Retrospectiva anului poetic 2020

Publicat în Dilema Veche nr. 875 din 14 - 20 ianuarie 2021
Retrospectiva anului poetic 2020 jpeg

Anul 2020 a fost așa cum știm cu toții că a fost. Editurile au publicat foarte puțină poezie, axîndu-se mai mult pe traduceri. Totuși, spre sfîrșitul anului, situația s-a mai ameliorat. Au apărut cărți bune și foarte bune la edituri care mizează pe poezie – astfel:

Casa de editură Max Blecher: Stepa și transa – Dumitru Fanfarov, Toate zborurile au fost anulate – Adrian Diniș, Larvae – Mircea Andrei Florea, Ale noastre dintru ale noastre – Moni Stănilă și Satao – Radu Nițescu.

Tracus Arte: Copilul cu piele de iarnă – Rodica Draghincescu, Maimuța și ecograful – Caius Popa, Despre prieteni și singurătate – Romulus Bucur, Cîinele de după pod (antologie) – Geo Dumitrescu, Forme de apus – Mihai Ignat, Note din secolul kitsch – Antonia Mihăilescu, Bufonerii și litanii – Mihai Măniuțiu, O zi pe care am locuit-o cîndva – Nicolae Teoharie.

Charmides: A cui e casa asta – Alexandru Vakulovski și Transparența unui popor de foci – Alexandru Ovidiu Vintilă.

Cartier a continuat seria de antologii „Cartier de colecție”: Neistovită e inima vîntului – Miron Kiropol (poeme alese de Constantin Abăluță), Acum sîntem noi anticii. Antologia Generației ’90 – selecție de Răzva Țupa și Adrian Ciubotaru; Peste zona interzisă – Ileana Mălăncioiu (poeme alese de Simona Sora); Ospiciile imaginației – Florin Iaru (poeme alese de Livia Ștefan), Un secol de poezie română scrisă de femei, vol. II – antologie de Alina Purcaru și Paula Erizanu; sanG goid’encre – Emilian Galaicu-Păun (poeme alese de Al. Cistelecan) și Alesul. Poeme (2003-2017) – Dan Coman.

OMG Poetry: Un om mai important decît oamenii – Lucian Brad, Expectativa luminoasă – Andrei Dósa, Aer Păsări Bere – Vlad Drăgoi, Cast – Andrei Doboș, Fotocrom Paradis – Deniz Otay, Mă uit înapoi și dispare – Teona Galgoțiu.

Vinea: Dunăre kilometrul 510 / o poveste de dragoste, de moarte și de naștere cum nu au mai fost și nici nu vor mai fi altele / cartea nenăscutului – Nicolae Tzone (prefață de Angela Furtună, addenda: o scrisoare adresată autorului de Lucian Vasilescu, ilustrații de Suzana Fântânariu), V de la viață – Fevronia Novac, Landén, Judecata – Dorina Brîndușa, Viața pe gheață – Carmen Secere, Magazinul de poezie e închis temporar – Gabriela Schuster, Perdeaua de fier – Angela Nache Mamier.

Notabile mai sînt cărțile de poezie semnate de Irina Nechit, Masa de sărbătoare (Cartea Românească), Olga Ștefan, Civilizații (Paralela 45), Ofelia Prodan, Întîmplări cu poetul d.d. marin și alte persoane controversate (Limes), precum și „controversatul” volum de poezie al lui Mircea Cărtărescu, Nu striga niciodată ajutor (Humanitas).

O apariție editorială așteptată de multă vreme este Alwarda, cartea semnată de Ruxandra Novac apărută la Pandora M (o revenire la poezie, după șaptesprezece ani de la volumul de debut Ecograffiti, despre care am scris pe larg acum cîteva numere chiar în această pagină), recent premiată cu distincția Cartea de Poezie a anului 2020 la Gala Tinerilor Scriitori. Pe lista nominalizărilor pentru distincția de Tînărul poet al anului 2020 fiind: Andrei Dósa, Dumitru Fanfarov, Radu Nițescu, Deniz Otay și Olga Ștefan.

