Crocodilul pederast

Publicat în Dilema Veche nr. 757 din 23-29 august 2018
Crocodilul pederast jpeg

 Tennessee Williams, Memoriile unui bătrîn crocodil, traducere de Antoaneta Ralian, Editura ART, 2018. 

Tennessee Williams (1911-1983), celebrul dramaturg american, laureat de două ori cu Premiul Pulitzer, şi-a publicat memoriile dezmăţate cu cîţiva ani înain­tea de moartea sa accidentală, la 71 de ani, cînd s-a înecat cu căpăcelul unui flacon de medicamente. Amestecul acesta de glorios şi scandalos, de şocant şi de mundan, de spectaculos şi ridicol se regăseşte, de altfel, pe fiecare pagină a memoriilor sale, printre cele mai distractive pe care le-aţi putea citi vreodată, mai ales acum, cînd vara e pe sfîrşite.

Scriitorul, care altfel s-a bucurat de un succes nebun, pe măsura talentului său prolific, mărturiseşte că şi-a scris memoriile pur şi simplu pentru bani şi că, fiind un tip onest, a încercat să-şi distreze cititorii povestind cu umor tot felul de indiscreţii, mai ales despre viaţa sa sexuală, destul de promiscuă, implicînd tot felul de marinari, soldaţi şi vagabonzi (vezi şi fragmentul de mai jos, cel mai hetero şi mai „cuminte“, care deschide seria multelor aventuri şi scene sexuale gay rememorate cu mult umor). Cu toate astea, Tennessee Williams nu e cîtuşi de puţin respingător şi are într-adevăr un umor ce îmblînzeşte orice confesiune, oricît ar fi de „tare“. De altfel, ironia şi autoironia însoţesc toate istoriile sale picante, spuse cu incredibilă naturaleţe, fără să lase senzaţia că face exhibiţionism de dragul epatării burghezilor. Mărturiseşte despre sine că este „un clovn, un comediant“ şi, într-adevăr, face figura unui entertainer înnăscut, care nu are nimic de ascuns şi care nu regretă nimic.

Personalitate deopotrivă exuberantă şi autodistructivă, nu se menajează, viaţa lui este suficient de scandaloasă şi plină de excese pentru a nu putea să fie cosmetizată oricum, de aceea se livrează pe sine ca pe un personaj complex şi atractiv tocmai prin sinceritatea, naturaleţea şi slăbiciunile sale: homosexual declarat şi mîndru de sexualitatea sa, alcoolic şi dependent de amfetamine şi de barbiturice, depresiv şi paranoic, destul de nesigur pe talentul său, dar obsedat de propria operă. Căci, tonic în sinceritatea lui chiar şi cînd abordează lucruri triste sau grave, Tennessee Williams vorbeşte deschis despre absolut toate problemele pe care le-a avut în viaţă: despre alcoolul, calmantele şi drogurile (de regulă, luate împreună), despre bolile, insomniile şi crizele sau instabilităţile sale psihice, despre relaţia foarte apropiată cu sora sa bolnavă psihic (la un moment dat lobotomizată), pe care a adorat-o şi de care a avut grijă pînă la final (aceasta fiind, de altfel, cea mai emoţionantă parte din memorii, oricum nu singura) sau despre dragostea pentru Frankie Merlo (cea mai lungă şi serioasă relaţie a sa, care a durat paisprezece ani) după moartea căruia a căzut în depresie.

Tennessee Williams joacă mult cartea modestiei (primul lui job a fost de jumulitor de pene la o crescătorie de porumbei) şi se prezintă ca un scriitor dedicat, care munceşte enorm şi, prin urmare, îşi contabilizează atent eşecurile şi se arată mereu afectat de critică. Se considera „un simplu dactilograf constrîns de împrejurări“, iar uneori îşi afirmă răspicat îndoielile: „Nu am senzaţia că aş fi un scriitor împlinit“. Idolii lui erau D.H. Lawrence şi, fireşte, Cehov, era îndrăgostit de teatru, despre care spune că i-a salvat viaţa la propriu, dar că nu a scris cu adevărat decît cîteva piese bune. Mereu în preajma celebrităţilor, dintre care mulţi îi devin şi prieteni (Capote, Hemingway, Faul­kner, Gore Vidal, Sartre, Carston McCullers, Mishima, Jackson Pollock, Marlon Brando, Greta Garbo, Bette Davis, Elia Kazan, Vivian Leigh, Anna Magnani, Elizabeth Taylor, Visconti ş.a.m.d.), nu pare să facă prea mult caz de celebritate sau de bani, şi nici nu e răutăcios cu ceilalţi, lucru destul de rar în astfel de cărţi de memorii scrise de celebrităţi, unde, de obicei, antipatiile personale scapă filtrelor.

