin Filshtinsky, profesor de arta actorului la Institutul de Artă Teatrală din Sankt Petersburg şi director artistic al Teatrului Étude din Sankt Petersburg, a avut loc la Teatrul Naţional din Bucureşti în perioada de dinaintea galei, 31 august – 2 septembrie. A fost un atelier care a abordat viziunea clasică faţă de Cehov, care a păstrat deconstrucţia psihologică a personajelor şi a pus accent pe construcţia relaţiilor dintre ele. Aici trebuie menţionat că atelierul a fost extrem de util pentru actori întrucît proba obligatorie pentru toţi concurenţii de la HOP a fost scena în doi – Étude, la alegere, pe fragmente din opera cehoviană (1. Treplev – Arkadina, Pescăruşul, actul III; 2. Voiniţki – Astrov, Unchiul Vania, actul IV; 3. Sonia – Elena, Unchiul Vania, actul I).

La Costineşti, locul în care se desfăşoară concursul final, au avut loc alte trei ateliere. Unul a fost coordonat de regizorul Alexandru Dabija, cu tema „Entuziasmul facil în piesele de teatru ale lui Cehov”. Dabija a vrut să îi cunoască pe tinerii actori şi apoi a lucrat cu ei, demontînd pioşenia faţă de Cehov, cumva în contrapunct faţă de Veniamin Filshtinsky, dar şi faţă de al doilea work-shop, destinat exersării PEM – The Perdekamp Emotional Method (PEM este o metodă de acţiune inovativă bazată pe procesele biologice ce oferă actorilor acces la emoţiile autentice, fără să recurgă la experienţa personală şi memoria afectivă) şi susţinut de trainerii Stephan Perdekamp şi Sarah Victoria (Head of the PEM – International Office PEM Master Instructor Developer of PEM Body Work). Un al treilea workshop, Kineto, coordonat de Andrei Flaviu Fălcuşan, absolvent al Universităţii Babeş-Bolyai Cluj, specializarea Kinetoterapie şi Motricitate Specială, a constat într-un antrenamentzilnic (şi matinal) care a permis actorilor să îşi cunoască mai bine propriul corp şi să înveţe cum să îl întreţină ca pe instrumentul esenţial pentru arta lor. Dincolo de aceste ateliere, au fost întîlniri între tinerii actori şi cîştigătorii Galei Hop din anii precedenţi, dar şi cu directori de casting sau producători de film. Şi în direcţia aceasta s-au făcut cîţiva paşi, prin crearea unui portofoliu personal (CV, fotografii, show reel) pe site-ul Galei Hop pentru fiecare concurent din etapa finală. Gala Hop încearcă astfel să genereze o bază de date cu actori care, trecuţi deja printr-o primă etapă de selecţie, sînt validaţi ca avînd posibilităţi de dezvoltare artistică. Este un demers care îşi are bazele în directoratul lui Radu Afrim, primul care a conectat în acest cadru teatrul cu filmul, invitînd directori de casting, producători şi regizori de film să vadă noile generaţii de actori (sub direcţia sa, regizorul Tudor Giurgiu a iniţiat premiul „1/10 pentru film” al cărui cîştigător face parte din programul „10 pentru film” la TIFF prin care sînt promovaţi în mediul cinematograic actori care nu au jucat în filme).

