Testamente voioase

Publicat în Dilema Veche nr. 721 din 14-20 decembrie 2017
Testamente voioase jpeg

● Jean d’Ormesson, Ciudată e lumea, pînă la urmă!, traducere de Tania Radu, Baroque Books & Arts, 2016. 

● Jean d’Ormesson, Călăuza rătăciţilor, traducere de Cristian Preda, Baroque Books & Arts, 2017. 

„N-am plîns din pricina vieţii. Am fost pur şi simplu mulţumit să exist“, scrie într-una dintre ultimele sale cărţi contele Jean Bruno Wladimir François-de-Paule Le Fèvre d’Ormesson, cunoscut mai simplu sub numele de scriitor Jean d’Ormesson (16 iunie 1925 – 5 decembrie 2017). Această împăcare cu lumea şi seninătate de sine se regăsesc, laolaltă cu erudiţia sa, în aceste mici testamente voioase, cum sînt aproape toate cărţile sale de eseuri – patru dintre acestea (plus Amor fără miză şi Frumoasă a fost această viaţă. Totuşi) apărute în ultimii ani la eleganta editură Baroque Books & Arts.

Autor a peste patruzeci de cărţi (romane, piese de teatru, volume de eseuri de artă, literatură şi filozofie), spirit erudit, membru al Academiei Franceze, cele mai importante romane ale lui Jean d’Ormesson au fost traduse relativ tîrziu în limba română: în 1993, Din voia Domnului (roman ecranizat), şi în 1996 Gloria Imperiului (Marele Premiu pentru Roman al Academiei Franceze în 1971), după care, în anul 2010, Uniunea Scriitorilor din România i-a a­cordat Premiul „Ovidiu“ pentru Opera Omnia. Cinci ani mai tîrziu, opera sa era inclusă în „Bibliothèque de la Pléiade“, onoare rareori acordată unui scriitor aflat încă în viaţă.

Cărţile sale de eseuri abordează o formulă relativ inedită, hrănindu-se însă masiv din tradiţia franceză a genului. Ciudată e lumea, pînă la urmă! (al cărei titlu este împrumutat dintr-un vers de Louis Aragon), mai exact prima ei parte, este constituită sub forma unui dialog între un narator al devenirii omenirii, care străbate lungul drum al gîndirii umane de la mitologie, prin religie, spre ştiinţă, încercînd să găsească un „fir al labirintului“, şi Dumnezeu, numit Bătrînul, al cărui vis este chiar lumea. Secondat de vocea oarecum a­muzată a lui Dum­nezeu, naratorul istoriei omenirii încearcă să dea o explicaţie lumii ad usum delphini printr-o serie de fragmente care sînt deopotrivă reflecţii şi elegii despre viaţa efemeră şi moartea implacabilă, despre imposibilitatea cunoaşterii, despre sensul ascuns al existenţei noastre, al lumii şi al lui Dumnezeu. Întrebarea este fundamentala „De ce există ceva în loc să nu existe nimic?“. De la naşterea vieţii pe Pămînt acum trei miliarde şi jumătate de ani şi geneza mai tîrzie a primelor organisme şi a omului („orice viaţă este o poveste care combină ereditatea cu mediul“, „cu toţii sîntem nişte africani modelaţi de timp“), pînă la chestiunea timpului („culme a complexităţii şi abstracţiunii“), a Universului în expansiune şi a infinitului mic, agnosticul declarat Jean d’Ormesson („Aş crede în Dumnezeu, dacă există. Există? Habar n-am“; „dovada absolută a existenţei lui Dumnezeu nu e doar imposibilă, ci şi catastrofală“) abordează totul, mixînd chestiuni de artă, religie şi ştiinţă, cu o foarte bună informaţie istorică, culturală şi ştiinţifică, dar şi cu lejeritate şi savoare în formulare, reușind o fermecătoare introducere în univers, în lume, în om.

„Cartea de faţă e un fel de Café du Commerce al cosmologiei şi istoriei universale. Autorul şi-a luat singur rolul naivului de serviciu: este topit de uimire şi admiraţie“, spune la un moment dat. De la Heraclit şi Pitagora, prin Sf. Augustin şi Galilei, la Darwin, Einstein şi Hubble, de la filozofia greacă la teoriile cuantice, de la mitologie la Big-Bang, fragmentele lui Jean d’Ormesson întorc chestiunile vieţii şi ale morţii („imuabile şi absente“), ale existenţei Universului şi a lui Dumnezeu pe toate părţile. Pe urmele unor Pascal sau Voltaire, eventual Julian Barnes (cel din Nimicul de temut), Jean d’Ormesson scrie despre spectacolul lumii cu uimire şi admiraţie (că există aşa şi nu altfel), dar şi cu multă curiozitate, nostalgie, resemnare (că există aşa şi nu altfel), ridicînd întrebări aproape banale în legitimitatea lor, cărora le răspunde cu alte întrebări şi mai încuietoare, cu aforisme paradoxale sau formulări abstract-poetice: „în spatele inimaginabilului se află de neconceputul“ sau „Dumnezeu e neverosimil, dar absenţa lui Dumnezeu este şi mai neverosimilă“ sau „e bine să credem în Dumnezeu, dar să ne comportm ca şi cum n-ar exista“.

