Victor Brauner – Întîlnirea la cele patru pisici ale lumii...

Publicat în Dilema Veche nr. 866 din 12 - 18 noiembrie 2020
Victor Brauner – Întîlnirea la cele patru pisici ale lumii    jpeg

În 1948, Victor Brauner pictează Tabloul autobiografic ultratablou biosensibil (Tableau autobiographique ultratableau biosensible), un curriculum în imagini al etapelor anterioare. În același an realizează o pînză de mari dimensiuni, Întîlnirea cu mine însumi la cele patru pisici ale lumii (Rencontre avec moi-même aux quatre chats du monde), tablou care anunță o nouă etapă a creației și o sinteză stilistică în pictură. Didier Semin, autorul unei monografii consacrate operei artistului, vede în tablou un omagiu adus pictorului „spiritist“ Fleury-Joseph Crépin. Asociind tablourile lui Crépin cu Palatul Ideal construit de Factorul Cheval, cu tablourile „dictate“ ale Séraphinei, cu creațiile schizofrenicilor și ale paranoicilor și cu arhitecturile delirante ale lui Gaudí, André Breton le consideră produsul unui amatorism de geniu și mărturii împotriva artei oficiale europene (André Breton, L’art magique, Phébus, 1991, p. 243). Breton este și cel care-l îndeamnă pe Victor Brauner să achiziționeze cîteva lucrări semnate de Crépin. Interesul amîndurora pentru arta acestuia este sporit de însușirile „spiritiste“ și de automatismul creațiilor „amatorului“. Un astfel de exemplu este și Hélène Smith, medium celebru care, în urma viziunilor avute în timpul ședințelor de spiritism, pictează „peisaje“ de pe planeta Marte și „transmite“, prin planșele caligrafiate asemănătoare unor codexuri criptate, „scrierea marțienilor“. Considerîndu-se unul dintre transmițătorii mesajelor venite dintr-o altă lume, Fleury-Joseph Crépin, născut în 1875, declara în 1939 că ar fi primit „comanda“ unei serii de 300 de tablouri care, odată încheiată, ar anunța sfîrșitul războiului. Alte 45 de „tablouri miraculoase“ urmau să aducă pacea în lume. Pe 7 mai 1945, în ajunul capitulării Germaniei, Crépin încheie seria de 300 de tablouri. La moartea lui, în noiembrie 1948, din seria celor 45 de „tablouri miraculoase“ rămîn două neterminate.

Simetria care domină compoziția tabloului realizat de Brauner în 1948 amintește de picturile lui Crépin în care figurile hibride sînt asociate cu construcțiile minuțios decorate ale unor lăcașuri de cult imaginare. Încadrați de reprezentări miniaturale, de elementele primordiale, de soare și de lună, de șarpele cu două capete și de fîntîna inspirației  poetice, cei doi „Victor“ încoronați cu cîte două „pisici ale lumii“ trimit deopotrivă la creațiile din folclorul românesc. Țesături și cusături, cioplituri în lemn și picturi împodobind obiectele casnice populare sînt exemple grăitoare. Astrele și stilizările figurilor umane, animaliere și vegetale sînt nelipsite din imaginarul creațiilor din folclorul românesc. În anul 1935, Stan Ioan Pătraș, un alt „amator de geniu“, în sensul dat de Breton, inițiază ansamblul picturilor din „cimitirul vesel“. Reprezentările umane sînt însoțite de scene din viața celor plecați în lumea de dincolo și de texte, adeseori versificate, care ilustrează cu umor evenimentele și ocupația defuncților. Simetria, cadrul decorat cu elemente vegetale și animaliere și fundalul colorat în albastru al „tablourilor“ sînt surprinzător de asemănătoare cu pînza realizată de Brauner în 1948. Am putea deduce că artistul a fost influențat deopotrivă de tablourile lui Crépin și de creațiile populare din satul Săpînța pentru a realiza o lucrare în care putem recunoaște amprenta operei sale.

