Teatrul lui Roth (II)

Publicat în Dilema Veche nr. 894 din 27 mai - 2 iunie 2021
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg

„Nimeni n-a fost vreodată violat de o carte”, a spus judecătorul la finalul procesului de ultraj împotriva bunelor moravuri intentat, în anii ʼ20 ai secolului trecut, romanului Ulise de James Joyce. Termenii par se fi schimbat cu totul în acest moment post-#MeToo, cînd un editor decide să retragă cartea din librării, să topească tirajul din depozit şi să rupă contractul cu scriitorul, al cărui profil este şters şi de pe site-ul editurii, după ce acesta este acuzat de hărţuire sexuală şi viol, în presă, nu şi în instanţă, şi fără alte dovezi în afara unor declaraţii.

Este vorba de scriitorul Blake Bailey şi de biografia sa dedicată lui Philip Roth şi publicată de Norton Publishing, scandalul literar al momentului, caz rezumat de mine aici, acum trei săptămîni, intrat într-o nouă fază. Căci, între timp, Skyhorse Publishing a anunţat că vor retipări luna viitoare Philip Roth. The Biography cu exact aceeaşi copertă cu care apăruse şi în versiunea trimisă la topit: „O biografie trebuie judecată în funcţie de calitatea scrisului, de importanţa subiectului şi de valoarea documentării. Cartea lui Blake Bailey despre un autor considerat «un geniu literar» este, în mod evident, o contribuţie capitală. Sîntem mîndri să o publicăm”. (Skyhorse fiind editura care a publicat anul trecut şi memoriile lui Woody Allen, Apropos of Nothing, abandonate de editorul precedent, Hachette, din cauza reluării, în siajul #MeToo, a acuzaţiilor de comportament sexual inadecvat faţă de fiica sa vitregă, chiar dacă regizorul fusese achitat din lipsă de probe în urma unei anchete FBI în anii ʼ90.)

Decizia celor de la Norton a ridicat cîteva întrebări fundamentale legate de responsabilităţile morale ale unei edituri. Asociaţii precum PEN America, Authors Guild şi The National Coalition Against Censorship au criticat retragerea cărţii din librării: „Publicul cititor trebuie să aibă libertatea de a decide ce anume citeşte”. Alte voci au cerut chiar ca arhiva pe care Philip Roth, încă din timpul vieţii, i-a lăsat-o lui Blake Bailey, autorizîndu-l astfel să-i scrie biografia, să devină accesibilă şi altor istorici literari.

Legat de această chestiune, în The New York Times, eseista şi biografa Ruth Franklin a publicat un articol intitulat „Ce pierdem cînd doar bărbaţii scriu despre bărbaţi”, în care afirmă: „Nu există deocamdată o investigaţie oficială cu privire la declaraţiile incriminatorii la adresa lui Blake Bailey. Dar dacă acestea se vor dovedi adevărate, atunci cititorii vor fi îndreptăţiţi să se îndoiască de abilitatea lui Bailey de a evalua obiectiv documentele legate de relaţia lui Roth cu femeile din viaţa sa”. Afirmaţia lui Franklin se adaugă astfel acuzaţiilor iniţiale la adresa lui Bailey motivate, nici mai mult, nici mai puţin, de aparenta lipsă de obiectivitate a biografului cu privire la presupusul misoginism al scriitorului cercetat. Altfel spus, Bailey n-ar fi suficient de obiectiv în a-l demasca pe Roth ca misogin pentru că el însuşi, conform zvonurilor, ar putea fi un potenţial violator, prin urmare cititorii ar putea fi manipulaţi, deci editorul a preîntîmpinat această posibilă situaţie trimiţînd cartea la topit. Suita de condiţionale optative pe care o implică acest caz este dezarmantă, ca să nu spun de-a dreptul terifiantă.

Mai ales că, de fapt, Ruth Franklin îi plăteşte acum o poliţă lui Blake Bailey, după ce acesta i-a recenzat negativ, în 2016, biografia dedicată prozatoarei Shirley Jackson, A Haunted Life. Biograful Bailey a acuzat-o atunci pe biografa Franklin că, ignorînd contextul socio-politic al epocii scriitoarei, moralizează propriile prejudecăți feministe în demersul ei de a o portretiza pe Shirley Jackson (1916-1965) ca o victimă a patriarhatului, în condiţiie în care soţul acesteia, criticul şi editorul Stanley Edgar Hyman, chiar dacă i-a fost infidel, a încurajat-o să scrie, i-a publicat povestirile şi a susţinut-o în mod public. Prin urmare, este articolul lui Franklin lipsit de etică în condiţiile în care ea nu este cîtuşi de puţin o persoană dezinteresată în a comenta situaţia lui Bailey?

Dar Franklin merge încă şi mai departe, criticînd faptul că Bailey are, doar el, acces la arhiva lui Roth: „Biografii nu sînt stenografi şi e de dorit (more akin to) ca romancierii să fie cei care construiesc naraţiunea vieţii unei persoane”, prin romancieri înţelegîndu-se, de fapt, romancierele. Franklin sugerează astfel că biografia scrisă de Bailey e necreditabilă din cauză că biograful 1) este un bărbat, cel mai probabil misogin şi 2) oricum nu e romancier şi nu foloseşte discreditar documentele („making editorial choices at every turn”). Altfel spus, nu moralizează prejudecățile feministe scoţîndu-l/demascîndu-l pe Roth drept misogin. Continuă Franklin: „Aşa cum criticii literari femei au putut observa elementele misogine din scrisul lui Bailey, un biograf femeie ar fi avut o perspectivă mai critică asupra relaţiei lui Roth cu femeile. Un biograf negru sau un biograf evreu ar fi avut mai multe de spus despre chestiunea rasei în ficţiunile lui Roth”.

David Walsh comentează pe www.wsws.org: „Implicaţiile demonstraţiei lui Franklin sînt sinistre. Aceasta este o propunere (an appeal for) de comunalizare etnică şi de gender (ethno-gender communalization) a criticii literare. Fiecare personalitate artistică majoră ar avea nevoie de un grup de comentatori de aceeaşi talie: un biograf pentru rasă, un biograf pentru gen, un biograf pentru origine şi naţionalitate – şi, de ce nu, cîte un biograf pentru fiecare relaţionare a subiectului cu copiii, natura, animalele, mîncarea şi hainele? Un astfel de argument cu privire la rasă-gen-etnie poate fi răstălmăcit (turned around) pentru a încuraja concluzii fascistoide (truly Nazi-like). Cum ar putea un evreu să scrie cu relevanţă (with any degree of depth) despre Shakespeare sau despre Wagner? Şi ar putea vreodată un bărbat să scrie ceva valabil despre o femeie? Adio Doamna Bovary, Anna Karenina, Effi Briest. Presupoziţia aceasta, neformulată ca atare, dar răspîndită într-o proporţie semnificativă în mediul academic şi în presă, susţine că cele mai profunde căi de a cunoaşte un artist sau de a defini relaţia artistului cu lumea rezidă în rasă şi gen”.

În această nouă vîrstă a umanităţii, mai poate arta surprinde experienţa comună a condiţiei umane? Mai poate ficţiunea transcende rasa şi genul? Mai are literatura acces la universalitate?

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.