Memoriile lui Tennessee Williams (traduse acum ceva vreme de regretata Antoaneta Ralian, cu destulă reţinere pe ici, pe colo) sînt poveştile de viaţă ale unui om extrem de liber şi generos, dar fundamental singur, surprinzător de credincios pentru un libertin vicios („Nu m-am îndoit niciodată de existenţa lui Dumnezeu şi nu am ezitat să mă rog în genunchi“), un luptător cu simţul umorului (negru), modest, dar ambiţios şi cu o impresionantă credinţă în scris, prezentă de altfel la mai toţi marii scriitori din generaţia sa. În rest, „cîte fleacuri inundă hîrtia cînd încerci să-ţi povesteşti viaţa“, exclamă la un moment dat Tennessee Williams, acest adorabil crocodil de vodevil.

***

Tennessee WILLIAMS
Memoriile unui bătrîn crocodil (fragment)

Prima şi ultima mea aventură sexuală cu o femeie s-a întîmplat cînd mi am reluat studiile universitare, la Facultatea de Teatru a Universităţii din Iowa, în toamna lui 1937. Fata nu era numai o nimfomană autentică, ci şi alcoolică, şi s-a dat la mine din senin, m-a asaltat ca un mardeiaş de bandă. Faptul că o piesă de-a mea era jucată la St. Louis mi-a creat în acea toamnă o aură la Iowa. Bănuiesc că asta-i raţiunea pentru care Sally m-a găsit interesant, deşi nu eram deloc un tinerel urît. Aveam o statură zveltă, de înotător, şi cataracta din ochiul meu stîng încă nu apăruse. Sally avea un profil de etruscă, adică fruntea şi nasul alcătuiau o linie dreaptă, gura îi era cărnoasă şi senzuală, iar respiraţia îi mirosea plăcut a bere şi tutun. Avea un corp colosal, în special sînii, care erau cei mai proeminenţi din campus.

Într-o seară a împrumutat apartamentul unei prietene cu scopul precis de a mă seduce. Îmi aduc aminte de cîntecele vechi care izbucneau din aparatul de radio: „Kiss Me Again“, „Embreaceable You“, „Oh, Promise Me“, şi aşa mai departe, de parcă le-am fi comandat noi, şi curînd ne-am pomenit goi pe canapea, iar eu nu reuşeam să am o erecţie, sub nici un chip, şi, deodată, mi s-a făcut greaţă de la băutură, de la încordarea nervoasă şi de la situaţia atît de jenantă. Am fugit la baie şi am vomitat, apoi am revenit cu un prosop înfăşurat în jurul şoldurilor, umil ca un cîine bătut, din pricina eşuării testului meu de virilitate. „Tom, ai atins cea mai profundă din corzile mele sensibile, coarda maternă“, mi-a spus Sally.

În seara următoare am condus-o acasă, la clădirea cu camere de închiriat în care locuia. Sally purta nişte pantaloni de schi cărămizii şi un pulovăr alb din care ţîşneau ţîţele ei mari. A stins lumina în sufrageria casei şi m a împins pe canapea. Dezmierdările ei au fost încununate de un succes sălbatic. Şi-a deschis fermoarul pantalonilor de schi şi am regulat-o fără măcar să-mi scot paltonul de pe mine. Am fost întrerupţi de vreo două ori de întoarcerea altor chiriaşi, dar nimeni nu se sinchisea, pentru că era o casă dezmăţată. Chiriaşii urcau pe dată scările, iar noi ne întorceam la înflăcărata spargere a statutului meu virginal.

Mergea ca uns. Sally schimba întruna poziţiile, s-a urcat peste mine şi a călărit pe membrul meu ca pe un cal de lemn în acompaniamentul gemetelor înăbuşite. Nu eram îndrăgostit de Sally, dar mă simţeam foarte impresionat de mine însumi. M-am întors acasă mult după miezul nopţii. M-am dus direct la toaleta de la ATO. Un frate urina şi el acolo, şi i-am spus: „Am regulat o fată în noaptea asta.“ „Da, şi cum a fost?“, m-a întrebat el. „O, ca şi cum aş fi regulat Canalul de Suez“, am rînjit şi m-am simţit bărbat în toată firea.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.