Corpul 3D

Publicat în Dilema Veche nr. 736 din 29 martie – 4 aprilie 2018
Corpul 3D jpeg

● Floarea Țuțuianu, Corp de literă, Editura Brumar, 2017. 

Poemele din Corp de literă de Floarea Țuțuianu ar putea duce cititorul/criticul în eroare dacă el nu ar depăși nivelul epidermic al acestora și nu ar descoperi astfel frumusețea neconvențională ce imprimă forță și capacitate de seducție textelor. Poeta pare adversara oricăror forme de epatare, refuză stridențele și exagerările existente în multe dintre scrierile ce explorează paradigma senzorial-erotică. Demersul ei nu e unul ușor. Frumusețea neconvențională de care aminteam e cumva camuflată în ceva ce pare ușor accesibil, déjà-vu. Există mai multe situații în care poemele merg pe o direcție cunoscută, uzitată, ce este deturnată în ultimul moment. De aici, insolitarea, noutatea și prospețimea nesperată (pînă la un moment dat) a textelor.

Cu excepția primului poem, „Sînt o poetă minoră“, al cărui final mi se pare ratat, volumul este unitar, cursiv, cu un concept ce devine din ce în ce mai limpede pe măsură ce se înaintează în lectură. Cartea pare scrisă dintr-un singur suflu (așa cum se mai spune în critica noastră literară), deși Corp de literă este de fapt o antologie. Asta nu înseamnă altceva decît că scriitoarea are nu doar un univers tematic bine definit, ci și un program estetic propriu, neteoretizat explicit. Sintagma „corp de literă“ deschide cel puțin trei plaje semantice complementare: prima trimitere ar fi către acele semne grafice, tipografice, atît de familiare artei ei vizuale, a doua, către ideea de corporalitate și intimitate, în timp ce a treia are în vedere prinderea existenței în textul scris. Rezultatul acestei alăturări de cuvinte îmi creează impresia că lucrurile/înțelesurile luate separat înseamnă cu totul altceva împreună. Poeta Floarea Țuțuianu și artista vizuală cu același nume sînt interdependente. Discursul plastic nu ilustrează discursul textual, ci e consubstanțial lui. Vizualul și scripticul evoluează sincron, se cheamă unul pe altul în aceeași unitate, devenind același lucru, nu doar fața și reversul respectivului lucru. Mai adaug și că această unitate nu trimite la ideea de fixitate, ci e una fluidă, cu ramificații în textele poemelor precum o deltă. Durata face legătura între timp și corporalitatea înțeleasă ca o iluzie. Din acest motiv, două texte distanțate în carte, precum „Provizoriu“ și „Nu vreau să îmbătrînesc în somn“, par secvențele aceluiași poem.

Realitatea poate fi percepută doar printr-o lentilă specială care este textul. Cu alte cuvinte, imaginea/corpul își află adevăratele contururi și proporții doar privite prin poem. Bemolul pe care autoarea îl așază la începutul partiturii senzoriale are drept efect intensificarea acelei frumuseți neconvenționale: „Nu cred că frumusețea va mai salva lumea / Frumusețea este frivolă și trecătoare / Anulează inteligența talentul bunătatea / Pe cînd urîțenia. Nu / Urîțenia este mai profundă gravă adevărată / Are curajul să spună lucrurilor pe nume / Chiar și cuvintele incomode sună bine în gura ei / Ea e crezută pe cuvînt. Mie frumusețea / nu mi-a folosit la nimic. Mai mult m-a încurcat. / Pentru că frumusețea / Iese totdeauna la suprafață și anulează. Totul“ („Frivolitate“). Anamorfozele potențează însă frumusețea și senzualitatea trupului, care, în ipostaza lui de obiect al contemplației, nu ar spune prea multe fără problematizarea continuă existentă în poemele ca atare. Nu doar singurătatea și transformarea trupului sînt prezente aici ca teme generatoare de frisoane lirice tulburătoare, ci și unele relații dintre obiecte care dau un plus de tensiune senzorial-erotică. De exemplu, relația dintre gîtul femeii și firul de telefon. O serie de formulări paradoxale în ordine logică dau lirismului consistență și putere iradiantă.

Unul dintre cele mai bune poeme din carte este „Frica“. Aici temele se contopesc sau se dizolvă în cea exprimată prin titlu. Cred că fără frică nu ar fi posibilă nici autenticitatea trăirii, iar discursul confesiv ar suna ușor fals. E adevărat, frica blochează ființa, dar are capacitatea de a-i indica acesteia și alte posibilități de a fi. În general, fractura logică duce spre poezie, dar aici descifrez ceva mai mult: identitatea dintre imagine și text, „corpul de literă“ probează ideea că frumusețea poate să rămînă vie și seducătoare dacă-și acceptă contrariul, tot așa cum textul nu e altceva decît un trup deschis către infinite posibilități. 

Şerban Axinte este scriitor şi critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Cum citesc bărbații cărțile femeilor (coord. împreună cu Lia Faur), Polirom, 2017.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.