Însă componenta profund academică, serioasă la modul inhibant a Galei, care devine un fel de  continuare a studiilor (inclusiv proba obligatorie, cu un nespectaculos étude - studiu, o etapă de lucru incipientă care mai degrabă a defavorizat tinerii actori decît i-a pus în valoare, la care s-a adăugat uniformizarea prin costum – toţi au fost îmbrăcaţi în negru) este discutabilă. Actorii ar trebui să arate aici modul în care îşi folosesc abilităţile dezvoltate în şcoală decît să se rezume la a aprofunda aceleaşi cunoştinţe. Una nu o exclude pe cealaltă, dar dacă pentru modulul de ateliere aprecierea este unanimă, în legătură cu concursul propriu-zis, lucrurile sînt ceva mai nuanţate. Lipsa spectaculozităţii se traduce nu doar prin academism, ci şi printr-o anumită constrîngere a libertăţii de creaţie care stînjeneşte actorul. Cantonarea în zona clasicului – şi încă a celui intens studiat în şcoală – îmi pare a fi contraproductivă în condiţiile în care limbajul şi temele contemporane sînt esenţiale pentru dezvoltarea artei şi ele se regăsesc în special în zona de interes a tinerei generaţii. În plus, aceste teme academice crispează actorul, lucru vizibil în cele două ediţii de pînă acum. Dacă Shakespeare a inhibat drastic, blîndul doctor Cehov, cu spiritul său de observaţie şi cu înţelegerea profundă a umanului, a fost ceva mai îngăduitor. Dar pescăruşii s-au comportat, totuşi, ca în colivie, nu ca păsări libere.

Cine au fost „pescăruşii”

Juriul final – Ada Solomon, Ana Ioana Macaria, Zsolt Bógdan, Mihai Măniuţiu, Alexandru Voicu – a produs o listă de cîştigători care a ţinut cont de interpretări contemporane. Cosmina Olariu a primit Marele premiu „Ştefan Iordache” pentru „Mica criză de identitate”, o sinteză din trei personaje din Livada de vişini, Charlotta Ivanovna, Maşa şi Duniaşa, care, pe lîngă faptul că i-a prilejuit o demonstraţie de tehnică actoricească, a arătat şi că ştie să prelucreze un text, să construiască dramaturgic un spectacol. Acelaşi lucru s-a văzut şi în cazul Marcelei Nistor, laureata Premiului „Sică Alexandrescu” – Premiul special al juriului, care a creat un colaj, „Nu ştiu ce”, din  scrisorile dintre Cehov şi Lika Mizinova şi Pescăruşul, în care a intersectat şi elemente de biografie personală, de altfel interesantă întrucît actriţa vine de la Chişinău astfel încît privirea ei este semi - străină. Umorul şi dezinvoltura actriţei au fost remarcabile, ca şi aptitudinile sale dramaturgice.

Blanca Doba, laureata premiul de interpretare feminină, o apariţie caldă, inocent – vulnerabilă, o variantă de ingenuă contemporană, a primit, pe drept, şi premiul „10 pentru film”. Monologul său, „Nina după aplauze”, este şi el o mostră de construcţie dramaturgică între textele Ninei Zarecinaia din Pescăruşul, scrisorile lui Cehov şi gînduri personale, o formulă de comentariu la texte canonice prin care se ajunge la o deconstrucţie perosnală a lui Cehov. În cazul Premiului de interpretare masculină, Mihai Florian Niţu, posesorul unei tehnici vocale care a dus la obţinerea Premiului pentru prestanţă şi rostire scenică, dar şi a unei experienţe de scenă demonstrate prin siguranţa prezenţei, a combinat şi el două personaje, Hamlet şi Ivanov, în Solitudes 30, cu mai puţină atenţie pentru dramaturgie şi cu mai mult interes pentru interpretare.

Secţiunea Grup a fost extrem de restrînsă, la doar două producţii, din care juriul a desemnat cîştigător al Premiulului „Cornel Todea” pentru cea mai bună trupă de actori spectacolul De ce, Anton Pavlovici Cehov?, adaptare după Maşinăria Cehov de Matei Vişniec, regia Cătălin Bocîrnea, cu Cosmin Stănilă, Irina Sibef, Nicole Burlacu, Alexandru Mihai Popa, Radu Dogaru.

Au fost 20 de ani de Gala Hop. Sper să mai fie mai mult de 20 de ani, intenşi şi provocatori. Căci dincolo de concepte, viziuni, abordări, ceea ce contează aici este consistenţa talentului actoricesc, cu toate componentele sale practice, ce poate duce la dezvoltarea teatrului şi filmului. Iar pentru tinerii actori, validarea la început de carieră se traduce prin încredere în sine, un element necesar într-o artă atît de vulnerabilă.

Foto: Andrei Gîndac - actrița Cosmina Olariu

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.