AN 2: nu caut vinovaţi

21 iulie 2010
AN 2: nu caut vinovaţi jpeg

Un accident nu este deloc un eveniment plăcut, cu atît mai mult un accident de avion. Ceea ce s-a întîmplat recent la Tuzla va rămîne mult timp în istoria aviaţiei militare române drept cel mai grav accident aviatic. Nu caut vinovaţi, anchetele în curs ne vor spune motivele prăbuşirii. Vreau doar să trec în revistă istoria aparatului de zbor implicat. Aşadar, Antonov 2.

Era în anul 1946. După încheierea războiului şi concentrarea parţială spre reconstrucţia ţării, autorităţile sovietice decid înlocuirea avionului multirol Polikarpov Po-2 cu altul, mai performant. Nu că nu ar fi avut de la început destinaţie militară dar, fiind foarte uşor de modificat, era bun şi pentru lucrări agricole de întreţinere a culturilor, transport de persoane, supraveghere aeriană a căilor de comunicaţie, a pădurilor etc. Era însă nevoie de altul, mai puternic, mai performant, cu un motor care să dea mai mult decît cei 100 de cai putere ai lui Po-2. Mulţi nu au auzit de acest avion sovietic, dar el este unul dintre cele menţionate de către Guinness Book of World Records, cu zeci de mii de aparate construite, între anii 1928 şi 1953! Ba chiar Polonia l-a produs pînă în 1958.

Echipa de designeri condusă de celebrul Oleg Konstantinovici Antonov, proaspăt închegată, cu sediul la Kiev, capitala de pe atunci a Republicii Sovietice Socialiste Ucraina, primeşte în 1946 comanda de proiectare a unui avion înlocuitor pentru Po-2. Specialiştii se pun pe treabă, iau planurile unui Focker, îl îmbunătăţesc şi anul următor, 1947, apare primul model Antonov 2, care ia locul şi porecla predecesorului său, în varianta civilă, de “mămăligar”. Zborul inaugural a fost pe 31 august 1947. NATO pune rapid pe lista avioanelor de fabricaţie sovietică varianta militară a acestuia sub numele de Colt. Urmează 45 de ani de producţie, completaţi cu şi mai mulţi ani de serviciu ai lui AN 2, sub diversele lui tipuri, militare sau civile. Se pare că producţia acestuia, sub licenţă şi alt nume, continuă şi astăzi în China şi…Australia. Primii utilizatori au fost binenţeles sovieticii, apoi nord-coreeenii, vietnamezii şi chinezii. În Extremul Orient, armata sovietică primea în AN2 un aparat foarte bun, rezistent, cu multiple utilizări, de la cele terestre pînă la cele navale. Dotat cu două rînduri de aripi şi un motor în linie cu nouă cilindri, care dădea 1000 de cai putere, calul de povară al aviaţiei militare şi civile îşi începea serviciul. Prezent în războiul din Coreea, aparatul rămîne utilizat în zonă şi în timpul războiului din Vietnam, cînd analele militare americane înregistrează în anul 1960 doborîrea unui aparat AN 2 care încerca să atace cu torpile o navă sud-vietnameză. La vremea respectivă, aviaţia americană trecuse deja la avioanele de vînătoare Phantom 4, cu motoare cu reacţie,  mult mai performante decît cele cu turbopropulsor, ca AN2-ul. Totuşi, americanii aveau mari dificultăţi în a intercepta asemenea avioane, din cauza atît a plafonului de zbor foarte jos cît şi din cauza vitezei de deplasare, mult mai mică decît viteza minimă de aterizare a celor cu reacţie. Piloţii americani transpirau mult pînă să doboare un AN2, iar cea mai sigură metodă de doborîre era picajul. Era imposibil pentru un avion cu reacţie să urmărească tradiţional un AN2. Pentru asemenea întîlniri cu AN2, americanii trimiteau elicoptere, cu viteză de deplasare şi manevrabilitate apropiate avionului proiectat la Kiev. Cu AN2 se zboară şi deasupra Polului Nord, se fac călătorii-monstru care traversează continente, se salvează vieţi, se survolează teritorii neexplorate încă…

