„Cred că un om curios este un om mai bun” - interviu cu Amos OZ

Publicat în Dilema Veche nr. 419 din 23-29 februarie 2012
„Cred că un om curios este un om mai bun”   interviu cu Amos OZ jpeg

Este unul dintre cei mai importanţi scriitori israelieni de astăzi şi, totodată, unul dintre cei mai activi combatanţi ai mişcării "Peace Now", care pledează de peste patruzeci de ani pentru soluţia împărţirii teritoriului vechii Palestine în două state - Israel şi Palestina. La sfîrşitul acestei luni, Amos Oz se va afla la Bucureşti. Luni, 27 februarie, la Ateneul Român, va avea loc un dialog între Amos Oz şi Gabriel Liiceanu. A doua zi, la ora 11, scriitorul israelian va primi titlul de Doctor Honoris Causa al Universităţii Bucureşti, urmînd ca de la ora 17, la Librăria Humanitas Kretzulescu, să participe la lansarea seriei de autor "Amos Oz" a Editurii Humanitas Fiction. Înainte cu cîteva zile de vizita sa la Bucureşti, l-am sunat pe Amos Oz la Arad, localitatea de la marginea deşertului Nagev unde locuieşte din 1986, şi am înregistrat un interviu din care redăm aici un fragment.


Domnule Amos Oz, sînteţi foarte preocupat de detalii în romanele dumneavoastră. De ce sînt detaliile aşa de importante pentru literatura pe care o scrieţi şi cum v-aţi deprins să fiţi atent la ele?

De mic copil am fost un mic spion. Întotdeauna am fost atent la oameni, la întîmplări. Chiar şi atunci cînd eram numai un băieţel, dacă intram într-o încăpere mă uitam cu atenţie în jur, ca un mic detectiv, încercînd să asimilez, să-mi fixez tot ce era acolo, totul despre oamenii de acolo, felul cum erau îmbrăcaţi, felul cum vorbeau şi se mişcau. Mă fascinează aceste detalii şi găsesc că sînt o sursă de nesfîrşite descoperiri.

Acum cîţiva ani aţi publicat Poveste despre dragoste şi întuneric, o carte despre viaţa dumneavoastră, a părinţilor şi a strămoşilor dvs. În ce măsură este această carte ficţiune şi în ce măsură este o carte autobiografică?

Eu cred că nu există o graniţă clară între ficţiune, invenţie, amintire, imaginaţie, reconstituire, fantezie, vis... Toate acestea sînt topite în Poveste despre dragoste şi întuneric. Unele lucruri mi le-am amintit, pe altele le-am reconstituit, pe altele le-am inventat sau mi le-am închipuit.

De ce aţi simţit nevoia să scrieţi o carte autobiografică?

Era timpul să mă împac cu părinţii mei. Ani de zile am fost foarte supărat pe amîndoi. Pe mama am fost supărat fiindcă s-a sinucis. Pe tata am fost supărat că a pierdut-o. Chiar şi pe mine am fost supărat fiindcă m-am gîndit că dacă mama m-a părăsit înseamnă că eram un băiat foarte rău. Ani de zile am ţinut supărarea în tăcere. N-am vorbit despre ai mei cu actuala mea familie, n-am vorbit deloc despre vechea mea familie. Şi apoi, după mulţi ani, mi-am dat seama că mînia mi-a trecut şi le-a făcut loc curiozităţii, milei şi empatiei. Acestea sînt cele trei forţe principale, cele trei motoare ale Poveştii despre dragoste şi întuneric: mila, curiozitatea şi empatia.

În romanul dvs. Să cunoşti o femeie, cineva spune despre personajul principal, Yoel, că este un mincinos care nu minte. Cum vine asta – un mincinos care nu minte?

Asta înseamnă că, fără să spună vreo minciună vreodată, mincinosul care nu minte îi face pe oameni să-l creadă altfel decît este, să-i atribuie calităţi care de fapt nu-l caracterizează. El îi lasă pe oameni, mai ales pe femei, să-şi facă iluzii, fără să-i mintă vreo clipă. Doar prin felul cum se poartă.

Este prozatorul un mincinos care nu minte?

Uneori, da.

Dar dumneavoastră?

Uneori, da.

Sînteţi implicat de ani buni în mişcarea israeliană „Peace Now“ („Pace acum“). Care e relaţia dintre scriitorul Amos Oz şi activistul pentru pace Amos Oz?

Pe biroul meu din Arad am două pixuri: unul albastru şi unul negru. Unul e ca să-mi scriu poveştile, celălalt – ca să le spun guvernelor să se ducă la naiba, asta fac prin articolele mele. Şi niciodată nu încurc pixurile. Cînd simt impulsul de a scrie o poveste, nu mă interesează să-mi impun vreo idee sau vreo soluţie politică. Sînt foarte dornic să spun povestea. Atît. Iar nevoia de a povesti este o nevoie primară, fundamentală, ca nevoia de a visa, ca nevoia de dragoste. Toţi avem nevoie să spunem şi să auzim poveşti. Articolele, eseurile şi activitatea mea politică au apărut din mînie de cetăţean. Îmi scriu toate articolele cînd sînt furios. Dacă nu sînt furios, nu scriu nici un articol.

Ce succese aţi avut ca activist pentru pace?

