Expoziția World Press Photo pentru prima dată în România

Bianca NIŢĂ
24 mai 2012
Expoziția World Press Photo pentru prima dată în România  jpeg

Pînă pe 10 iunie puteți vedea la Biblioteca Națională din București, expoziția World Press Photo (WPP) care cuprinde cele mai reușite fotografii jurnalistice din ultimul an. World Press Photo este probabil cea mai cunoscută organizație care susține și premiază talentul fotojurnalistic. Altfel spus, un premiu WPP este un fel de Oscar pentru un actor sau de Pulitzer pentru un jurnalist. Nu există nominalizări, ci o triere anevoioasă dintre zeci de mii de fotografii aspirante. În final, „cele mai reușite” sînt alese pe criterii de realism, calitate documentară, actualitate și nu în ultimul rînd, estetică. Estetica este departe de a fi un criteriu secundar. Imaginile premiate au compoziție, culoare, iluminare bună și sînt deci captivante vizual.

Fotografia care a luat marele premiu anul acesta aparține spaniolului Samuel Aranda și înfățișează o mamă din Yemen care își ține în brațe fiul rănit în timpul protestelor împotriva președintelui Saleh. Fotografia a fost imediat preluată de media și declarată ca fiind reprezentarea simbolică a luptei și suferinței din timpul Primăverii Arabe. Toate bune. Fotografia este actuală. Dar, mai ales, este o imagine frumoasă în sens artistic. Și aici apare problema. Nu e nevoie de o privire foarte atentă pentru a vedea că impactul fotografiei este datorat nu neapărat realismului și calității jurnalistice ci mai curînd esteticului. Fotografia a fost puternic criticată în presa de specialitate, deoarece compoziția imaginii este asemănătoare cu faimoasa Pieta a lui Michelangelo, iar iluminarea compoziției are un aer renascentist. Astfel, „cea mai reușită fotografie a anului” este o fotografie făcută într-o țară musulmană, cu o compoziție dramatică cu temă creștină, pe care evident media vestică o apreciază din plin. Tema este într-adevăr actuală. Dar realismul dispare în fața unei imagini de un estetic desăvîrșit, făcută să-ți topească ochii.

Anul acesta nu este o excepție. Privind retrospectiv fotografiile premiate de WPP, unele sînt șocante, altele nu, însă ce au cu siguranță în comun sînt criteriile estetice după care sînt selectate.  Rămîne neclar ce rol au aceste criterii atunci cînd intenția este de a premia imagini care documentează jurnalistic și facilitează înțelegerea umană. Mi-e teamă că toate intențiile bune devin secundare în fața nevoii tipice a sistemului mediatic actual, de a atrage, a captiva și a vinde. Aceste imagini nu apar doar în contextul știrilor ci și în reviste glossy înconjurate de reclame la ceasuri și parfumuri sau în expoziții de muzeu încadrate de un text scurt care le contextualizează minim. Pe scurt, drama frumos ambalată vinde indiferent dacă este vorba de o expoziție de muzeu sau de un ceas Rolex.

Transformarea unor probleme care ar necesita atenție și empatie într-o „bombonică vizuală” („eye candy”) la care oamenii se uită într-un muzeu sau într-o revistă și apoi trec mai departe prezintă un risc. Anume acela că expunerea acestor imagini într-un sistem de „consum vizual” duce la trivializarea tragediei și diminuarea compasiunii pe care aceste imagini doresc să o trezească. La un moment dat putem ajunge să le privim fără a înțelege oameni și situații, ci mai curînd dintr-o curiozitate și o nevoie de estetic.

Cauzele sînt multiple și provin din felul în care a evoluat mass-media și tehnologia. Lucrurile nu au fost dintotdeauna așa. La începuturi, fotojurnalismul  ilustra evenimente mai mult sau mai puțin locale. Procedura era alta, fotograful făcea poze la repezeală atunci cînd se întîmpla ceva relevant. Începînd cu anii ‘60 lucrurile s-au schimbat, fotografii au început să-și publice propriile cărți, să lucreze freelance, să expună în galerii și să cîștige premii. Tehnologia a evoluat, calitatea imaginilor s-a îmbunătățit iar costurile unui bilet de avion au scăzut, făcînd accesibile pînă și cele mai îndepărtate locuri din lume. Astfel imaginile au ajuns să acopere o arie geografică tot mai largă. S-a trecut de la „documentare” la „fotografie cu scopul de a schimba ceva”. În timp, fotografiile de presă au intrat în sistemul de cerere și ofertă tipic mass-mediei actuale, în care cea mai dramatică și mai impresionantă imagine ajunge pe prima pagină. Acesta este un sistem care se auto-alimentează, în care dramaticul nu poate fi depășit decît de „mai dramatic”, șocantul de „și mai șocant”, fără informații complete și fără o contextualizare echilibrată a unui subiect. Datorită acestei competiții pentru atenție, și pentru că tehnologia actuală face posibile imagini instant de o calitate excepțională, esteticul și dramatismul unei fotografii au devenit criterii esențiale de selecție, fie că e vorba de publicarea în presă sau de o expoziție ca WPP. Și astfel, ideea de imagine bună a ajuns să fie un scop în sine, definită de filtrele de selecție impuse de fast-foodul media, și nu de criteriile inițiale de a documenta și a facilita înțelegerea.

Pentru a duce la schimbare și înțelegere, imaginile de presă trebuie într-adevăr să documenteze, nu doar să reprezinte un subiect trecîndu-l prin filtrele culturale și estetice ale fotografului și editorilor. Fotografia lui Samuel Aranda este un produs perfect al acestor filtre. Imaginea nu a fost aleasă pentru că documentează, ci pentru că „simbolizează” Primăvara arabă, o portretizează prin filtrele noastre culturale și răspunde așteptărilor noastre legate de Orientul Mijlociu.
Pentru a-și atinge scopul inițial, aceste imagini trebuie să fie incluse în dezbateri și să fie dezbătute la rîndul lor. Fotografiile de presă pot implica și pot da dimensiune unor probleme grave și unor evenimente importante care se petrec departe de noi. Însă dacă sînt abordate ca artă sau ca un soi de „ilustratie” media , scopul lor inițial se pierde. Alternativa stă în contextualizarea lor și într-o privire conștientă la nivel individual. Rămîne la latitudinea fiecăruia dacă apreciază doar estetica unei fotografii sau își asumă și responsabilitatea morală pe care o implică a fi martor la suferința altuia.

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Farmacia din grădină. Rolul legumelor în prevenirea unor boli foarte grave, explicat de un renumit cercetător român
Legumele și verdețurile din grădină au efect terapeutic, cu atât mai puternic cu cât ele sunt produse în sistem tradiţional. O spun specialiştii în horticultură care s-au convins, în urma unor studii, că organismul uman preia din roadele pământului o gamă largă de substanţe care ne menţin sănătatea
image
Motivul incredibil pentru care au fost terorizați niște români în Mexic. „I-au adus pe unii agitați, cu arme”
Mexic e o destinație exotică la care visează numeroși români, dar fără să știe riscurile la care se expun. În primul rând, de multe ori vameșii mexicani le interzic accesul și îi expulzează imediat ce coboară din avion. Când totuși le este permis să viziteze țara, au parte de surprize neplăcute
image
Eroarea celor care plâng după industria comunistă. Economist: „Avem una dintre cele mai complexe economii din lume”
Contrar nostalgicilor care plâng după baza industrială moștenită din comunism, România astăzi una dintre cele mai complexe economii din lume, susține economistul Radu Nechita, citând un studiu de la Harvard. El explică de ce industria comunistă era una falimentară

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.