Între Ion Vartic și Mihai Măniuțiu

Publicat în Dilema Veche nr. 333 din 1-7 iulie 2010
Ce bine că n am douăzeci de ani! jpeg

Ce chestie: dincolo de bunii, (stră)vechii prieteni bucureşteni, sfera amiciţiilor mele substanţiale (deci, atenţie, nu vorbim de lumea simplelor relaţii profesionale) cuprinde exclusiv Transilvania. Mai precis, Sibiu, Cluj, Timişoara. 

M-am copt istorico-literar ca ecou valah al grupării „lui“ Mircea Zaciu – cu Ion Pop, Marian Papahagi, Ion Vartic, Ştefan Borbély, Aurel Sasu, Ioan Moldovan – am avut rubrică lunară, în ceauşism, vreo zece ani în Transilvania, în vreme ce în Cronica am scris o singură dată, am participat anual, cale de un deceniu, la colocviile aceleiaşi reviste sibiene, în timp ce la „Zilele călinesciene“ din Oneşti n-am fost niciodată pînă-n anii 2000. Îl admir fratern pe Mihai Măniuţiu din 1982, am colaborat adeseori la Steaua, niciodată la Convorbiri, m-am simţit întotdeauna acasă în preajma lui Aurel Cioran şi Mircea Braga, l-am vizitat pe Noica la Păltiniş, i-am simţit mereu aproape pe Cornel Ungureanu şi Marta Petreu, în 1990 am fost găzduit la Paris de Dan Culcer, sînt năstruşnic legat de cuplul Ilona şi Mircea Mihăieş, am petrecut zile frumoase cu Valeriu Anania, Mircea Ivănescu, Augustin Buzura, Ion Mircea sau Ion Simuţ, am luat premiul de critică al revistei Tribuna (condusă atunci de D. R. Popescu, omul care mi-a păstorit şi premiul USR), am scos cărţi la Editura Dacia (nici una în Moldova), iar turistico-sufleteşte trag invariabil, de cînd mă ştiu, către Vest. Către Braşov, Făgăraş, Sibiu, Sighişoara, Semenic, Retezat, Nicula, Maramureş... 

Nu-i cazul să mă întreb acum de ce, cu toate că analiza ar fi seducătoare. Vorba e că am ajuns ca, joi 17 iunie, să am plăcerea unei tulburătoare seri culturale clujene, la terasa cafenelei Enigma, stînd între Ion Vartic şi Mihai Măniuţiu înaintea unui auditoriu complexant prin blazonul cultural. (Ştim bine ce va să zică enciclopedismul iluminist, ştaiful europenist, nostalgia Mitteleuropei şi fobia regăţeană la intelectualul kolosvarian!) 

Ce putea fi mai provocator pentru domniile lor decît o clovnesc-metafizică apariţie valahă precum biata-mi alcătuire? 

Iniţial, tema serii era un dialog Ion Vartic – subsemnatul, despre teatru şi literatură, plecînd de la impozantul album Mihai Măniuţiu – spaţiul cameleonic, apărut în română, engleză şi franceză la Editura Bybliotek (Diana Suciu), cu texte de Cristina Modreanu, dar şi de la beckettienele proze măniuţiene din Memoriile hingherului, editate tot acum. Cum, însă, masochista amabilitate a gazdelor (Ion Vartic, director general al Teatrului Naţional din Cluj, Mihai Măniuţiu – director artistic) a împins în faţă cartea mea despre Cioran de la Humanitas, m-am trezit încopciat literalmente encomiastic de cei doi, mai bine de un ceas, astfel încît pentru presupusul dialog firoscos despre simbologia literar-teatrală, a rămas exact timpul dintre aperitive şi supă. Ce-i drept, îi iubesc pe amîndoi de mult. 

Prima dată am scris despre Ion Vartic prin 1978-79, în Luceafărul, rămînînd un nesmintit admirator al detectivisticii lui literare, al fervorilor în faţa textelor-palimpsest, fie că se ocupa de Caragiale, Thomas Mann sau Ibsen, fie că săpa în Mihail Bulgakov sau Petru Dumitriu, ca să nu mai spun de Cioranul său „naiv şi sentimental“, o adevărată sărbătoare hermeneutică. Un psihanalist metafizic, un admirabil ghid prin nevrotica literară, prin depresiile labirintice şi convulsiile dandysmului automacerant. 

Despre debutul literar al lui Mihai Măniuţiu am divagat acum trei decenii ca despre mine însumi, ba încă mi-aduc aminte că-i scriam pe atunci viitorului mare regizor că ar face bine să părăsească teatrul – o tribună prea supusă Cenzurii! – în favoarea prozei parabolice. I-am privit acum pe amîndoi, de-a lungul a două zile: ce minunată pereche fac la conducerea Naţionalului clujean! Ba chiar memoria mea afectivă a avut pentru o clipă străfulgerarea cuplului Gheorghe Dinică-Marin Moraru în neuitatul Godot al lui Esrig din anii ’70 ai Naţionalului bucureştean. Zău dacă, filmaţi în biroul directorial, Vartic şi Măniuţiu nu ar fi o şocantă întrupare de Vladimir şi Estragon care-şi compun un „Plan de muncă“ unde, iată, au loc foarte natural împreună Radu Afrim şi Marian Rîlea, Măniuţiu şi Gábor Tompa, Shakespeare şi Sarah Kane, Gogol, Cehov, Ionesco şi Venedikt Erofeev, Strindberg şi Andrei Şerban...

Plus un Caragiale muşcător-vindecător de românitate, pe care ni l-am propus împreună pentru toamnă şi despre care vom vorbi la vremea cuvenită. 

În ce priveşte albumul prefaţat de Cristina Modreanu, el e deopotrivă o încîntare vizuală şi o provocare exegetică pentru admiratorii lui Măniuţiu. Vreo 80 de spectacole în 30 de ani, cu decoruri şi costume de Doina Levintza şi Constantin Ciubotariu, T. Th. Ciupe, Aurel Vlad şi Mihai Mădescu, Doru Păcurar, Cristian Rusu şi Valentin Codoiu, unde marile motive ale regizorului – Moartea, Puterea, Iubirea, apoi cruzimea, lumea ca infern, omul marionetă a Moïrei, Puterea, tortura, nimicirea şi Actul (teatral) ca exorcism – se exfoliază în negrul cub scenic (acvariu, cavou, colivie, peşteră, străfund de mare, chilie, celulă), cu circularitatea sufocantă, mecanismul implacabil al terorii, manechinul ca figură a Dublului, figurile Absenţei angoasante, pe scurt: cu tot ceea ce barocul expresionist oferă sadic eului postmodern.

Dacă vom fi vii, vom reveni.  

Dan C. Mihăilescu este critic literar. Cea mai recentă carte a sa este Despre Cioran şi fascinaţia nebuniei, Editura Humanitas, 2010. 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.