Începutul anului 2018 a adus și două noi discuri pe care apare numele pianistei  Martha Argerich – pe unul regăsim Concertul nr. 1 de Ludwig van Beethoven, înregistrat alături de Orchestra de Cameră din Mito – Japonia, dirijor Seiji Ozawa; pe al doilea, lucrări de Serghei Prokofiev pentru două piane – alături de Martha Argerich, Serghei Babayan.

Martha Argerich, Japonia și Beethoven

În Europa, proiectul Martha Argerich din cadrul festivalului de la Lugano este foarte cunoscut; puțini știu însă că de 19 ani, Martha Argerich organizează un festival asemănător în Japonia: la Bepu, are loc anual festivalul Martha Argerich, unde invitată este anul acesta o orchestră de cameră japoneză care își are sediul la Mito, un oraș cu o semnificație specială în istoria Japoniei, legată de modernizarea țării, începînd cu secolul al XIX-lea. În 1990, a fost construit Turnul artelor din Mito – un complex cu teatru, sală de expoziție și sală de concerte, iar orchestra permanentă a acestei săli de concerte este Orchestra de Cameră din Mito, alcătuită din 26 muzicieni: 21 japonezi și 5 străini. Din 2013, director al acestei orchestre este cel mai important dirijor japonez al tuturor timpurilor, legendarul Seiji Ozawa care astăzi, la 82 ani, demonstrează o vitalitate cu totul ieșită din comun.

Un concert susținut de Martha Argerich alături de Orchestra de Cameră din Mito condusă de Seiji Ozawa s-a transformat într-un disc apărut la casa Decca pe 2 februarie 2018. Pe acest disc regăsim două lucrări de Ludwig van Beethoven: Concertul nr. 1 pentru pian și orchestră și Simfonia I. Albumul a fost lansat mai întîi în octombrie 2017 în Japonia și din prima săptămînă de la lansare a urcat pe locul I în topul vînzărilor de muzică clasică din Țara Soarelui Răsare.

Evident, cu numele Marthei Argerich și a lui Seiji Ozawa pe copertă, ne putem aștepta la Excelență. Însă totuși, rămîne uluitoare vitalitatea adolescentină pe care o afișează ambii protagoniști: să nu uităm că Martha Argerich are 76 ani, iar Ozawa, 82 ani! O vitalitate exprimată în trăirea muzicii, în prospețimea trării, dublată de experiența acumulată în atîția ani petrecuți pe scenă; iar Martha Argerich, în special, este impresionantă în momentele de piano abia audibile din partea a doua a concertului, în tempo-ul rapid imprimat părții a treia și în general, în ceea ce înseamnă perlajul și modul de construcție a discursului. Categoric, Martha Argerich este una dintre cele mai mari pianiste care au trăit vreodată și nu trebuie ratată nicio ocazie de a o asculta, fie și pe disc. Ceea ce puteți face accesînd site-ul proiectului Radio România Muzical Discurile anului 2018

Prokofiev for Two cu Martha Argerich și Serghei Babayan

În 23 martie, la Deutsche Grammophon a apărut un alt disc purtînd semnătura Marthei Argerich – Prokofiev for Two: transcripții pentru două piane ale unor momente din balete, muzici de scenă și operă semnate de compozitorul rus de la moartea căruia s-au împlinit în 5 martie 65 ani.

Înregistrările de pe acest disc fac parte, de asemenea, dintr-un recital live: în 2013, la festivalul de la Lugano, Martha Argerich cînta alături de Serghei Babayan, pianist născut în fosta Uniune Sovietică, de origine armean, astăzi, stabilit în Statele Unite ale Americii.

Serghei Babayan a cunoscut-o pe Martha Argerich în anul 1991, cînd se afla la Bruxelles la Concursul Regina Elisabetha. Iată o prietenie de aproape 3 decenii, punctată de recitaluri pe care le-au susținut împreună. Spre deosebire de Martha Argerich, Babayan este mult mai puțin cunoscut (cel puțin în România), deși a avut o carieră importantă de solist, mai ales în Statele Unite ale Americii. Un alt aspect al activității sale este faptul că a înființat un centru de excelență la Institutul din Cleveland, unde a avut printre discipoli nume celebre, precum recent laureatul cu un premiu Grammy, Daniil Trifonov  (cu care a și înregistrat de altfel o lucrare pe albumul Chopin evocations).

