O etnologie a obiectelor, a nimicurilor dragi

Publicat în Dilema Veche nr. 319 din 25-31 martie 2010
O etnologie a obiectelor, a nimicurilor dragi jpeg

Véronique Dassié, Objets d’affection. Une ethnologie de l’intime, CTHT-Le regard de l’ethnologue n°22, Paris, 2010.

Obiectul care mi-a atras atenţia în aceste zile este sabia purtată de Simone Veil cu prilejul ceremoniei de „înscăunare“ – intronisation – în fotoliul cu numărul 13 al Academiei franceze, ocupat, cîndva, de Racine. Pe lamă poate fi citit un număr – 78651 –, în acelaşi timp memento şi exorcizare a semnului de identificare tatuat pe braţ, în infernul unui lagăr, acum 66 de ani. E scris şi numele locului: Birkenau. Simbol al reconcilierii, mînerul săbiei este sculptat în forma a două mîini care se împreunează: cea de jos – încrustată cu rubine şi granate – evocă flacăra crematoriului, iar cea de sus poartă desenul unor ramuri de măslin cu frunze de smaralde şi safire. Pe sabie a dorit să apară atît deviza Franţei – Liberté, Égalité, Fraternité – cît şi cea a Europei – Unie dans la diversité.

Sabia doamnei Simone Veil este un obiect-document, care poate fi înţeles şi ca o formă de legitimare, dacă ne amintim cuvintele cu care primise vestea acceptării ei în rîndul nemuritorilor membri ai celei mai prestigioase instituţii din Franţa: „Nu văd motivele pentru care mă regăsesc în această situaţie“. Un topos al modestiei, bifat retoric desigur, pentru că ea candidase pentru acest loc. A ţinut să precizeze că a cîntărit greu, în această decizie de a candida, faptul că de la înfiinţarea Academiei şi pînă în prezent au fost aleşi 708 „nemuritori“ şi doar cinci „nemuritoare“. Iată ultima ilustrare a unui parcurs exemplar, în care succesiunea constantă a reuşitelor o situează într-un punct nodal al oricărei discuţii despre feminism şi despre condiţia femeii în general. A fost, în anii ’70, prima femeie secretar general al Consiliului Superior al Magistraturii, prima femeie ministru de stat, în repetate rînduri ministru al sănătăţii, prima femeie preşedinte al Parlamentului European, apoi mulţi ani deputat european, iar în ultimul deceniu a făcut parte din Consiliul constituţional.

Păstrează încă enorma popularitate dobîndită în anul 1975 cu „legea Veil“, prin care depenaliza întreruperea voluntară a sarcinii. A fost o victorie grea, a înfrînt o opoziţie agresivă, care nu a ezitat să-i scrie pe uşă „Veil=Hitler“. Şi azi se fac auzite radicale voci antiavort, care o contestă, dar un sondaj recent o desemna „personalitatea preferată a francezilor“, iar volumul său de memorii, intitulat Une vie, este un adevărat bestseller.

Numită pe rînd „femme politique de tête“, „une conscience morale française“, „une figure umaniste“, devenită simbol al curajului politic, Simone Veil a fost onorată la ceremonia de învestitură din 18 martie de prezenţa a trei preşedinţi: Valérie Giscard d’Estaing, Jacques Chirac şi Nicolas Sarkozy. Îmbrăcată în costumul verde, brodat, croit pentru ea de Maison Chanel (se putea să nu ni se comunice acest detaliu?), încă impozantă la cei 82 de ani ai săi, Simone Veil a fost omagiată de Jean D’Ormesson. Acesta a punctat esenţialul: „Există în Academie oameni ce reprezintă valori morale, iar Madame Veil este o personalitate de prim rang din această categorie“, şi a încheiat apoi în nota unei perfecte galanterii franţuzeşti: „Comme l’immense majorité des Français, nous vous aimons, Madame. Soyez la bienvenue au fauteuil de Racine qui parlait si bien de l’amour“.

