Şi cultura are corupţii ei

Publicat în Dilema Veche nr. 613 din 12-18 noiembrie 2015
Şi cultura are corupţii ei jpeg

#colectiv

Am prieteni intubaţi, aflaţi prin spitale în stare gravă, alţii au scăpat ca prin minune din incendiul din Clubul Colectiv. Unii au scris la un moment dat literatură, aşa că zilele astea n-am putut să citesc nici o carte, n-am avut stare să fac nimic din ceea ce aveam de făcut, iar să scriu acum o recenzie literară mi s-ar părea zadarnic. În tot acest timp, în care am ieşit seară de seară în Piaţa Universităţii strigînd „Corupţia ucide!“, m-am gîndit că, din păcate, nici în cultură lucrurile nu sînt curate, corecte şi transparente. Avem şi noi, cei care ne ocupăm cu literatura şi artele, faliţii noştri, care se bucură de o imunitate/longevitate institu­ţio­nală nejustificată.

Subfinanţarea educaţiei care, deşi a trecut prin mai multe mîini reformatoare (în ultimii 25 de ani, Educaţia a avut 19 miniştri, iar legea s-a modificat de 64 de ori!), a rămas în continuare disfunc­ţio­nală şi neperformativă; faptul că ministerele Educaţiei şi al Culturii au fost şi sînt conduse de incompetenţi şi oameni fără viziune (lasă că într-un an şi jumătate au fost numiţi şi demişi nu mai puţin de cinci miniştri ai Culturii) care n-au fost în stare să gîndească politici culturale competente, distrugerea din raţiuni politice a ICR-ului, cea mai eficientă instituţie culturală românească din ultima jumătate de secol, de către guvernul corupt al plagiatorului dovedit Ponta, sub comanda căruia s-a încercat, la un moment dat, pe de o parte, comasarea muzeelor (în primăvară, colegul meu Matei Martin a dedicat un Dosar muzeelor rămase fără sediu şi aruncate prin tot felul de depozite şi s-a ocupat pe larg şi de aberaţia taxei pe timbrul cultural), nenumăratele scandaluri ale plagiatelor din universităţi etc. – toate acestea şi multe, multe altele sînt, în fond, manifestări ale corupţiei care a promovat şi a produs, şi continuă să o facă, as we speak, incompetenţă pe bandă rulantă.

Recentul studiu „Cartografierea finanţărilor pentru cultură“ realizat de Funky Citizens a urmărit cinci surse de finanțare a culturii, de la bugetul de stat și cele locale pînă la fondurile europene sau finanțările private din țară sau străinătate, din 2007 și pînă în prezent, constatînd faptul că procentul alocat de stat pentru cultură a scăzut de la 2,41% în 2007 la 1,48% în 2015. Nu doar criza economică globală a adus cultura în starea deplorabilă de acum, ci şi corupţia locală!

În cele ce urmează, mi-am propus să fac, din memorie, o scurtă retrospectivă a cîtorva acte ruşinoase întîmplate în ultimii ani în cultura scrisă, acte care fie dau măsura ignoranţei, indiferenţei şi incompetenţei, fie denotă corupţia morală, dacă nu chiar mai mult.

În vara lui 2004, cîteva sute de intelectuali români şi străini au protestat în toate felurile la Președinţie, la BOR, la Ministerul Culturii în chestiunea cimitirului din Lancrăm, unde se află înmormîntat Lucian Blaga, care era profanat şi mutilat de construcția unei hale-sală de sport, una din mărcile guvernării lui Adrian Năstase, o hală construită ilegal, fără avize de la Comisia Zonală a Monumentelor Istorice etc. Pot fi citite şi acum pe Internet nenumăratele proteste ale fiicei poetului, Dorli Blaga, care se plîngea că nici USR, nici Academia, nici ICR-ul de atunci nu luau o poziţie publică împotriva abuzului.

Aşa cum aceste instituţii n-au luat poziţie nici cînd plagiatul lui Ponta a fost dovedit, dar muşamalizat de Ecaterina Andronescu, fost ministru al Educaţiei, actualmente cercetată de procurorii DNA în dosarul Microsoft şi invitată la "Un show păcătos" al lui Capatos. Vedeţi aici toate detaliile cazului de plagiat al lui Ponta care n-a deranjat, cum spuneam, instituţiile-simbol al culturii, mereu obediente faţă de Putere sau, cel puţin, indiferente la abuzurile ei.

În 2009 izbucnea scandalul reproducerii anastatice a manuscriselor eminesciene (de fapt, o serie de ediţii printate însoţite de un pictorial cu scanări, pe un CD fără motor de căutare), un proiect coordonat de Eugen Simion, girat de Academia Română, finanţat din bani publici (700.000 de euro) şi tipărit, se spunea oficial, în 750 de exemplare la un preţ care, culmea, depăşea costurile de producţie, dar pe care, la momentul respectiv, oricum librăriile nu le vindeau, iar bibliotecile nu le achiziţionaseră în serii complete, nu se ştie din ce motive. Am fost curios să văd dacă acum, la şase ani de la scandal, găsesc această ediţie anastatică a manuscriselor eminesciene în librării sau în vreo bibliotecă din Bucureşti. Vă invit să intraţi singuri pe www.bib­met.ro, reţeaua Bibliotecii Metropolitane, şi să-mi daţi de ştire dacă aţi găsit ceva. Aflu că nici în propriile filiale din teritoriu ale Academiei nu există, aşa că se impun nişte întrebări de bun-simţ: cîte exemplare s-au tipărit, de fapt, cu aceşti 700.000 de euro, unde se găsesc de vînzare, cine le poate consulta acum, la şase ani de la realizarea lor?