În 1934, Victor Brauner pictează tabloul, sub formă de diptic, Forța de concentrare a Domnului K. (Force de concentration de Monsieur K.), în care „dubla“ figură a Domnului K. este parțial acoperită de o mulțime de omuleți minusculi confecționați din celuloid, „păpușele“ pentru joaca copiilor, pe care Brauner le găsește, probabil, la unul dintre negustorii ambulanți din talciocurile pariziene. Frapanta asemănare cu statuara unei zeități a populației Rurutu (Polinezia), a cărei copie se va afla mai tîrziu în colecția lui Pablo Picasso, a servit adeseori interpretărilor „dipticului“, în care uriașa figură a Domnului K. este comparată cu cea a creatorului și unicului stăpînitor al unei populații văzute în miniatură. Didier Semin atrage atenția asupra faptului că pictorul nu ar fi putut să se lase inspirat direct de statuara polineziană care, în anul în care artistul pictează tabloul, nu putea fi văzută la Paris (Didier Semin, „Le rêve d’un alchimiste en Oceanie : Victor Brauner et la pensée sauvage“, Dialogue des mondes : Victor Brauner et les Arts Primitifs, Paris, 2010). Autorul eseului recunoaște în pictura lui Victor Brauner un „spirit comun“ care-l apropie pe artist de arta „primitivilor“. În timpul exilului la Celliers-de-Rousset, între anii 1942 și 1945, în lipsa materialelor de pictură, artistul este nevoit să se folosească de ceea ce are la îndemînă, pietre de rîu, ceară de albine, sîrmă și obiecte găsite, materiale întrebuințate adesea de creatorii anonimi în confecționarea obiectelor magice. Folosind ceara de albine, Brauner experimentează noi tehnici în pictură și renunță la sugerarea perspectivală. În 1943, Mama prevăzătoare (La mère prévoyante), al cărei bust este interpretarea unei măști africane, în timp ce obrazul (lunar/solar) este asociat cu două mari capete de animale, amintește de ritualurile de inițiere din culturile arhaice sau „primitive“. Pictată în maniera „primitivilor“, a „naivilor“ sau a copiilor, figura Scamatoarei (La Bateleuse) este ornată cu semnul infinitului. Peștele și Luna, simboluri ale fertilității, sînt introduse în compoziția plină de umor a tabloului realizat în anul 1947. Într-un alt tablou, intitulat Mama poetului (La Mère du poète, 1948), „trupul mamei“, încadrat într-un pătrat, este o grădină înflorită. În Vorba (1948), „mama“, reprezentată printr-un hibrid asociat cu două animale, este prefigurarea originilor limbajului. În 1949, reprezentările unei „mame ancestrale“ trimit la costumul și atributele șamanilor. „Cînd mă gîndesc la pictura mea, sînt obligat să văd în ea un exemplu al inconștientului colectiv“, declară Victor Brauner în dialogul cu scriitorul Alain Jouffroy (Alain Jouffroy, Victor Brauner. Le Tropisme totémique, 1995).

La începutul anilor 1950, atras de forța magică a obiectelor „primitive“, Victor Brauner începe să colecționeze astfel de obiecte care ilustrează interesul pictorului pentru „tipuri“ diferite și zone geografice îndepărtate unele de altele, cu predilecție Africa și Oceania. Nu valoarea sau vechimea operelor creatorilor anonimi sînt motivul alegerii sale, ci forța expresivă, „magia“ și fascinația pe care ele o produc asupra privitorului. Seria realizată de Brauner în 1950, intitulată Divinități protectoare, reunește într-un ansamblu șase lucrări care amintesc de arta „primitivilor“ și de confecționarea „obiectelor magice“. Micile „divinități“ sînt numite Anepot, zeu al prezentului, Buncumine, zeu al focului, Careajută, zeu al apei, Diferit, zeul pămîntului, care este „diferit“. Zeul aerului este Ebundetot, iar cel al vieții interioare este Foartesigur, prin care sînt „zeificate“ forțele indispensabile omului. În Haremul elementelor (Harem des Éléments), apa, focul, aerul și pămîntul sînt femei seducătoare. Prezentul și Viața interioară sînt asociate elementelor primordiale pentru a desemna legăturile secrete între ceea ce este „universal“ și mitologia personală a pictorului. Asemănarea „figurilor“ din tablourile sale cu idolii culturilor „vechi“ sau „primitive“ este explicată de pictor printr-un arhaism subiectiv, ale cărui forme le consideră permanente: „Am impresia că, purtat de forțe foarte misterioase (…), mă aflu într-un soi de exhibiționism generos, unde îmi asum fără să vreau jocul extravagant al arhaismului permanent în care cred și care există, ca substrat, la bază“ (Alain Jouffroy, Victor Brauner. Le Tropisme totémique, 1995).

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.