Victor Brauner – Lup-masă, obiectul suprarealist

Publicat în Dilema Veche nr. 836 din 27 februarie - 4 martie 2020
Victor Brauner – Lup masă, obiectul suprarealist jpeg

În 1930, Victor Brauner călătorește pentru a doua oară la Paris, unde va rămîne pînă în anul 1935. Vecin de atelier cu Alberto Giacometti și Yves Tanguy, devine membru al grupului suprarealist parizian din jurul lui André Breton în 1933. În același an are loc Expoziția suprarealistă la Galeria Pierre Colle, unde sînt expuse „obiecte cu funcționare simbolică“, creații suprarealiste, tablouri, sculpturi, desene și manuscrise și o serie de obiecte provenite din diverse culturi „primitive“.  Pentru suprarealiști, arta „primitivilor“ este expresia inconștientului, a visului premonitoriu și a călătoriei interioare sau calea străbătută de șamani în practica ritualurilor magice. Forța expresivă a obiectelor magice, produs al culturilor „primitive“, și funcționarea simbolică atribuită lor reprezintă pentru suprarealiști un bogat repertoriu de forme care urma să fie asociat creației suprarealiste. În 1929, sub titlul „Lumea în vremea suprarealiștilor“ (Le Monde au temps des surréalistes), este publicată, în revista Variétés, „harta lumii“ adaptată viziunii suprarealiste în care Oceanul Pacific este centrul lumii, iar Arhipelagul Bismarck, Noua Irlandă și Noua Guinee sînt mai mari ca dimensiuni decît Africa și Europa. Pe coperta revistei este reprodus Tabernacolul, prezentat de Yves Tanguy ca obiect suprarealist, o asamblare de elemente disparate asemănătoare desenelor suprarealiste numite cadavres exquis. Curiosul obiect amintește relicvarele antropomorfe ale culturilor „primitive“, în care blana, pieile de animal, elementele vegetale și minerale, metalele și materialele textile sînt asociate unei figuri reprezen-tînd adesea strămoșul mitic sau un șef de clan. Evocînd un astfel de obiect, Tabernacolul este compus dintr-un cap îmblănit cu ochii din sticlă și nas din piele, un trunchi acoperit cu blană de culori diferite și prevăzut, în loc de brațe, cu două sfeșnice în stil Louis XV, pentru a lumina o încăpere. Descoperit de pictor la una dintre piețele de vechituri din Paris, Tabernacolul face parte din seria obiectelor cu funcționare simbolică suprarealiste. În timpul unei astfel de plimbări prin talciocul din Saint-Ouen, Breton achiziționează o „lingură-pantof“ (Cuil-ler-soulier) cioplită în lemn de un artizan anonim, obiect în care poetul vede o replică surprinzătoare a pantofului Cenușăresei. Alegerea suprarealiștilor reflectă lipsa voită a criteriilor estetice în favoarea aparenței de bricolaj a obiectelor, cît și căutarea originii lor în vise, fantasme, inconștient. Totodată este căutată forța impactului asupra privitorului, fascinația și chiar repulsia care ar putea aduce la suprafață trăiri puternice, sentimente și amintiri. Un alt obiect suprarealist, Bila suspendată (La boule suspendue), realizat de sculptorul Giacometti în 1930, este expus în același an la Galeria Pierre Loeb. El avea să facă parte din ansamblul de obiecte care constituie Peretele atelierului lui André Breton (Le Mur de l’atelier d’André Breton), astăzi expus într-una dintre sălile Centrului Pompidou din Paris. Expoziția suprarealistă de obiecte, care are loc la Galeria Charles Ratton în 1936, alătură din nou „arta primitivilor“ și creațiile suprarealiste. Articolele publicate în revista Cahiers d’art cu ocazia expoziției atrag atenția asupra obiectelor domestice, îndemnînd cititorii să confecționeze obiecte iraționale. Breton clasifică obiectele expuse în mai multe categorii, obiecte naturale, obiecte perturbate, obiecte americane (provenind de la populațiile amerindiene), obiecte oceaniene și obiecte matematice. Astfel, o mască din Noua Guinee este expusă alături de Vestonul afrodiziac (Le Veston aphrodisiaque, 1936-1967), realizat de Salvador Dalí, și de obiectul confecționat de tînăra artistă Meret Oppenheim, Dejunul în blană (Déjeuner en fourrure, 1936)  a cărui realizare asociază numele lui Pablo Picasso și cel al lui André Breton. Întîlnirea dintre Meret Oppenheim, creatoarea unor obiecte pentru casa de modă Schiaparelli, și Pablo Picasso la cafeneaua Flore din Paris prilejuiește realizarea obiectului (la sugestia lui Picasso), achiziționat chiar în timpul expoziției de Alfred Barr Jr. pentru Muzeul de Artă Modernă din New York. Conform procedeului suprarealist de condensare a doi termeni, titlul sugerat de Breton ilustrează asocierea dintre tabloul Dejunul pe iarbă al lui Manet și romanul Venus în blănuri al lui Sacher-Masoch. Obiectul, compus dintr-o ceașcă de cafea, o farfurioară și o linguriță, îmblănite, provoacă pe de o parte fascinația ineditului, pe de alta repulsia în fața unui obiect utilitar acoperit cu blană. Primul obiect, opera lui Salvador Dalí, desemnat ca „mașină pentru gîndit“, face parte din categoria obiectelor matematice datorită jocului aritmetic sugerat prin ritmul paharelor cu conținut „afrodiziac“ agățate de veston. „Afrodiziac“ este și Telefonul-homar expus la New York în 1936, un telefon pictat în roșu al cărui receptor este un homar. Erotismul unui pantof roșu cu toc înalt este subliniat în Pantoful lui Gala (Le Soulier de Gala, 1931/1973) printr-un un pahar cu lapte introdus în interiorul pantofului cu scopul de a topi o bucată de zahăr suspendată deasupra lui, prin care s-ar putea obține efectul „afrodiziac“ sau „dulceața“ îmbrățișării cuplului din fotografia lipită de pantof. 