În 2013, traseistul politic Mircea Arman (care avea şi un dosar penal) şi-a început „manageriatul“ revistei Tribuna din Cluj cu ameninţări, insulte şi calomnii publice, plus desfacerea abuzivă a contractelor de muncă ale cîtorva redactori vechi şi competenţi. Toată presa culturală şi-a manifestat indignarea împotriva abuzurilor şi a îngrădirii libertăţii de exprimare practicate de Mircea Arman; 500 de scriitori şi alte personalităţi culturale au semnat petiţii şi proteste împotriva lui, Centrul Român PEN Club a dat un comunicat, USR i-a şi retras calitatea de membru. Consiliul Judeţean a deschis într-un tîrziu o anchetă, redactorii au fost chemaţi înapoi, dar Arman n-a plecat.

De altfel, este nesfîrşită lista Consiliilor judeţene care finanţează, pe simpatii personale sau politice, de la bugetul local, revistele obscure ale unor veleitari, reviste fără tiraj, fără conţinut, fără relevanţă.

Varujan Vosganian, de zece ani prim-vicepreşedinte al Uniunii Scriitorilor (instituţie care nu acordă nici măcar o singură bursă de creaţie), a fost recent acuzat de procurorii DIICOT de constituirea unui grup infracţional organizat, abuz în serviciu şi complicitate la delapidare. Intervenţia sa din Senat pentru a nu i se ridica imunitatea începea aşa: „Vă jur! Şi dacă doriţi, puteţi să aduceţi Biblia şi am să vă rog să faceţi acelaşi lucru şi cu toţi colegii din Comisia Juridică, vă rog! Pînă cînd cineva nu îmi spune din această ţară care sînt indiciile noi, eu am să socotesc că ceea ce se întîmplă cu mine nu este justiţie, ci vînătoare.“ Varujan Vosganian a fost propunerea USR la Academia Suedeză pentru Premiul Nobel pentru Literatură.

Nu mai departe de cîteva luni în urmă, am asistat cu toţii la scandalul jurizării Premiului Naţional de Poezie „Mihai Eminescu“ de la Botoşani, cînd distincţia Opera Omnia a fost acordată, de către juriul condus de preşedintele USR, vicepreşedintelui USR. În urma scandalului, au ieşit la iveală diversiuni şi manipulări în cadrul juriului alcătuit din critici literari, altfel absolut toţi onorabili – o afacere de breaslă mult prea trivială, indecentă de-a dreptul, pentru a o mai relua aici. În această retorică a corupţiei, cineva cu un simţ acut al valorii ar putea spune că poetul-vicepreşedinte încă în funcţie al USR, care în ciuda contestării publice a tăcut cînd i s-a băgat în buzunar plicul cu cei 20.000 de lei, cît era valoarea premiului, nu a făcut altceva decît să consimtă la un blat canonizant! Recent, s-a recuzat de la Premiile USR (o nominalizare ca o sfidare), dar e prea puţin şi prea tîrziu.

Apropo de premii, anul trecut, cu ocazia Premiului literar „Augustin Frăţilă“ (în valoare de 10.000 de euro), juriul alcătuit din Alex. Ştefănescu, Daniel Cristea-Enache şi Tudorel Urian a reuşit uluitoarea performanţă de a nu nominaliza măcar romanul lui Adrian Schiop, Soldaţii. Poveste din Ferentari, dacă nu cel mai bun (căci a existat aproape unanimitate critică în acest sens), atunci de departe cel mai comentat roman din 2013.

Problema cu premiile literare este că juriile nu prea mai sînt formate din cronicari profesionişti, care urmăresc şi comentează la zi producţia editorială, ci sînt încropite din critici deprofesionalizaţi care fie n-au mai făcut cronică literară de mult timp, ori practică această meserie cînd şi cînd, fie scriu la un nivel de manual gimnazial, după care publică culegeri de recenzii şi articole de ziar cu care îşi construiesc cariere academice. O altă parte proastă este că aceiaşi critici, remarcabili şi prin traseismul publicistic (pleacă cu scandal de la o revistă, doar pentru a se reîntoarce după un timp), fac parte din toate comisiile şi juriile. În România, cu cît eşti mai incompetent, cu atît îţi creşte calitatea de membru, scrii peste tot aceleaşi texte şi eşti invitat să vorbeşti la toate lansările de carte.

Şi ca să închei această incursiune incompletă a ruşinilor culturale, preşedintele ICR este Radu Boroianu (venit după informatorul Andrei Marga şi discretul Lilian Zamfiroiu), cel care şi-a început mandatul invitîndu-l, într-o conferinţă de presă, pe Nicolae Breban să-şi înjure colegii de literatură, de care s-a despărţit ulterior într-un mod încă şi mai ridicol. Iar anul acesta, Festivalul Internaţional de Literatură şi Traducere de la Iaşi (FILIT) s-a poticnit la a treia ediţie din cauza presiunilor politice şi a politicienilor care au încercat să-l corupă. Nu mai vorbesc de festivalurile-fantomă organizate pe banii primăriilor de sector, festivaluri şi fără presă, şi fără public, cu relativ aceiaşi invitaţi an de an.

Părem o cultură condusă de informatori, plagiatori, penali, oportunişti şi compromişi, plus o mare varietate de suficienţi şi incompetenţi.

Pagina de autor a lui Marius Chivu aici.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.