Iată și lista debutanților nominalizați la Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu”: Lucian Brad, Dumitru Fanfarov, Mircea Andrei Florea, Antonia Mihăilescu și Deniz Otay (titlurile și editurile sînt menționate mai sus). Membrii juriului: Al. Cistelecan, Mircea A. Diaconu, Mihai Iovănel, Alex Goldiș și Andrei Terian.

În continuare voi analiza, în sinteză, cărțile care mi-au reținut cel mai mult atenția.

am jpg jpeg

Despre cartea Antoniei Mihăilescu pot spune că reprezintă un debut onorabil. Stilul ei de a nu folosi semne de punctuație este de mult depășit, cu toate că induce acea senzație de haos, de trecere de la un subiect la altul pe neașteptate. Note din secolul kitsch (Tracus Arte) este un titlu care se potrivește foarte bine cu conținutul cărții, deoarece poemele Antoniei Mihăilescu par construite după o geometrie exactă. O caracteristică a acestui tip de poezie este fragilitatea ca stare de tranziție dintre o anumită euforie și starea de frică ce paralizează totul. Mi-au plăcut poemele „crăciun negru”, „social media” și „social anxiety” din care citez: „din tavanul galben bum-bum, muzica electro un party cu lumini comerciale deasupra mărcilor deasupra mîinilor / ridicate // plase și britney-face pe pungi for real this / time anxietate podeaua e un amestec de macarons / vestele galbene formează un șir în spatele reclamei / dezlipite pe jumătate // un jandarm trece cu bicicleta / peste tipul căzut ca o tîrfă se așază la rînd la coșulețe cu flori”. Ce reproșez eu acestui volum este lipsa orgasmului. Poeta promite multe, dar tensiunea nu este în creștere, pentru ca la un moment dat să irumpă.

875 16 coperta1 jpg jpeg

Ale noastre dintru ale noastre (Casa de editură Max Blecher), cartea lui Moni Stănilă, este un poem-fluviu ce nu scade nici o clipă din intensitate. Este un volum despre moarte, dar nu oricum, ci despre acea moarte ce nu poate fi împărtășită cu nimeni. De aici reiese și o anumită detașare față de fenomenul în sine. Moni Stănilă este o poetă vizionară, vede viitorul ca pe un prezent sugrumat de toate aceste forme ale capitalismului duse la extrem. Natura nu mai este natură, cerul nu mai e cer, e un vulcan de aer care ne strivește /intoxică pe toți. Fluiditatea poemului ne-ar duce cu gîndul la o perspectivă unică asupra lumii, dar nu este neapărat așa. Vocea conține mai multe voci, mai multe partituri distincte. De aici, unele contradicții aparente. Să stai și să observi lumea năruindu-se din cauza artificialității la care s-a ajuns e o dovadă de putere. A judeca lucrurile din perspectiva lumii pe care o știai înainte de generalizarea balastului. Poezia ei trăiește și din construcțiile oximoronice. Ele sînt realitatea. Ele devin norma, nesimțindu-se în nici un fel contradicția: „Alerg în fiecare dimineață de la șase, odată cu primul / troleu / mă îndrept spre ieșirea din oraș. Acolo e o vulcanizare / cu ferestrele arse de soare, / lîngă care din / zece în / zece minute vin oameni bolnavi. Cîte unul / se așază cu fața în asfalt și moare. Cîte doi se întind / printre cauciucuri / folosite, rîd în hohote, și apoi, cu ochii ieșiți din orbite / se duc”. Scene de acest gen se repetă. Lumii în crepuscul nu-i mai rămîne altceva decît să sucombe.