Dar adevărata carieră a lui AN2 este cea în domeniul agriculturii. Aici şi-a găsit acest model adevărata vocaţie. Asemeni unui măgăruş, AN2 a lucrat şi mai lucrează încă pentru agricultură în ţări şi zone unde nici nu bănuieşti. Începînd din Extremul Orient şi pînă în Europa Centrală, nu se poate să nu fi trecut pe undeva un AN 2. În Africa, mai ales în ţările coordonate de Cuba, în Cuba însăşi, în America Centrală şi…în Statele Unite. N-o să vă vină să credeţi, dar există pe internet cereri de aparate AN2 din Statele Unite, unde se importă începînd din 1993. Diverşi întreprinzători doresc să le utilizeze în scop agricol sau turistic. Este un aparat ne-pretenţios: are nevoie doar de 170 de metri ca să decoleze şi de vreo 200 ca să aterizeze în condiţii de siguranţă, fie pe pămînt bătătorit, fie pe gheaţă, nu are importanţă. Poate duce pînă la 12 pasageri sau echivalentul în încărcătură de toate felurile. Varianta pentru stingerea incendiilor este prezentă în Canada. Are şi variantă sanitară. Dincolo de Forţele Aeriene, în România îl mai puteţi vedea la aproape toate bazele Aviaţiei utilitare (cîte au mai rămas). Marile suprafeţe agricole se bazează pe serviciile lui AN2 în continuare. Nu se poate să nu le observi, pe timp de primăvară-vară, la marginea solelor de sute de hectare, spre Craiova, Ialomiţa sau Giurgiu. Dacă ar fi să ne luăm după Guinness Book of World Records, AN2 este al doilea cel mai produs aparat din lume, după Lockheed C 130 Hercules. Analele statistice înregistrează peste 18.000 de aparate construite şi 28 de ţări care au încă în serviciu acest tip de avion. Poţi să-l foloseşti la aproape orice, mai ales că modelele recente beneficiază de un motor mai performant, cu un consum mult mai mic de combustibil.  Cineva făcuse un calcul: dacă ai transporta 12 pasageri de la Bucureşti la Timişoara cu un AN2, călătoria ar fi mai scurtă şi mai ieftină la jumătate decît cu un autobuz de linie…

Dar să mă întorc la accidente: statisticile la care am avut acces sînt doar din 1979 încoace, cu perioade de ani de zile în care nu s-a înregistrat niciun accident, ca de exemplu între 1997 şi 1999. Sînt convins că au mai fost evenimente, însă neraportate autorităţilor. Totuşi, am găsit 359 de accidente cu AN2 în toată lumea. În ce priveşte România, primul accident înregistrat este din 9 aprilie1962, cînd un avion de la Aviaţia Utilitară se pare că s-a prăbuşit, iar indicativul, YR ANO, a fost şters din liste, semn că avionul nu a mai putut fi reparat. Nu există alte detalii. Pe măsură ce datele despre fiecare accident se înmulţesc, apar şi descrierile nenorocirilor. Nu trebuie să fii expert în avioane ca să sesizezi imediat că, aproape la fiecare accident, conform datelor, aparatul ia foc, incendiul rănindu-i şi mai tare sau chiar provocîndu-le decesul pasagerilor şi echipajului. Aşadar, accidentul de la Tuzla nu iese, din punct de vedere tehnic, din nişte tipare stabilite chiar de pe planşeta de proiectare, cu 63 de ani în urmă. Cu toate acestea însă, vreau să zic, cu toate aceste 359 de accidente, cred că aparatul AN2, cu variantele sale, este în continuare un aparat bun, utilizabil la orice este nevoie. Sînt acum cereri pe internet de cumpărare sau închiriere de 20 de avioane AN2 pentru controlul căilor de comunicaţie în Irak, varianta civilă pentru aterizare-decolare de pe apă se cere în Alaska, iar varianta militară de antrenament pentru paraşutişti, ca cea pe are o folosea Şcoala de Aviaţie de la Boboc este folosită cu succes în continuare de către alte armate… 

Grigore VÎRSTA este producător la TVR.

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.