O carte a eșecurilor

Publicat în Dilema Veche nr. 872 din 23 decembrie 2020 - 6 ianuarie 2021
O carte a eșecurilor jpeg

● Olga Ștefan, Civilizații, Editura Paralela 45, 2020.

Civilizații de Olga Ștefan este un volum consistent, eteroclit, care ascunde multe frumuseți, bijuterii poetice, într-un univers marcat de negativitate (prezența bolii, a gîndurilor sinucigașe, a pierderii speranței, a risipirii). Un exemplu din poemul de deschidere al cărții: „cînd se uita la bijuterii; înainte de cancer: / iată părul ei lung / pe care și-l înfășura / în jurul gîtului. te-au deconectat? / e iarnă / în ciuda frumuseții duse / la termen” („fata furioasă în stație”). Există o anumită furie estompată în versurile Olgăi Ștefan. Ea reface parcă istoria unei vieți trăite cu intensitate, dar elementele componente, evenimentele ca atare sînt amestecate. Desface și recompune un puzzle. Cu fiecare loc în care coboară pe scara memoriei i se relevă realități noi care par să nu fi făcut parte nicodată din ființa ei. Din acest motiv, pare să se mire de banalitățile din jurul ei. Nu e vorba doar de memoria simplă, ci de hipermnezie. Sertărașele ei se deschid la diferiți stimului dintre cei mai variați.

Un vers foarte bun este „sînt un șaman în corpurile pe care nu le mai pot locui”. Prin corpurile de nelocuit înțeleg vîrstele în succesiunea lor. Nu ne mai putem întoarce în noi decît prin amintiri, așa cum am sugerat mai sus. Și totuși șamanul, în starea sa de extaz, are puterea de a aduce toate corpurile unei ființe într-unul singur: „cu acuitate de animal vitregit / miros viitorul corpului căruia nu-i pasă / de agendele mele, de recompense / și exasperări, doar amețit de sex uneori, / își amintește precis nava-mamă, / frumusețea și succesul sistemelor vegetative / ignoranța / eșecul organelor de simț” („Civilizații [Nunta]”). Erotismul este vag sugerat și, tocmai de aceea, pare mai intens în ciuda „eșecului organelor de simț”.

Există multe paradoxuri în poezia Olgăi Ștefan, fără ca poeta să mizeze pe asta. Ea creează avalanșe de cuvinte, care înglobează aluviuni de tot felul: „am profesat cu măiestrie / arta pasiv-agresivă / a capcanei. Sînt oricum mai mulți decît noi, / pe uscat și prin aer. / nici unii nu vor încheia cicluri complete de viață / dar vom asculta, în sala regatului, / marea / moaștele din războiul rece / cuvîntul deșănțat / despre supraviețuire / după o viață de plimbări / în piețe cu marfă puțină, / convinși că nimic nu le poate sfîșia irelevanța” („Civilizații [Primii]”).

Foarte intense sînt cele trei poeme intitulate „Sanatorii construite-n pantă”. Exemple de poezie în forță, de depășire a limitelor, de disperare controlată: „lumea lor a deschis cantine, dar n-a ocolit foamea. pentru asceză se / cere distanță și tu, creatură din complexe, n-o poți estima. / lumea lor a fost curată și creierele spălate și pielea frecată pînă la / sînge. o mașină udă trotuarele rămase mici/ ambițiile care au creat / evenimente din anemice ambuteiaje / o batistă cu spirt oprește cu stîngăcie / disperarea. / hemoragia” („sanatorii construite-n pantă 3”).

Olga Ștefan vorbește despre moarte într-o manieră aproape insolită. Moartea are atîtea fațete, atîtea reprezentări. Ea nu vine doar din boală, ci și din imaginație, din proiecție. Ea parcă aruncă anateme asupra oamenilor și lucrurilor, impunînd chiar o nouă etică ușor ambiguă. Din alte puncte de vedere, Civilizații este și o carte a eșecului. Există multe trimiteri la această stare de fapt. Uneori chiar și moartea e un eșec de proporții. Trebuie să știi să mori pentru ca asta să însemne ceva. Să înțelegi foarte bine treptele existenței și ale dezamăgirii: „eu știu că adevărul nu-mi folosește. / eu știu că lumea e din carton și nu-mi folosește. / această intensitate inaccesibilă celorlalți / la care trăiesc ca un animal agresiv / ținut sub observație într-o camera de sticlă, / și ce strig ajunge la ei a bit off, fără elocință; / slaba mea rezistență la tratamentul agresiv cu ridicol, / colții pe care-i înfig în polistiren: sînt în van. / suferința e proiectată (vezi: engineerd) / să fie un accident, nu un privilegiu. / bălăriile, mărăcinișul, flamurile tandre ale decăderii / romantizează o vreme domeniul, apoi îl distrug. / toți cîinii care te-au păzit vreodată, / piele și os, mîrîie plutonul de execuție” („fail”).

Ultimul poem al cărții e, cum era de așteptat, un corolar al tuturor celorlalte texte. Aici tema ratării e enunțată chiar din titlu. Dar nu e vorba doar de un eșec personal, ci de unul „al relaționării”. Falia ce se deschide între identitate și non-identitate se extinde din ce în ce mai mult. Iar această non-identitate nu e decît identitatea în oglindă. TU este întotdeauna EU. O existență în care frumusețea (chiar senzualitatea) se izbește de indiferența generală naște fiori demonici îndreptați împotriva propriei ființe. Această carte bine realizată este despre eșecul relaționării sinelui cu sine.

Şerban Axinte este scriitor şi critic literar. Cea mai recentă carte publicată: My murderer’s chant and other poems (2006-2016), traducere de Ioana Miron, Editura Vinea, 2017.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.