Muzica lui Serghei Prokofiev reprezintă o pasiune și pentru Martha Argerich, și pentru Serghei Babayan: Argerich a inclus în recitalul ei de debut din 1960 o lucrare de Prokofiev și în prezent este considerată drept unul dintre cei mai avizați interpreți ai concertelor de Prokofiev, iar Babayan, de asemenea, are o afinitate specială cu aceleași concerte.

Special pe albumul Prokofiev for Two este repertoriul selectat: extrase din muzici de balet, de scenă și operă, în transcripții pentru două piane semnat de Serghei Babayan și dedicate Marthei Argerich. Regăsim 12 momente din celebrul balet Romeo și Julieta, dar și mult mai puțin cunoscute momente din muzici de scenă scrise de Prokofiev în jurul anului 1936: Hamlet și Evgheni Oneghin, ca și din coloana sonoră a filmului Dama de pică, care nu a fost mai turnat, în cele din urmă, niciodată; sau unul dintre Valsurile Pușkin și un alt vals din muzica operei Război și pace.

Un repertoriu mai puțin obișnuit, interpretat cu fantezie și multă măiestrie de doi mari pianiști ai timpurilor noastre – Martha Argerich și Serghei Babayan pe albumul Prokofiev for Two, pe care-l puteți asculta la Radio România Muzical luni, 23 aprilie, de la ora 19.00 sau duminică, 29 aprilie, de la ora 13.05. Oricînd pe site-ul proiectului Discurile anului 2018

Prokofiev cu Lisa Batiashvili

Și dacă tot am amintit de comemorarea lui Prokofiev la 65 ani de la moarte, ar fi de notat și un amănunt pe care nu-l mai știu mulți: acela că Prokofiev a murit  chiar în aceeași zi cu Stalin: 5 martie 1953, motiv pentru care, în Uniunea Sovietică, dispariția lui Prokofiev a fost mai curînd trecută cu vederea. Istoria face, însă, întotdeauna, dreptate: Stalin este enumerat astăzi printre cei mai sîngeroși conducători de țară care au trăit vreodată; iar muzica lui Prokofiev se cîntă în întreaga lume mai des, parcă, decît niciodată.

În 2 februarie 2018, în aceeași zi cînd se lansa albumul Beethoven al pianistei Martha Argerich, apărea și albumul Visions of Prokofiev purtînd semnătura violonistei georgiene Lisa Batiashvili și a Orchestrei de Cameră a Europei, condusă de canadianul Yannick Nezet Seguin.

Pe acest disc: cele două concerte pentru vioară și orchestră de Prokofiev, precum și transcripții pentru vioară și orchestră după momente din baletele Romeo și Julieta și Cenușăreasa.

Indubitabil, Lisa Batiashvili este una dintre cele mai bune violoniste ale momentului la nivel mondial; iar interpretarea unor concerte pe care cîntă încă din adolescență, nu putea fi decît un succes. Lisa Batiashvili înțelege perfect ceea ce este în partitură și, mai mult, dincolo de partiturile lui Prokofiev. Am ascultat cu multă atenție în special partea a doua din Concertul nr.2 pentru vioară și orchestră, care mi se pare unul dintre cele mai frumoase momente din muzica secolului XX – și am descoperit sub semnătura Lisei Batiashvili una dintre cele mai reușite interpretări pe care le-am ascultat vreodată: gingășie, subtilitate, dar și determinare și echilibru. Foc și gheață – o versiune convingătoare pentru ascultătorul secolului XXI care în mod special poate fi atras de muzica lui Serghei Prokofiev, unul dintre cei mai cosmopoliți compozitori ai secolului XXI.

Albumul Visions of Prokofiev – un titlu foarte inspirat – poate fi ascultat oricînd pe site-ul proiectului Radio România Muzical Discurile anului 2018

Cristina Comandașu este critic muzical.