Notre-Dame: istorie distrusă în timp real

16 aprilie 2019
Notre Dame: istorie distrusă în timp real jpeg

Articolul de mai jos urmează să apară în ediţia print a Dilemei vechi de joi, 18 aprilie

„Chiar în acest moment. Ne uităm cu toţii. Istorie distrusă în timp real.” Sînt primele cuvinte ale jurnalisului Chris Cuomo, care preia transmisiunea în direct, în studiourile CNN, de la colega sa, Melissa Bell, prezentă la Paris. E ora 20,30 (ora Europei Occidentale), în seara de luni, 15 aprilie 2019. Catedrala Notre-Dame e cuprinsă de flăcări. Un incendiu devastator, la care asistă mii de oameni, adunaţi pe cheiul Senei. Alte zeci de milioane văd dezastrul în direct, la televizor. Turla centrală a catedralei a căzut deja, iar imaginile prăbuşirii sînt reluate şi comentate de nenumărate ori. La această oră, în plin incendiu, pagina de pe Wikipedia dedicată catedralei Notre-Dame e, deja, actualizată: „Pe 15 aprilie 2019, catedrala a fost cuprinsă de flăcări şi a suferit distugeri semnificative, incluzînd prăbuşirea întregului acoperiş şi a turlei principale. Bolta de piatră şi interiorul au rămas în mare parte intacte. Multe obiecte de valoare au fost salvate, iar preşedintele Emmanuel Macron a anunţat că edificiul va fi reconstruit. Miliardarul francez François-Henry Pinault a anunţat că se angajează să contribuie cu 100 de milioane de euro la eforturile de reconstrucţie”.

Deci te uiţi la televizor şi vezi ceva transmis în direct, în timp ce evenimentul acela pe care îl urmăreşti a fost consemnat ca un fapt petrecut în istorie, în trecut. Un fapt în plină desfăşurare – plasabil în ceea ce gramatica limbii engleze numeşte „prezent continuu”, la fel de bine ca formula franceză care subliniază natura continuă a unui verb, „en train de”, în curs de, în timp ce” – poate fi deja fixat în istorie, conţinîndu-şi propriul trecut. Prin viteza colosală cu care circulă informaţia, o acţiune care se petrece acum există fizic, deja, instalată confortabil în trecut. Un lucru perfect asemănător cu existenţa simultană a unuia şi aceluiaşi element din natură în două stări de agregare.

Jurnalistul Chris Cuomo pronunţă în direct, din studioul CNN, formula „istorie distrusă în timp real”. Iar aici se petrece un fenomen fascinant. Tensiunea faptului în sine, emoţia că asişti la un incendiu care mistuie un reper cultural al istoriei umanităţii e dublată, dar şi subminată de emoţia „tehnică” a faptului că asişti la aşa ceva. Tremurul interior produs de faptul că o capodoperă a arhitecturii arde sub ochii tăi e dublat de emoţia că vezi „în timp real” aşa ceva. Iar starea de „timp real” tinde să fie mai pregnantă decît emoţia referitoare la faptul că ceva extrem de preţios din patrimoniul umanităţii e mistuit de flăcări. Pare că însăşi ideea de patrimoniu îşi schimbă valoarea de percepţie. Adică poţi trăi senzaţia că a vedea „în timp real” cum arde Catedrala Notre-Dame din Paris e un fapt mai emoţionant decît încendiul în sine. Şi mai valoros decît o catedrală.

Iar cuvintele lui Chris Cuomo conţin o veritabilă formă de entuziasm: „Istorie distrusă în timp real”. Deşi poate părea complet nebunesc, aici există o doză consistentă de bucurie. De fericire. Prin intermediul tehnologiei, sîntem cu toţii la faţa locului. Sîntem alături de miile de oameni care asistă la incendiu, de pe cheiul Senei. Specia umană se găseşte, la un moment dat, în acelaşi loc. Asta este, în sine, o emoţie colosală. Şi e complet diferită de cea de la un meci de fotbal sau de la orice eveniment sportiv. Altfel decît la festivitatea de deschidere a Jocurilor Olimpice, să zicem. Acolo avem reprezentanţi. Ne urmărim favoriţii. Asta presupunînd că ne interesează sportul. E emoţia susţinerii unora care, într-un fel, ne reprezintă. Plus că, în cazul jocurilor sportive, vedem lucrurile „în timp real“, dar nu ştim rezultatul confruntării sportive. Meciul nu se poate aşeza în istorie, nu poate fi consemnat ca rezultat final în Wikipedia, decît după ce se va fi încheiat cu un „scor final”. Pe cînd, în cazul incendiului de la Catedrala Notre-Dame, lucrurile stau un pic altfel. Ştim din timpul dezastrului că structura de piatră va rămîne, probabil, în picioare. Ştim că edificiul va fi reconstruit. Prin urmare, aşezarea instantanee a faptului în istorie e naturală. Ne rămîne „bucuria” ocaziei. Emoţia acestui prilej colosal de a fi împreună, la un moment dat.

E o excelentă ocazie de a ne vedea chipurile. Chiar dacă sîntem la mii de kilometri depărtare unii de ceilalţi. Chiar dacă nu ne vedem faţă în faţă. La dezastre, sîntem împreună. Iar faptul că avem tehnologia de a fi din ce în ce mai împreună, lucrul acesta în sine ne produce un soi de bucurie a dezastrului. O aşteptare plină de emoţie. Iar atunci cînd dezastrul se produce, se declanşează în noi un fel de mic incendiu, cu limbi de flăcări care au diferite culori, în funcţie de materialul interior pe care îl au de mistuit. E o erotică a vederii dezastrului, care se amestecă, într-un anume fel, cu ruşinea, cu regretul, cu compasiunea, cu sentimentul pierderii a ceva, cu tristeţea constatării fragilităţii şi a finitudinii. Dar e şi ca atunci cînd găsim o plăcere incredibilă în a ne automutila, indiferent în ce direcţie, nevinovată sau nu, ne înţelegem automutilarea.

Catastrofa nu mai e ceva care ne sperie. Ci o emoţie virtuală. Un ceva pe care, fără să ştim, ni-l dorim să sosească. Îl aşteptăm fierbinţi, cu milă, cu frică, dar şi cu un soi de entuziasm. Avem senzaţia că e un eveniment tare, cel mai tare, pentru că asta aşteptăm de la evenimente. Să fie tari. Şi, undeva, în adînc, sperăm că o să-i supravieţuim. Să-l putem povesti apoi. Credem că o să fie ca atunci cînd vedeam cele două turnuri de la New York arzînd şi prăbuşindu-se. Sau ca acum, cînd arde Catedrala Notre-Dame. Un spectacol. Iar de la spectacole, de orice fel vor fiind ele, aşteptăm din ce în ce mai mult. Aidoma strămoşilor noştri romani, fremătînd, plini de nerăbdare, în arene. Şi, acum, credem că puterea noastră de a fi la faţa locului, oriunde ne-am afla, e un mare semn de evoluţie a speciei.

Foto: EPA-EFE/ Ian Langsdon via adevarul.ro

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.