Victor Brauner – Himere și amurguri

Publicat în Dilema Veche nr. 839 din 19 - 25 martie 2020
Victor Brauner – Himere și amurguri jpeg

Pentru Victor Brauner, începînd cu anul 1938, an în care se stabilește definitiv la Paris şi cel al accidentului prin care își pierde ochiul stîng, în operă are loc o transformare, o nouă deschidere către misterele nopţii şi ocultism. Descoperirea dualismului lumilor vizibile/invizibile, idee introdusă de Marcel Duchamp încă înaintea constituirii mişcării suprarealiste, este preluată în poetica suprarealistă şi dezvoltată de André Breton şi Roberto Matta în mitul Marilor Transparenţi. Breton imaginează existenţa unor fiinţe care populează un spaţiu intermediar, aflat între real şi imaginar, prin care este conturat spaţiul „invizibil“ al Marilor Transparenţi. În tentativa de a formula o nouă definiţie a inconştientului, Breton admite prezenţa unor entităţi supranaturale şi invizibile: „În jurul nostru circulă, probabil, fiinţe construite în acelaşi plan cu noi, dar diferite…“ (André Breton, Prolégomènes à un troisième manifeste du surréalisme ou non).

În 1938, Brauner revine la tema metamorfozelor, temă deja explorată în 1934 în seria Morfologiilor şi în cea a Anatomiei dorinţei (1936-1937), pentru a da contur unor figuri hibride, „licantropi“ sau „himere“, învăluite într-o atmosferă crepusculară, nebuloasă. „Metamorfoza este esenţa universală a devenirii“, notează artistul într-un carnet (Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Georges Pompidou, Paris). Reprezentînd adesea un personaj feminin, căruia Brauner îi conferă „calităţi excepţionale“, seria lucrărilor create între anii 1938-1942 îmbină anatomia umană cu elemente vegetale, animaliere şi minerale. Pictura dezvăluie o lume stranie, pendulînd între real şi ireal, între vizibil şi invizibil, între angoasă şi vis. Tablourile populate de hibrizi, sucube și incubi, efialţi, licantropi, fantome şi spectre aparţin universului imaginar, o lume a inspiraţiei căreia Brauner îi conferă un înţeles ascuns, „magic“. Perioada „himerelor“ sau a „amurgurilor“ este cu siguranță cea mai suprarealistă din întreaga sa operă, în care Breton vede una dintre cele mai fidele ilustrări ale teoriilor sale, spune scriitorul Sarane Alexandrian. Reflectînd imaginea „interioară“, pictura dezvăluie un spațiu închis, situat între „umbră“ și „lumină“. Imaginile sînt asemănătoare negativului unei fotografii în care umbra este luminoasă, în timp ce lumina este în întuneric, „neagră“ sau „întunecoasă“, notează Victor Brauner într-un caiet al anului 1939. Populat cu fiinţe hibride, spaţiul conturat de artist în pictură reflectă „viaţa interioară“ în continuă transformare, oglindire a unei lumi schimbătoare, ale cărei faţete dezvăluie stări emoţionale. Spațiul pictural, ale cărui conotații perspectivale sînt greu de deslușit, este cel al „profunzimii lipsite de profunzime“ unde se derulează evenimentele „vieții interioare“. Fizicul uman apare ca un univers compus din elemente disparate, putînd fi reconstituit şi reconstruit după legile armonioase compuse de artist. Nedesluşitul sau „atmosfera nebuloasă“ este fundalul şi totodată vidul, opozabil „figurilor“, a căror metamorfoză ocupă spaţiul plin al compoziţiilor. „Personaje ale lumii fantastice, personaje create, personaje pe jumătate oameni, pe jumătate animale sau plante etc. (…) Ele vor avea calităţile unor mişcări particulare, depăşindu-le pe cele obişnuite. Astfel, ele se vor putea ridica de la pămînt cu uşurinţă sau vor putea, ca în vis, umbla prin aer. Vor avea facultatea de a dispărea şi reapărea, de a creşte şi de a se micşora, de a trăi, în faţa ochilor noştri, o metamorfoză dintre cele mai eterogene. Totul va fi privit ca printr-un binoclu, înainte ca imaginea să apară, adică într‑un nebulos-confuz.“ (Victor Brauner, Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Georges Pompidou, Paris)

