Victor Brauner, Conglomerul și robotul umanizat

Publicat în Dilema Veche nr. 829 din 9 - 15 ianuarie 2020
Victor Brauner, Conglomerul și robotul umanizat jpeg

Pe 14 octombrie 1942 are loc, la New York, inaugurarea expoziţiei First Papers of Surrealism, al cărei spațiu, organizat de Marcel Duchamp sub forma unei pînze de păianjen, este împărţit printr-o reţea de fire transparente care traversează încăperile. Reţeaua direcţiilor „invizibile“, prin care Duchamp construieşte spaţiul expoziţiei, sugerează multitudinea aspectelor pe care creaţia suprarealistă, poetică şi plastică, avea să le asimileze în elaborarea unor noi mituri adecvate epocii moderne. Un articol apărut în revista VVV, organul de presă suprarealist la New York, aduce un omagiu scriitorului american Howard Phillips Lovecraft, ale cărui scrieri fantastice, nuvele şi romane, descriu o lume preistorică imaginară, popu-lată cu monştri ciclopici, constructori ai unor colosale cetăţi din piatră neagră, ai căror adversari sînt fiinţe extraterestre care, posedînd „secretul timpului“ şi datorită unei facultăţi speciale de a putea fi proiectaţi în timp, încearcă să cucerească Pămîntul. Lumea reflectată în opera lui Yves Tanguy este impregnată de prezenţa unor fiinţe transparente, care se îndreaptă unele către altele printr-un fel de extensie a membrelor, antene sau receptacule. Acelaşi lucru se întîmplă şi în codex-urile imaginate de Roberto Matta, în care proliferarea fiinţelor care populează spaţiul pictural pare să evolueze la nesfîrșit. Consacrat pictorului Max Ernst, numărul revistei View apărut în aprilie 1942 are ca temă „multiplul“, reprezentînd totodată partea şi întregul sub forma unui semn sau a unei embleme corespunzătoare spiritului -eclectic caracteristic noilor orientări ale creației suprarealiste. Emblematic este și Portretul automatic al lui Federico García Lorca realizat de Roberto Matta în 1940 și publicat în luna octombrie a aceluiași an în revista View. Funcționînd ca pivotul central al unui mecanism de reperare a tot ceea ce există, „ochiul ciclopic“ din portret este totodată „ochiul vizionar“ care vede întregul ca pe un recto-verso a tot ceea ce-l înconjoară.

Victor Brauner valorifică noul concept prin ideea prefigurării unei fiinţe create din mai multe elemente asamblate, o „imagine a multiplului“ din care face o  emblemă a aglomerărilor urbane și a vieţii moderne citadine. Conglomeros sau Conglomerul creat de Brauner ar reprezenta astfel „întregul“ și, totodată, prin multiplicare, un spaţiu infinit. Odată descoperit, scrie artistul în 1941, conglomeratul (conglomer) ar putea fi introdus în viața cotidiană, de îndată ce „principiul conducător“ ar urma să fie aplicat. În scrisorile adresate prietenilor, Brauner subliniază aspectul sintetic al construcției unui „robot“ cu multiple funcțiuni. (Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Georges Pompidou, Paris) Dotarea cu mai multe brațe și picioare a două sau mai multe corpuri „îngemănate“ sugerează multiplele posibilități de explorare a spațiului ale unei ființe asemănătoare unei „mașini perfecționate“ care ar putea să se miște în mai multe direcții odată. Conglomerul este văzut ca o ființă înzestrată cu viață proprie sau ca un „conglomerat de ființe“ care gravitează în jurul unui cap unic. Expresie a vieții moderne, Conglomerul sau Conglomeratul trimite la ideea inventării unui aparat sau a unei mașini hibride, un fel de model sau o matrice alcătuită din elemente diferite (uman, animal, vegetal) subordonate unui „aparat central“ dotat cu inteligență. Capul uriaș al acestei „ființe“ este un fel de centru sintetizator, coordonator al mișcărilor simultane. Datorită importanței sale deosebite și faptului că servește la atingerea mai multor obiective, „întregul“ este asemuit unui „robot umanizat“. Un text consemnat într-un carnet pune în legătură Conglomerul cu descoperirile științei: „Dacă, după cum spun savanții, unsprezece părți ale creierului nu servesc la nimic sau, în orice caz, nu se știe la ce sînt folosite (…), ne întrebăm cu teamă dacă nu cumva aceste părți neutilizate au servit sau, stupoare, vor servi cîndva! Dacă însă aceste părți ale creierului au servit, putem presupune că există posibilități de folosire a centrului sensibilității pierdute.“ (Carnet bleu, 1960, Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Georges Pompidou, Paris)

conglomeros 1941 crayon de couleurs plume et encre brune sur papier jaune 21 x 135 cm jpg jpeg

