Brexit avant la lettre

Publicat în Dilema Veche nr. 712 din 12-18 octombrie 2017
Brexit avant la lettre jpeg

● Jonathan Coe, Expo ’58, traducere de Nadine Vlădescu şi Sanda Watt, Editura Polirom, 2015. 

Majoritatea romanelor lui Jonathan Coe (opt din unsprezece au fost traduse în limba română la Editura Polirom) sînt satire, mai mult sau mai puţin politice, plasate în diferite perioade din istoria Marii Britanii: Clubul putregaiurilor se desfăşoară în anii ’70, şi nu e doar despre schimbările culturale produse de clash-ul dintre rock-ul progresiv şi punk, dar şi despre actele de terorism ale separatiştilor irlandezi şi grevele din industrie, Ce hăcuială! ajunge în anii ’80 marcaţi de reformele lui Margaret Thatcher, pentru ca Cercul închis să se ocupe de anii ’90 şi de ceea ce, privind retrospectiv, putem numi revoluţia în telecomunicaţii.

Expo ’58, penultimul său roman, publicat în 2013, merge mult înapoi în timp, fiind plasat la sfîrşitul anilor ’50 la Bruxelles în timpul primei mari Expoziţii Universale de după al Doilea Război Mondial. „Marea Britanie a avut dintotdeauna sentimentul unui loc prea mic în lume“, spunea undeva Jonathan Coe, care şi-a descris propriul roman ca o ilustrare a felului în care Marea Britanie şi-a dorit dintotdeauna să se situeze în fruntea iniţiativelor de pe piaţa de schimb, mai ales după război, cînd s-a trezit într-o postură nouă: deopotrivă învingătoare şi traumatizată de experienţa războiului, fără să mai fie un mare imperiu, dar avînd posibilitatea de a deveni o putere economică majoră. „Identităţile naţionale pot fi observate mult mai bine atunci cînd mergi în străinătate, mai ales în contextul unui Expoziţii Universale, unde oamenilor li se cere să-şi prezinte identitatea naţională şi să se identifice cu ea“, mai spunea Jonathan Coe, explicînd de ce romanul său, poate cel mai britanic şi, în mod cert, cel mai comic, îşi desfăşoară acţiunea într-un Bruxelles postbelic.

Deschiderea romanului oferă o limpede punere în context: Expoziţia Universală de la Bruxelles „urma să fie primul eveniment de acest fel de după terminarea războiului. Urma să aibă loc într-un moment în care naţiunile europene implicate în acea conflagraţie se apropiau şi mai mult de cooperarea paşnică şi chiar de unificare – iar asta într-o epocă în care, pe de altă parte, tensiunile politice dintre NATO şi ţările blocului sovietic ajunseseră la apogeu. Urma să se desfăşoare într-un moment de un optimism fără precedent în privinţa progreselor recente din domeniul ştiinţei nucleare şi într-o perioadă în care acel optimism era temperat de o nelinişte nemaiîntîlnită faţă de ce ar fi putut să urmeze dacă progresele respective ar fi fost folosite într-un mod mai degrabă distructiv decît paşnic. Ca simbol al acestui mare paradox, chiar în mijlocul complexului expoziţional avea să fie înălţată o structură metalică enormă, cunoscută sub numele de Atomium.“

Cu aceste premise atomice se deschide un roman comic de la un capăt la altul. Silueta personajului lui Jacques Tati uitîndu-se la Atomium este foarte nimerită pe coperta cărţii, în măsura în care romanul lui Jonathan Coe (prozator care s-a revendicat mereu de la tradiţia romanului satiric britanic: P.D Woodhouse, Evelyn Waugh, Henry Fielding, Michael Frayn sau Kingsley Amis) este, după propriile mărturisiri, nu doar o parodie a cărţilor de spionaj despre Războiul Rece, dar şi un omagiu adus filmelor de comedie (britanice) din anii ’30-’50.

