Confortul IKEA

Publicat în Dilema Veche nr. 838 din 12 - 18 martie 2020
Confortul IKEA jpeg

● Cătălina Bălan, Cutii, Editura Paralela 45, 2019.

Cu debutul prin volumul Cutii, Cătălina Bălan a ales să se exprime într-o manieră discretă, dar deloc nepretențioasă. Poeta ocolește stridențele (proverbial atașate începuturilor), nu își fabrică traume, nu procesează angoase de import, nu își atribuie mandatul clasei muncitoare, de pildă, de nimeni acordat. Adoptă postura cea mai comună, figura cea mai banală: fiică a unei mame și a unui tată, trăind o relație de dragoste cu un bărbat și depășind-o, și nu proiectează monumental aceste experiențe. Sigur, este ceva postapocaliptic în situația unei eroine oarecare a clasei sale burgheze, un sentiment al evitării recente a unui înec, deoarece burghezul are, puternică, amintirea originilor sale proletare: „mi-e frică să-mi fie foame / foamea înseamnă sărăcie și boală“. După cum tot o salvare in extremis e evocată și în poemul care deschide cartea, un poem despre confortul descoperit într-o țară în care suferi doar „să nu găsești loc de parcare“, unde la școală „accentul abia ți se mai observă“ și unde „programul cornul și laptele ți se adresează și ție“. Dar salvarea nu este eroică dacă nu lasă în urmă și puțină tragedie. Lipsind tragedia, poeta nu își aureolează statutul de imigrantă (din Republica Moldova, deja de mult timp) sau de supraviețuitoare a tranziției postcomuniste.

În schimb, Cătălina Bălan purcede la o descriere ingenioasă a relațiilor de familie sau sentimentale în cele două grupaje de poeme care compun volumul. Primul, Cutii, examinează universul familial, simbolic plasat sub semnul recipientelor de depozitare: cutiile sînt moduri de a căra icoanele intimității familiale de ici-colo, aduc protecție, dar în același timp exprimă precaritate cartonată și îndeamnă la inventarierea obsesivă a propriei vieți prin obiecte care te neliniștesc prin perisabilitatea lor. Fixarea familiei într-un loc înseamnă normalitate cucerită, ducînd la performarea de ritualuri sociale care să conjure îndurarea sorții: „La București viața a început să aibă rafturi / o normalitate de invidiat / multe cutii / doi părinți / cîntar de bucătărie / jocuri de societate / o serie lungă de normalități care impresionează“. Cine celebrează cu atîta entuziasm faptul de a avea rafturi nu le are de mult timp și nu e sigur că le va avea întotdeauna. Rafturile presupun ierarhie, cenzură și canon, și aici operează ordinea parentală, pe care fiica o privește cu toleranță amuzată: „ai mei au ascuns kamasutra / bukowski miller și brumaru pe un raft ceva mai sus / gen, ca să n-ajung eu / asta înseamnă să fii părinte responsabil“. Cum se vede, față de părinți nu se manifestă vreo tensiune dramatică, afară de urmele vreunui vag resentiment adolescentin („mama a fost cutia mea / și ar mai vrea să fie măcar puțin // cu un ac lung și ascuțit / mama mi-a prins pălăria în craniu“) sau de teama de dispariția îndepărtată a acestora („m-am gîndit că abia după ce mori / va trebui să plătesc singură factura la telefon […] / cu cît știu mai puține despre facturi / cu atît vei trăi mai mult“). Altfel, continuitatea filială e exprimată în formă banală și glumeață: „într-o zi o să pot parca lateral exact ca tine“.

Al doilea grupaj, Orașul, iubirea și ce mai rămîne din ea, tratează cu aceeași afectivitate cenzurată o poveste de dragoste, exprimînd, de pildă, colorat și fistichiu, pasiunea: „cel mai frumos lucru / ar fi să mă trezesc deodată singură / într-un cîmp înflorit / și să-ți trimit de acolo / scrisori cu timbre“. Invocația de dragoste e voit anodină, o invitație la descoperirea banalității comune: „sînt tînără / încă mai produc dentină, / acel strat protector atît de necesar / la o adică, de ce nu m-ai iubi?“. Chiar dragostea e menționată rar, deghizată mereu în alte sentimente mai cuminți, ca și cum cuvîntul „dragoste“ ar putea amenința stabilitatea unei relații nemeritat de fericite: „am pornit la drum deja obosiți / ne-am făcut loc unul altuia cu îngăduință / din frică am ajuns împreună / niște corpuri străine între atîtea altele / ne plimbam cu solidaritatea a doi anticorpi / față în față cu orașul străin // stăteam alături / atît de tineri și de nesiguri / faptul în sine / era prea mult“. De altfel, ritualurile dragostei au în ele ceva străin și anxios. Mersul la restaurant sau raportarea la celălalt țin de un cod pe care cei doi îl respectă cu grijă: „mergeam împreună luam taxiuri / eram o echipă / iubirea trebuia să fie ceva frumos“. Asta înseamnă că iubirea e trăită ca și cum ar trebui să urmeze un model prestabilit. Ea trebuie asamblată cu grijă, după o schemă, așa cum îți asamblezi mobila după indicațiile subtililor ingineri suedezi de la IKEA, între altele, cei mai experimentați creatori de cutii din lume.

Doris Mironescu este critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Viaţa lui M. Blecher. Împotriva biografiei, Editura Humanitas, 2018.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.