Victor Brauner numește „documente“ toate variantele Conglomerului, pe care le descrie, specificînd că ele pot fi diversificate la infinit. Conglomeros „ia naştere“ în noaptea de 23 spre 24 iulie 1941 datorită unei „viziuni“, după cum mărturiseşte Victor Brauner într-o scrisoare adresată poetului René Char. Descrierea Conglomerului, „Conglomeros, anonim al pluralului, singurătatea ta e și mai mare, corp imagine a multiplului“, face parte din aceeași scrisoare. „Naşterea Conglomerului“ marchează începutul unei serii de încercări, schiţe în peniţă şi creion, pregătitoare pentru lucrările avînd ca temă „fiinţa multiplă“. Conglomerul își găsește corespondentul în construcția legendară a Golemului, care prinde viață datorită unei combinații de litere. Figura Golemului este preluată în creațiile suprarealiste pentru a reprezenta diversificarea limbajului prin simbolul unei creșteri excesive. Asemănător cuvintelor-valiză (mots-valise), utilizate în practicile dadaistă şi suprarealistă, imaginea este o „concentrare“ de semnificaţii. Condensarea a doi termeni, Conglomer și Eros, și comprimarea într-un singur cuvînt a mai multor înțelesuri amintește și de numele personajului lui Urmuz, Turnavitu, nume compus din cuvintele tourner și vite. Sinteza dintre scriere (semn) şi imagine (Bild) apare în opera brauneriană ca o preocupare permanentă. Imaginea creată este adeseori criptare, corespondent al unei asocieri de cuvinte. Dînd naştere „scînteii“ (der göttliche Funke), alăturarea întîmplătoare a elementelor disparate duce la contactul neaşteptat al lor, din care „noul“ ia fiinţă, corespondent al unui model al fanteziei şi componentă a creaţiei suprarealiste. Rezultat al metamorfozei, Conglomerul prefigurează trecerea de la un regn la altul, sugerînd nenumărate posibilităţi de combinare a formelor, de la uman la vegetal, animal sau mineral. Pornind de la un prim „exemplar unic“, Conglomerii pot fi diversificați în C. Dublu-simplu, un corp de femeie și unul de bărbat, C. Dublu, un corp central de femeie și două de bărbat, C. Arborescent, un corp de femeie cu prelungiri de elemente vegetale, C. Animalier, un corp de femeie cu partea din spate animal, C. Ambigen, corp de femeie cu elemente vegetale și partea din spate animal mamifer (Victor Brauner, 29 iulie 1941).

conglomeros 1945 ghips jpg jpeg

Recursul la combinaţii numerice subliniază diversitatea aspectelor unui „real posibil“ în care numărul devine corespondentul unei viziuni totalizante. Negație a oricăror legi anatomice, Paladista, o variantă a Conglomerului, amintește un instrument geometric pentru a trimite la „legăturile secrete“ dintre forme geometrice, numere și litere, dintre universul „în mic“ şi cel „în mare“. Reprezentări fantastice, Paladienii devin „intercesorii“ unui spațiu median aflat la confluența dintre lumea exterioară și lumea invizibilă a cărei „realitate“ nu poate fi percepută decît cu ajutorul imaginației. Descrierea Conglomerului amintește organizarea unui sistem mnemotehnic în care permutările de numere, litere și cuvinte sînt înlocuite cu imagini, rezultatul reprezentînd, de fiecare dată, un „nou“ surprinzător. Conglomeros apare ca o „criptare“, rezultat al unui astfel de „joc“ transpus în tridimensional. „Imagine a pluralului“, chintesență a metamorfozelor și proiecție a spațiului psihologic văzut ca diversificat sau „multiplu“, Conglomerul este proiectat în lumea utopică a unui „timp de aur“ adaptat epocii moderne. Realizat în ghips în anul 1945, Conglomeros sau Conglomerul este una dintre operele emblematice prezente în expoziția Suprarealismul în 1947 de la Galeria Maeght din Paris și imaginea poetică a „robotului umanizat“, creație a generațiilor viitoare.

Mihaela Petrov este istoric de artă.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.