c toate zborurile mare jpg jpeg

Despre Adrian Diniș vorbim la trecut. Despre poezia sa, însă, nu. Casa de Editură Max Blecher i-a publicat volumul postum Toate zborurile au fost anulate. Aș îndrăzni să spun că această carte este despre suflet. Dar orice carte de poezie este și despre suflet. Aici avem de-a face cu o deschidere graduală a sufletului către lumea aceasta, dar și către lumea cealaltă. Există foarte multe trimiteri la ideea de moarte, dar aceasta nu pare înspăimîntătoare. Ea este așteptată calm, cu încredere în realitate și adevăr. Ceea ce frapează este luciditatea în fața bolii. O luciditate pe care aș numi-o chiar creativă. Nu este o poezie a disperării, ci a contemplării a ceea ce i se întîmplă: „Nu am fotografii frumoase, am / doar radiografii / aproape că aș putea să-mi fac din ele / un trup văzut pe dinăuntru și diform / un trup altfel întunecat / tăiat cu precizie / asta nu înseamnă / nimic – decît în poezie unde / la fel ca-n radiografiile mele / bolile arată frumos și sînt luminoase”.

rd jpg jpeg

Mărturisesc faptul că printre primele mele încercări de a face cronică de întîmpinare s-a numărat și cartea Rodicăi Draghincescu, Obiect de lux ascuțit pe ambele părți. De atunci a trecut o eră sau mai multe. Acum vorbim despre Copilul cu piele de iarnă (Tracus Arte). Poeta, una dintre cele mai bune ale generației ’90 și, în general, ale literaturii române contemporane, scrie o poezie în care maniera criptică se combină armonios cu anumite momente de limpezire, de seninătate, care aduc un plus de deschidere, de spiritualitate și chiar de gingășie. Unele poeme sînt scurte și seci, altele sînt lungi, ușor narative, precum, „Der Dirnenmörder von London”. Cartea conține poeme de forță, precum „Scara lui Maslow”, ciclurile „Halatul desfăcut”, „Cuțitul”, poemele „Cum era cînd voi fi fost peste tot” și „Inima”, probabil cel mai bun poem din carte. Îmi permit să citez cîteva rînduri: „În vitrină cu ochii la fetița care m-a atins nu trebuie să / o nemulțumesc nu trebuie să o dezamăgesc ea nu a avut / niciodată păpuși cum e ea fata care la rîndu-i / să știe cum sînt eu jucăria care spune tu ești prietena mea / cu gura închisă ca să nu îi facă rău unei fetițe a nimănui”. Titlul cărții justifică într-o anumită măsură raționamentul de mai sus. În plus, titlul degajă o puritate rece, bazată pe instinctul supraviețuirii în fața unei realități întunecate, recognoscibilă la secțiune și ea în unele asocieri de cuvinte sau chiar în poeme întregi. Din punctul meu de vedere, Copilul cu piele de iarnă este cartea de poezie a anului 2020.

Şerban Axinte este scriitor şi critic literar. Cea mai recentă carte publicată: My murderer’s chant and other poems (2006-2016), traducere de Ioana Miron, Editura Vinea, 2017.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Bancher renumit, judecat pentru ucidere din culpă. Radu Grațian Ghețea a produs un accident rutier soldat cu moartea unei persoane
Președintele uneia dintre cele mai cunoscute bănci din România a fost trimis în judecată, pentru un accident rutier pe care l-a provocat, spun procurorii, în anul 2022.
image
Cine a fost țarul Ivan al IV-lea al Rusiei, supranumit „cel groaznic“: în masacrul de la Novgorod au fost uciși 60.000 de oameni
La 18 martie 1584, Ivan cel Groaznic a murit în timpul unei partide de şah. Se spune că Ivan a murit de o afecțiune a intestinelor și a aparatului urogenital însă, după ce Stalin a ordonat deshumarea sa, acestor afecţiuni li se adaugă şi otrăvirea cu mercur.
image
Marele Zid Românesc de la Curbura Carpaților. Este lung de zece kilometri și se află la granița dintre două județe
Legenda de la care porneşte şi numele misterioasei formaţiuni geologice spune că acest zid a fost ridicat de fiinţele mitice care trăiau în această regiune cu milenii în urmă - uriaşii, care aveau înfăţişări ciudate şi puteri nemăsurate.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.