victor brauner sans titre plume et encre de chine 1933 jpg jpeg

Considerat de M.H. Maxy „un suprarealist avant la lettre“, Victor Brauner anunță mai multe „invenții“, printre care „telefonul cu barbă“ și „pictofonul“, însă obiectul pe care-l va realiza este Lupul-masă (1939-1947), operă care se află astăzi în colecția Centrului Georges Pompidou din Paris. Un surprinzător desen realizat în 1933 înfățișează construcția unei mese perforate cu două picioare care se sprijină pe contururile sinuoase ale unui animal fantastic. Masa pare să fie „invenția“, vehiculul sau obiectul admirației unei perechi, bărbat și femeie, care amintesc de o vreme a „începuturilor“, temă recurentă în opera brauneriană de la începutul anilor 1930. În 1939, Brauner pictează două tablouri, Fascinație și Spațiu psihologic, în care masa din desen devine „lup-masă“. Operele fac parte din seria Licantropilor sau a Amurgurilor, o lume populată de licantropi, efialți, fantome și himere învăluite într-o atmosferă cețoasă, nebuloasă. Inițiată în 1938, seria Licantropilor este dominată de prezența „hibrizilor“ care evoluează într-un spațiu închis sau pe fundalul unor peisaje învăluite în ceață. Transpunerea în pictură a unui element cules din „forul interior“ al artistului este asemănătoare proiecției unui aparat care ar reproduce, printr-o succesiune rapidă de imagini, forme a căror percepție este neclară, fragmentară sau nebuloasă. Produs al contrariilor, prin întîlnirea dintre „umbră“ și „lumină“, pictura reflectă viziunea existenței unor ființe și a unor lumi pe care percepția comună nu le poate sesiza. Revelînd o lume necunoscută, ea este romantică, de un romantism nou care aparține viitorului, o pictură neo-mitică. Descinse dintr-o lume îndepărtată, ce ne apare ca bizară, ele dispar în nedeslușit… „Nedeslușitul va juca un rol foarte important în metamorfoză. El va lega noua formă, pe cale de a se naște, de vechea formă care moare“, notează artistul într-un carnet (Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Georges Pompidou, Paris). Transpus în tridimensional, lupul-masă din tabloul intitulat Spațiu psihologic (1939) este „hibridul“ care avea să fie prezentat pentru întîia oară la expoziția Suprarealismul în 1947 de la Galeria Maeght din Paris într-un spațiu amenajat ca un „altar“ consacrat operei lui Victor Brauner. Pentru André Breton, el reprezintă revenirea la primitivismul integral. Obiect poetic, Lupul-masă este obiectul suprarealist prin definiție și expresia a ceea ce a fost numit „miraculos surprinzător“.

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.