Călăuza rătăciţilor, ultima sa carte publicată antum, este un mic glosar de termeni fundamentali al cărţilor precedente: mirarea, angoasa, plăcerea, gîndirea, fericirea, dreptatea frumuseţea, adevărul etc., în care-şi reia gîndirea senină şi consola(n)tă. Jean d’Ormesson scrie şi aici, cu multă seninătate, o fermecătoare pledoarie pentru sensul indescifrabil al lumii şi pentru misterul ei consolator.

****

Jean d’ORMESSON
Ciudată e lumea 

Oamenii pun pe seama puterilor pe care le-au numit zei ceea ce nu înțeleg. De acest exercițiu se leagă o parte uriașă din istoria noastră. S-ar zice că principala îndeletnicire a oamenilor este să inventeze religii. Potrivit Genezei, Dumnezeu l-a creat pe om după chipul și asemănarea Sa. Apoi oamenii și-au luat revanșa: le-au dat zeilor pe care i-au inventat propriul lor chip. În linii mari, numele zeităților acoperă lista spaimelor și ambițiilor omenești. Ca să-și exercite puterea asupra lumii lor cunoscute, oamenii se folosesc de cealaltă lume, pe care n-o cunosc.

Ideea unui Dumnezeu atotputernic, căruia i se pot atribui crearea și supraviețuirea Universului, a apărut relativ tîrziu în istoria omenirii. Mult timp, puterile necunoscute, sub care oamenii se simțeau doar biete jucării, fuseseră puse pe seama unor forțe magice, apoi a unor mituri și, în final, pe seama unor genealogii improbabile, și interminabile, de zei și zeițe cu chip de animal sau de om. Încetul cu încetul, zeii puternici și mai vicleni, sau pur și simplu mai norocoși, i-au învins pe ceilalți. Au învins Brahma, Vișnu, Șiva, Isis, Osiris, Amon Ra și Aton, Apollo, Dionysos, Atena, Marte, Venus și Iunona, Poseidon sau Neptun, Hefaistos sau Vulcan, dar mai ales Zeus sau Jupiter, care sînt zeii zeilor. Au învins și azi uitații Ahuramazda sau Mithra, care la vremea lor avuseseră și ei partea lor de glorie.

Dumnezeul unic apare numai odată cu Avraam, care trebuie să fi existat acum cîteva mii de ani, cam la vremea cînd tocmai se răspîndea scrisul pe acel mal al Tigrului și Eufratului unde s-a născut tot ce înseamnă civilizație. În variantele lui iudaică, creștină și, doar mai tîrziu, cam între Clovis și Carol Magnul, musulmană, Dumnezeul unic a cucerit mare parte din omenire. Fiindcă pe Dumnezeu îl găsim în egală măsură și la Ierusalim, în Bizanț, la Bagdad, și la Roma, la împăratul Constantin și la papa Grigorie cel Mare, la Teodoric, dar și la împărăteasa Teodora, la Sfîntul Augustin și la Mahomed, la Carol Magnul, Harun-al-Rașid, Dante sau Mehmet al II-lea, la Michelangelo, Carol Quintul, Shakespeare, Cromwell, Descartes, Ludovic al XIV-lea, Racine, Akbar, la Newton și Robespierre, la Washington, Pétain și De Gaulle.

A curs mult sînge din pricina ideii că oamenii sînt opera lui Dumnezeu – care e marele furnizor de războaie și de crime de tot felul, mai mare chiar decît setea de putere sau patima pentru bani, cu care uneori se și confundă. În Dumnezeu, ori numai în ideea pe care și-au făcut-o despre el, oamenii văd adevărul absolut ce trebuie răspîndit și impus prin foc și sabie. Cruciadele, Inchiziția, jihadul, cucerirea Americii, exploatarea Africii și a africanilor, politica expansiunii practicată de Sublima Poartă otomană, ori cucerirea Indiilor de către mongolii de religie musulmană nu au cum să fie considerate embleme ale păcii. Intoleranța și cruzimea se amestecă strîns cu gustul pentru aventură, puterea și mărirea. Cel mai adesea, Dumnezeu face casă bună cu cultura, cu frumusețea, dar face de asemenea casă bună cu banul și cu violența.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.