● Cătălin Ghiță, Coliba din mijlocul palatului. Frica și marile idei (Cartea Românească, 2018), un eseu de dimensiuni „prietenoase“ pentru lector, dar foarte ambițios și incitant. Scopul volumului este desfolierea critică a unor idei-pivot din imaginarul european, precum religia, etica, inegalitatea de gen, patriotismul, munca sau cultura. Toate aceste concepte sînt însă amenințate de cîte un tip special de frică, cu intenția de a le oculta pînă la demolare. Urmînd cu acribie „canonul“ unei rigori universitare impecabile (un elaborat aparat de note și o bibliografie consistentă), cartea dinamitează fără rezerve prejudecăți adînc înrădăcinate în societatea occidentală (inclusiv românească). Sînt rînduri care irită percepții obosite, dar vor împrospăta astfel discursul cultural autohton. O carte în care „răspunsul“ cititorului este miza. (Ruxandra Mihăilă) 

● Pregătiţi-vă, de pe acum, pentru Gala Tînărului Actor (Costineşti, 3-6 septembrie). Nu e doar o primă evaluare pentru absolvenţii claselor de actorie din ultimii ani, nu e un simplu concurs, ci o întîlnire (cred) spectaculoasă cu noua generaţie de actori. De urmărit, neapărat! (Matei Martin) 

● Singura poveste a lui Julian Barnes (Editura Nemira, traducere de Radu Paraschivescu, 2018) e genul de carte pe care n-o poți lăsa din mînă. Sînt romane care construiesc cu cititorul o relație foarte strînsă. Lui Barnes îi iese genul ăsta de temperatură ridicată. „Ai prefera să iubești mai mult și să suferi mai mult sau să iubești mai puțin și să suferi mai puțin?“ (Ana Maria Sandu) 

● În peisajul editorial românesc (haotic, deci sănătos), apariția unei cărți cu adevărat fundamentale obligă la cel puțin o recomandare: la Humanitas, Istoria declinului și prăbușirii Imperiului Roman de Edward Gibbon – o antologie consistentă, „de la apogeul Imperiului pînă la sfîrșitul domniei lui Justinian“. Așa se scrie istoria! (Sever Voinescu)

● Iubire amară, romanul de debut al Elenei Ferrante (traducere de Cerasela Barbone, Editura Pandora M), îşi poartă cititorii pe străzile din Napoli, unde o fiică încearcă să afle tot ce se poate despre ultimele zile din viaţa mamei sale. (Cristina Ştefan)