Într-o zi de martie, exact acum 30 de ani, Jean D’Ormesson făcea elogiul primei femei care era admisă în Academie, scriitoarea Marguerite Yourcenar. Cine credeţi că a fost cel mai înverşunat adversar al pătrunderii unei femei în această instituţie de elită, cu doar 40 de locuri, înfiinţată de cardinalul Richelieu în 1639, şi care avusese pînă în 1980 o componenţă exclusiv masculină? Ei bine, cel care susţinea că nu se pot schimba aşa, din mers, vechile legi ale tribului a fost... Claude Lévi-Strauss. Cred că Madame Veil a savurat coincidenţa că Marguerite Yourcenar a fost elogiată tot de Jean D’Ormesson şi poate şi-a mîngîiat sabia, în timp ce-l asculta, la rîndul ei.

De bună seamă, obiecte de o asemenea încărcătură simbolică ajung în puţine, în foarte puţine case. În general ele vorbesc singure, prin decoraţiille lor cît se poate de explicite, uneori emfatice, nu au nevoie de o decodare suplimentară în afara discursului oficial ce acompaniază emblemele succesului.

Există însă în viaţa fiecăruia dintre noi o serie întreagă de obiecte care sînt tăcute pentru toţi ceilalţi, sau cel puţin pentru toţi cei care nu ne cunosc prea bine, sînt obiecte care ne vorbesc doar nouă, în primul cerc al intimităţii. Ne înconjurăm de lucruri oarecare, fără valoare în sine, dar care pentru noi dobîndesc semnificaţii esenţiale şi faţă de care simţim un asemenea ataşament, încît ni se pare că nu ne-am putea despărţi de ele niciodată.

De poveştile acestor obiecte banale devenite nepreţuite în ochii noştri, de aceste nimicuri dragi se ocupă, dintr-o inedită perspectivă antropologică, cercetătoarea Véronique Dassié. Ea încearcă să descifreze „rondelul lucrurilor“, vrea să afle „cum vorbesc“, căutînd să înţeleagă procesul prin care obiectele dobîndesc valoare afectivă. Ea observă cum aceste lucruri mărunte „pun în scenă trecutul“ degajînd, ani la rînd, o nebănuită forţă latentă care dă consistenţă şi densitate emoţiilor. Nu mai puţin interesant e procesul invers, al dezinvestirii, al transmiterii eşuate, urmate de abandon sau distrugere purificatoare.

Din acest unghi al practicilor de tezaurizare a „instrumentelor amintirii“, studiul culturii materiale din spaţiul domestic oferă surprinzătoare şanse de reconstituire a determinărilor sociale, a sistemului de relaţii semnificative care dau contur identităţii personale. Tot acest „bric à brac de l’intime“ obiectivează sinele, reface traseul devenirii interioare, dar în acelaşi timp dezvăluie reţelele de comunicare cu exteriorul (evenimente de familie, schimbări în statutul profesional, călătorii, întîmplări cu prieteni, iubiri, bucurii sau nenorociri). Cu toţii conservăm suveniruri, tot felul de nimicuri expuse pe etajere, printre cărţi sau adăpostite în sertare, în cufere sau prin poduri. Există însă un moment delicat în viaţa obiectelor: moştenirea. Uneori, ce a fost cîndva comoară devine pentru urmaşi simplu deşeu.

O sabie de academician nu poate trece drept un „nimic“, cel puţin nu în momentul în care este dobîndită. Dar peste un număr oarecare de generaţii, pînă şi acest obiect atît de încărcat simbolic îşi poate pierde orice valenţă afectivă, poate incomoda un moştenitor atent la cu totul alte lucruri. Cu un sentiment de uşurare, el ar putea renunţa la această „amintire“ pe care o tot mută de colo-colo pentru că nu-i mai găseşte locul. Însă recuperat, într-o bună zi, de la marché aux puces, obiectul ar fi gata oricînd să înceapă o altă viaţă.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.
image
Wall Street-ul Bucureștiului interbelic
În perioada interbelică, pe Wall Street-ul local, existau nu mai puțin de 80 de bănci, dintre care 50 erau cu dotări la standarde moderne, desfășurându-și activitățile în adevărate opere arhitectonice, care rivalizau cu City-urile marilor capitale europene.