pag21 victor brauner tuttart 83 jpg jpeg

În 1939, Victor Brauner pictează tabloul intitulat Mitzi, în care trupul unui personaj feminin împărțit în trei segmente se sprijină pe două pisici, amintind totodată patinele cu rotile. Pe fundalul construcțiilor fanteziste ale unui oraș împietrit, personajul feminin aflat în prim-plan, a cărui coafură amintește un cap de pisică, este apariția crepusculară încastrată într-o bulă din sticlă de formă ovoidală (Fără titlu, 1938-1939). În spațiul întunecat din Viața interioară (La Vie intérieure, 1939), personajului cu două capete suprapuse (unul cu ochii deschiși, celălalt cu ochii închiși) îi este alăturată o „umbră luminoasă“. Piatra filozofală (La Pierre philosophale, 1940), tablou în care apariția diafană a unui personaj feminin simbolizează „puterea somnului inițiator“, ar reprezenta un elogiu adus somnambulismului, scrie Sarane Alexandrian, primul monograf al operei artistului. Cocoșul cu cap de pisică, asociat cristalului luminos din tablou, apare și într-un desen realizat în același an, care înfățișează capul unei tinere adormite (Fără titlu, 1940). Capacitatea felinelor de a vedea în întuneric este asociată cu cea a magicienelor, prezicătoarelor și mediumurilor, ale căror „viziuni“ sînt  „mesajele“ care vin dintr-o lume îndepărtată. Asocierea dintre ființele care populează o lume intermediară și feline trimite la fascinația misterelor nopții, la vise și vedenii a căror „realitate“ se află în afara percepției comune. Pentru Victor Brauner, pictura este asemenea unei călătorii într-o lume nouă, o lume unde „frontierele negre ale realităţii“ pot fi depăşite prin dezvăluirea fantasticului şi a miraculosului, unde secretele cele mai ascunse se lasă întrevăzute cu ajutorul imaginaţiei. În anii 1933-1934, caracterul „misterios“ al tablourilor este subliniat printr-o țesătură vaporoasă ce amintește „aparițiile“ care urmau să dea credibilitate experiențelor făcute cu mediumuri (Pivot de la soif,  Le ver luisant, Kabyline en mouvement). În tablourile realizate în anul 1939, ele sînt prefigurate printr-un abur transparent sau prin „umbra luminoasă“ proiectată pe fundalul întunecat al compozițiilor (Mitzi, Magia nopții, Spațiu psihologic, Himeră sau La amurg). Tabloul Heron din Alexandria (1939) asociază „apariția“, o umbră luminoasă, cu figura creatorului unora dintre cele mai „miraculoase“ invenții ale lumii antice. În relatările lui Victor Brauner făcute la începutul anilor 1960 pentru emisiunea televizată Terre des Arts, pictorul își amintește de un fenomen de somnambulism la care fusese martor în adolescență. Somnambula devine, începînd cu anul 1938, figura centrală a unei serii de desene, acuarele și tablouri. Clarvăzătoare, vizionară sau magiciană, ea reprezintă principiul feminin. „Nocturnă“, ea este purtătoarea misterului unui alt timp și deținătoarea miturilor pe care le anunță. În 1946, părul unui personaj feminin pictat în roșu are forma unui șarpe, simbol al inspirației poetice și al timpului infinit (Somnambula, 1946). Personajul feminin din desenele anului 1944 poartă, în chip de coafură, un mănunchi de corpuri ale unor păsări și animale îngemănate, pentru a reprezenta lumea invizibilului. „Figurile“ conturate sînt transfigurate pentru a deveni, în totalitatea lor, o odă adusă fiinţei interioare. Dezvăluind o lume necunoscută, misterioasă, populată cu hibrizi, opera plastică devine „liantul“ sau „nodul“ prin care două lumi se întîlnesc reflectîndu-se, una invizibilă, misterioasă, necunoscută, cealaltă a aparenţei. Tablouri hipnotice, seria de opere inițiată în anul 1938, dezvăluie lumea abisală a „spațiului psihologic“ în care Eul și Sinele sînt imaginate într-o succesiune de reprezentări care îmbină realul și irealul, fantasticul și cotidianul, sub forma unor ființe hibride.

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.