Thomas Foley (personaj secundar într un alt roman al lui Jonathan Coe, Ploaia înainte să cadă) este un funcţionar trimis la Bruxelles să supravegheze activitatea pub-ului numit Britannia amplasat simbolic chiar în mijlocul pavilionului din cadrul expoziţiei, pavilion care ar trebui să reprezinte deopotrivă elementul britanic tradiţional şi pe cel modern. Thomas Foley este un James Bond căsătorit, de birou, fără pistol şi fără experienţă, iar pub-ul, ca simulacru, ca simbol al unei false identităţi britanice, devine locul de relaxare, confruntare, spionaj şi contraspionaj la scară domestică al reprezentanţilor pavilioanelor britanice, americane şi sovietice. Toţi urmăresc ceva şi pe cineva, cu toţii primesc informaţii şi le dau mai departe, există o circulaţie permanentă a zvonurilor, a bîrfelor, a informaţiilor false şi a mesajelor cu sens ascuns. Au loc furturi deghizate, dispariţii temporare, încurcături erotice, toate întreţesute de subînţelesuri exagerate, presupuneri greşite, predicţii naive sau proiecţii ridicole.

Sub aparenţa unei celebrări internaţionale, expoziţia se transformă, de fapt, într-o manifestare avant la lettre şi în cheie comică, fireşte, a globalizării şi a concurenţei pieţelor libere. Indecizia britanică cu privire la ce anume ar trebui expus în cadrul pavilionului, discuţia despre adevărata identitate britanică (vezi şi fragmentul de mai jos), prudenţa cu care îşi pregăteşte propria expunere în Europa, văzută cumva ca o corvoadă, sentimentul de nesiguranţă, dar şi de superioritate pe care îl are în relaţionarea cu ceilalţi, satisfacţia de a fi făcut o figură frumoasă, dar şi de a se putea întoarce acasă la ale sale, toate acestea capătă şi un alt sens în perspectiva Brexitului. Cum spuneam, Expo ’58 a apărut cu trei ani înainte, iar semnificaţiile politice ale momentului aruncă acum o lumină uşor diferită asupra sensului secundar al cărţii, aşa cum Dunkirk, noul film al britanicului Christopher Nolan despre retragerea trupelor britanice din Franţa, a fost comentat pe larg ca o metaforă a Brexitului. Restul însă este comedie pură.

Jonathan Coe va fi invitat în radio-emisiunea All You Can Read de luni, 16 octombrie, de la ora 22, pe www.urbansunsets.com.

****

Jonathan COE
Expo ’58 (fragment)

– Expoziţia Universală de la Bruxelles se deschide peste trei luni. Sîntem în întîrziere cu cîteva săptămîni la construcţia pavilionului. Nu e puţin cam tîrziu să venim acum şi cu idei noi? Mai ales idei aparte, precum… (aruncă o privire peste hîrtiile din faţa lui) „O istorie a toaletei britanice“.

– O, spuse Gardner, nu v-a plăcut chestia asta?

– Pare o chestiune futilă… adică „bizară“, ca să folosesc un termen politicos. De fapt, voi reformula şi voi spune că sugestia dumneavoastră mi se pare… de-a dreptul stupidă şi jignitoare.

– Cu tot respectul, sir John, dar contribuţia Marii Britanii la evacuarea excrementelor umane nu a fost niciodată recunoscută aşa cum se cuvine. Şi asta nu e doar părerea mea, ci un fapt istoric.

– Baţi cîmpii, Gardner.

– De fapt, domnul Gardner are dreptate, interveni Sykes. Toaletele sînt un element crucial al vieţii de zi cu zi. Adică le folosim cu toţii, nu? Noi toţi… (înghiţi un nod) facem asta.

– Facem asta, domnul Sykes? Ce facem?

– N-are sens să pretindem contrariul. Nu-i aşa?

– Despre ce Dumnezeu vorbiţi?

– Păi ştiţi foarte bine. Noi toţi facem… treaba mare.

– Treaba mare?

– Exact! sări Gardner în picioare şi începu să se plimbe în jurul mesei. -Sykes a pus punctul pe i. Cu toţii o facem, sir John. Chiar şi dumneata. Toţi facem treaba mare. Poate că nu ne place să vorbim despre ea, dar cu ani în urmă cineva s-a gîndit la ea, s-a gîndit mult şi vîrtos – scuzaţi-mi expresia – iar rezultatul e că acum putem să facem cu toţii treaba mare într-un mod curat, fără să fim stînjeniţi şi, în consecinţă, o ţară întreagă – lumea întreagă – e un loc mai bun. De ce n-am elogia faptul ăsta la Expoziţia Universală? De ce n-am elogia că, pe lîngă faptul că au cucerit o jumătate de glob, britanicii au luptat şi într-o bătălie istorică împotriva treburilor mari şi au ieşit învingători?

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.