Victor Brauner – „Anatomia dorinței” și Erosul suprarealist

Publicat în Dilema Veche nr. 872 din 23 decembrie 2020 - 6 ianuarie 2021
Victor Brauner – „Anatomia dorinței” și Erosul suprarealist jpeg

Expoziția „Cruels objets du désir“, care a avut loc în acest an la Fundația Giacometti din Paris, a adus în prim-plan relația pe care suprarealismul o întreținea cu scrierile celebrului Marchiz de Sade. Expoziția evocă influențele scrierilor sadiene în creațiile plastice și literare suprarealiste în care „erotismul“ joacă rolul de fir conducător. Între anii 1929 și 1933, lucrările sculptorului Giacometti au ca punct de plecare „lupta“ dintre cele două sexe, reprezentată adeseori prin detalii anatomice interpretate simbolic sub formă animală sau vegetală. Unul dintre obiectele realizate de sculptor, prezentat în  Expoziția suprarealistă de la Galeria Pierre Colle în 1933, este Bila suspendată (La boule suspendue, 1930), al cărei „erotism“ face obiectul articolului publicat de Salvador Dalí în paginile revistei Le Surréalisme au service de la révolution: „O bilă de lemn marcată de o scobitură feminină e suspendată, cu ajutorul unei corzi subțiri de vioară, deasupra unui corn al lunii a cărui muchie atinge cavitatea“. Reabilitarea „divinului Marchiz“ face parte din temele suprarealiste tratate în creațiile lui Georges Bataille, André Masson, Paul Éluard, Man Ray, Louis Buñuel, Salvador Dalí. Într-unul dintre numerele revistei La Révolution surréaliste din anul 1926, Éluard îi consacră un articol, apoi volumul de poeme Les Mains libres în 1937 ilustrat de Man Ray, care realizează în același an un portret-omagiu adus Marchizului. Trăsăturile portretului se confundă cu construcția unui zid, pentru a aminti de încarcerarea lui Sade, timp îndelungat, în închisoarea Bastilia. Man Ray este și ilustratorul coperții volumului Les Cent vingt journées de Sodome, una dintre scrierile cele mai cunoscute ale Marchizului de Sade. Apollinaire, primul care atrage atenția asupra scrierilor sadiene, îl declară „omul cel mai liber“. Spiritul revoluționar al Marchizului, desființarea tabuurilor și „libertatea totală“ din scrierile sale devin tot atîtea componente ale creației suprarealiste.

În ajunul primei expoziții personale de la Paris, în anul 1934, la Galeria Pierre, Victor Brauner pictează tabloul Straniul caz al Domnului K., în care personajul ubuesc, infatuat și concupiscent, este înfățișat în ipostaze diferite; pe de o parte, ornat cu decorații și „onoruri“, pe de alta, într-o suită de caricaturi erotice menite să provoace dezgustul privitorilor. Ele amintesc de cele „o sută douăzeci de zile ale Sodomei“ și de mărturisirile Justinei din romanele Marchizului de Sade.

Din categoria reprezentărilor pe care Breton avea să le numească „obiecte cu funcționare simbolică“ fac parte creațiile suprarealiste asociate unor „obiecte găsite“ sau fetișurilor și măștilor, creații ale culturilor „primitive“ din Africa și Oceania. Printre „obiectele găsite“ se numără și „lingura-pantof“ (Cuiller-soulier) cioplită în lemn de un artizan anonim, în care Breton recunoaște un erotism voalat ce-i amintește de pantoful Cenușăresei. Plăcerea simțului gustativ cînd este savurat un „bon plat“ este evocată în obiectul realizat de Meret Oppenheim, Ma gouvernante, 1936, compus dintr-o pereche de pantofi albi legați cu sfoară și așezați pe o tavă argintie, pentru a simboliza apetitul erotic care trimite, în chip ironic, la antropofagie. Umorul și ironia domină seria de desene inițiată de Victor Brauner în anul 1934 care înfățișează un întreg repertoriu de obiecte erotice, „paste capilare“, „sutien bumerang“, „pedale sexuale“, „corset cu mînere“ sau „corset port-amant“. În urma eșecului financiar al expoziției personale de la Galeria Pierre, Victor Brauner se întoarce în 1935 la București, unde realizează seria de desene intitulată Anatomia dorinței (1935-1937), reprezentare halucinantă a unui obiect sexual absolut. Ansamblul este transpunerea în imagini a unui „model ideal“, hibrid care îngemănează anatomia umană și pe cea a unui „robot feminin“ acționat mecanic. Supus fanteziilor erotice ale creatorului, „obiectul dorinței“ este compus și recompus, de fiecare dată, din îmbinarea unor elemente anatomice și mecanice. Figurilor reale le sînt adăugate elemente imprevizibile, surprinzătoare sau anarhice, pentru a dezvălui principiul după care pictorul se ghidează: totul este permis, totul este posibil... Scopul urmărit de artist este acela de a anula frontierele care separă realul de ireal, cotidianul de fantastic, pentru a reflecta legile concrete după care funcționează lumea imaginarului. Seria Anatomia dorinței anticipează înscenarea în anul 1938 a „Culoarului manechinelor: Cele mai frumoase străzi din Paris“ din Expoziția internațională a suprarealismului, în care crearea unor spații imaginare urmărea aducerea în prim-plan a inconștientului imaginat de suprarealiști printr-un apel „la toate simțurile“.