E foarte greu de măsurat impactul activităţii mele de militant pentru pace. Atunci cînd colegii mei şi cu mine am început, în urmă cu mai bine de patruzeci de ani, să pledăm pentru un compromis între Israel şi Palestina şi pentru soluţia împărţirii în două state vecine, eram foarte, foarte puţini. Atît de puţini, încît am fi putut să ne ţinem adunările naţionale într-o cabină de telefon public. Astăzi, majoritatea israelienilor acceptă soluţia împărţirii în două state. Dar acesta nu e succesul meu, ci rezultatul unor palme dure ale realităţii pe feţele israelienilor şi ale palestinienilor.

În Cum să lecuieşti un fanatic aţi scris că aţi devenit expert în Fanatism Comparat copilărind în Ierusalim. Ce e un fanatic, ce numiţi dvs. un fanatic?

Un fanatic e un semn de exclamare ambulant. Un fanatic este un bărbat sau o femeie care ştie toate răspunsurile şi nici măcar nu-l/n-o interesează întrebările. Un fanatic este întotdeauna înnebunit să încerce să te schimbe pentru binele tău. E mai interesat de tine decît de sine. Pentru că are o personalitate foarte săracă şi superficială. Deci e un mare altruist. Întotdeauna încearcă să-i schimbe pe ceilalţi. Şi dacă nu reuşeşte să-i schimbe, îi omoară.

Majoritatea oamenilor, dar nu şi dvs., cred că trăim într-o lume împărţită în buni şi răi. Cum încercaţi să convingeţi pe cineva că nimeni nu are dreptate şi, în acelaşi timp, fiecare are dreptate?

Răspunsul, într-un singur cuvînt, este curiozitatea. Sînt un mare susţinător al acestei trăsături. Cred că un om curios este un om mai bun decît un om care nu este curios. Cred chiar că un om curios este un amant mai bun decît un om care nu este curios. Curiozitatea cred că este un antidot puternic împotriva fanatismului.

Aţi mai spus şi că soluţia de a rezolva un conflict este compromisul. Pentru cei mai mulţi oameni compromisul este un semn de laşitate. Ce numiţi dvs. compromis?

Pentru mine cuvîntul „compromis“ este sinonim cu cuvîntul „viaţă“. Unde e viaţă, e compromis. Iar antonimul compromisului nu este integritatea, nici idealismul. Opusul compromisului este fanatismul şi moartea.

Ca expert, ce soluţie aveţi pentru a vindeca un fanatic?

Mi-ar fi plăcut să inventez pilule cu umor şi să conving lumea să le ia, fiindcă n-am văzut niciodată un fanatic cu simţul umorului şi n-am văzut niciodată pe cineva cu simţul umorului devenind fanatic, decît dacă şi-a pierdut simţul umorului. Aşa că, dacă aş reuşi să conving pe toată lumea să ia pilula mea cu umor, aş fi candidat la Premiul Nobel pentru medicină, şi nu pentru literatură.

V-aţi gîndit că aţi putea fi un fanatic combatant împotriva fanatismului?

Întotdeauna există acest pericol. Încercînd să lupţi împotriva fanatismului, te poţi îmbolnăvi tocmai de fanatism. Poţi deveni un fanatic antifanatic. Dorindu-ţi cu ardoare, la rîndul tău, să-i schimbi pe ceilalţi.

O să veniţi pentru a treia oară în România. Ce aşteptări aveţi de la această vizită?

Cea mai mare aşteptare se leagă de ocazia de a mă întîlni cu cititorii mei, cu colegii mei scriitori şi intelectuali din România, dar în primul rînd cu cititorii. Şi, de asemenea, de a le auzi întrebările, de a încerca să le răspund. Îmi place foarte mult să mă întîlnesc cu cititorii mei. 

Puteţi asculta întregul interviu cu scriitorul Amos Oz luni, 27 februarie, de la ora 11,30, la Radio România Cultural, în emisiunea Timpul prezent. 

a consemnat Adela GRECEANU

Foto: Colin McPherson

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Dan Negru, revoltat că prețul de intrare la Castelul Peleș este mai mare decât cel de la Versailles: „Regalitatea a dat-o în gard” VIDEO
Dan Negru a postat un filmuleț pe paginile sale de socializare în care arată că este mai scump să vizitezi Castelul Peleș, decât Palatul Versailles, al regilor Franței.
image
Detalii tulburătoare din dosarul polițistului omorât în timpul unei vânători ilegale. Cum a vrut inculpatul să ascundă fapta
Un tânăr polițist din București a murit după ce a fost împușcat în urma unei partide de vânătoare fără autorizație. Bărbatul care l-ar fi împușcat accidental a fost condamnat, dar nu și-a recunoscut faptele
image
Localnicii din „Toscana României”, călare pe biciclete electrice în loc de cai. Detaliile unui program turistic special FOTO
O regiune din Vâlcea, aflată pe faimosul traseu din Ținutul Vinului de Drăgășani, a accesat un proiect pe fonduri europene prin care a achiziționat 60 de biciclete electrice off-road pentru șase localități, menite să fie închiriate

HIstoria.ro

image
Wall Street-ul Bucureștiului interbelic
În perioada interbelică, pe Wall Street-ul local, existau nu mai puțin de 80 de bănci, dintre care 50 erau cu dotări la standarde moderne, desfășurându-și activitățile în adevărate opere arhitectonice, care rivalizau cu City-urile marilor capitale europene. 

image
Bacalaureatul de tip nou din 1948: „Aspecte de la un examen care nu mai seamănă cu cele din trecut“
În 1948, elevii şi cadrele didactice erau puse în faţa Bacalaureatului de tip nou.
image
Cine a fost cel mai impunător reprezentant al vechii boierimi?
Tânărul Cantacuzino va urma cursurile Facultății de Drept din Paris, unde își ia și doctoratul în 1858.