872 873 29 mp 053 jpg jpeg

O seamă de creații suprarealiste înfățișează „ochiul“ ca organ al plăcerii de a „poseda“ prin privire. În desenul Lumea liniștită (Le monde paisible), realizat de Victor Brauner în 1927, ochiul înlocuiește sexul unui tors feminin. Ochiul este prezent și în tabloul Adrianopole (Adrianopole ou Légèrement chaude, 1937) în care contururile sinuoase ale „obiectului dorinței“ sînt prevăzute cu roți și coarne pentru a sugera pătrunderea într-un spațiu al visului și al viziunii. Ochii sînt înlocuiți prin coarne, simboluri falice, într-o serie de desene printre care și cel realizat pentru a ilustra unul dintre Cînturile lui Maldoror (Lautréamont, Les Chants de Maldoror). Negații ale oricăror legi anatomice, reprezentările Paladistei din anii 1940 sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor sadiene. Paladista amintește de Păpușa (La Poupée, 1933-1936) lui Hans Bellmer al cărei corp se lasă descompus și recompus în funcție de fanteziile erotice ale artistului. 

Imaginea unui vehicul cu aburi în care este închis un trup feminin formează compoziția tabloului realizat de Victor Brauner în 1945, Amor propulsator (Amour propulsateur). În tabloul Ceremonie (Cérémonie, 1947), „uniunea contrariilor“ este reprezentată prin actul amoros al cuplului solar-lunar proiectat pe fundalul luminat de soarele negru, figurat sub forma unui craniu, pentru a sugera „întîlnirea“ dintre Eros și Thanatos, una dintre temele suprarealiste.  În 1949, „erotică“ este seria de șapte tablouri din ciclul Onomatomanie în care aventurile „micului Victor“ se confundă cu fanteziile artistului pe parcursul unui „traseu“ psihologic inspirat de un manual de terapie. Autoironia nu lipsește în reprezentările „micului Victor“, în care Victor Victoraș sau Victor Victorel, un dublu inventat de artist, este coafat cu un falus pentru a simboliza forțele creatoare, pe care pictorul le invocă în tabloul Victor Victorel regăsește peștele (Victor Victorel retrouve le poisson, 1949). În Orgosputnik (1965), îmbrățișarea amoroasă are loc în „nacela“ care se îndreaptă către un spațiu infinit. „Uniunea contrariilor“ este prefigurată în Athanorul (L’Athanor, 1965), tablou-obiect în care „întîlnirea erotică“ a cuplului (apă și foc) este încadrată într-o ramă trilobată reprezentînd etapele operațiunilor alchimice (negru, alb și auriu) care conduc la împlinirea actului amoros pentru a simboliza realizarea „rebis“-ului în Cupa dragostei (Coupe d’amour, 1965).

Reprezentările erotice suprarealiste ajung la apogeu cu prilejul celei de-a VIII-a Expoziții internaționale a Suprarealismului (EROS) din anul 1959. Marchizul de Sade este evocat din nou într-un spectacol realizat de un artist performer, Jean Benoît, cu ocazia împlinirii a 140 de ani de la moartea Marchizului (Executarea testamentului lui Sade). Expoziția urmărea să ilustreze continuitatea și dinamismul mișcării și, totodată, expunînd creațiile a 75 de participanți proveniți din țări diferite, să demonstreze că „erotismul este unul dintre elementele constante ale creației de pretutindeni“ (Gérard Durozoi, Histoire du mouvement surréaliste, 1997).

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

Foto (sus): Victor Brauner - Le matin, 1962

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.