Gorzo la Reșița – o poetică a descentralizării ludice într-un spațiu post-industrial

Andreea FOANENE
Publicat în Dilema Veche nr. 902 din 22 – 28 iulie 2021
Gorzo la Reșița – o poetică a descentralizării ludice într un spațiu post industrial jpeg

Dacă mai toți artiștii din țările ex-comuniste vi(s)zează să expună măcar o dată în viață la New York, există și artiști care, în pofida notorietății și a statutului consacrat pe marile scene ale lumii, continuă, încă, să se expună. Să provoace. Să supere. Să exaspereze. Să se joace. Să lanseze întrebări fără răspunsuri bune sau rele. La Reșița, în această primă jumătate a anului 2021, expune, la Muzeul Banatului și la Magazinul Universal, artistul Dumitru Gorzo. Chestiunea centralității axiale vizează, pe lîngă o impunere de forță geometrică temporalizată, un întreg arsenal cultural menit să contribuie la susținerea acestui construct. Datele naturale sînt avantaje. Efortul, vizunea și infrastructura sînt necesare. Consistența discursului vizual și teoretic devine esența. Confruntarea agonală în momente-cheie este decisivă.

Am redescoperit Reșița prin Dumitru Gorzo. Pînă acum, pentru mine, Reșița era doar orașul mare din munții Banatului, un fel de loc-anticameră al Festivalului de jazz de la Gărîna, un loc unde, sincer, nu am zăbovit niciodată. Împreună cu Gorzo am descoperit stranietatea și potențialul suprarealist al acestui spațiu.

Întîlnire dintre tehnică și natură, dintre înăuntru și în afară, dintre bloc și munte, Reșița respiră aerul unui paradox. E un oraș mare de munte unde găsești de toate: școli, teatru, muzeu, filarmonică, supermarket-uri, terase, fîntîni (arteziene și nu numai), natură și industrie.

Capitala județului Caraș-Severin este un oraș de graniță. Desparte și împarte. E cel mai vechi oraș industrial din România. De 250 de ani aici arde un foc nestins. Oamenii se înflăcărează cu gîndul la natura siderurgică a orașului. Raportul cu metalul îi definește structural. Alcătuită arhitectural și social în jurul istoriei industriale ce o caraterizează, Reșița este un oraș compus, extins, tentacular, misterios, metalurgic, extractiv. Este alcătuit din două „felii” distincte, partea istorică, „Reșița de sus”, în care s-au inaugurat furnalele la 1771, și „Reșița de Jos”, cunoscută și sub numele de „dormitor”, articulată în perioada comunistă, conturată după preluarea de către stat, în 1948, a activității siderurgice.

În Reșița, artistul parcurge distanța dintre alteritate și vecinătate. Gorzo jonglează priceput cu cele două identități concrete ale orașului industrial, folosind în aceeași măsură moștenirea pseudo-stahanovistă, prin explorarea unor spații și personaje ce țin de estetica realismului socialist, cît și rămășițele unei „boeme siderurgice” de descendență Belle Époque. Artistul simte, inspiră, atacă, schimbă. Pentru el, blocurile comuniste, furnalele, magazinul universal inspiră în aceeași măsură ca muzeul, necropola medievală, sinagoga maură și neoclasică de început de secol XX, ce are cupolă de metal și încălzire în pardoseală.

În acest sens, cel mai recent proiect al lui Gorzo în țară poate fi descoperit în două puncte strategice ale orașului cărășean: la Muzeul Banatului și la Magazinul Universal, denumit, în continuare, și „Agazin”. Dar de ce și cum de îl găsim noi astăzi pe Gorzo cel de la Ieud și New York tocmai la... Reșița? Pentru că Gorzo vrea asta. Pentru că el își asumă asta. Și pentru că el a știut cum să deschidă munții ca să îndeplinească asta: prin lucrările ce compun proiectul „Picturi cu vîrf și îndesat”.

Prin lucrările artistului am redescoperit un oraș postindustrial orientat către arta contemporană.

9e3c0a86 8159 4da1 96e6 e608fb7f78ae jpg jpeg

Multitudine & consistență

Calitatea retrospectivă a expunerii este subliniată de alegerea lucrărilor din etape diferite, de multitudinea și consistența lor. La muzeu sînt prezentate picturi și sculpturi „clasice”, din perioada 2006-2011, expuse la muzee și galerii, precum și creații recente, expuse aici în premieră. Lucrările pe pînză care au fost expuse la MNAC și la Muzeul Brukenthal din Sibiu în 2007 în expoziția „Indian Lava & Ritz Mood Guru Present Salve Fiat Romuli Nepos” (curatoare Liviana Dan), care l-au consacrat pe artist, acele picturi cu personaje maramureșene lucrate (supra)realist pe diverse suporturi, sînt însoțite de simboluri și aluzii la funcțiile sociale sau sexuale ascunse sub masca zîmbetelor arhetipale. În curtea muzeului ne întîmpină instalația performativă „Gheorghe”, care este formată din resturile casei de lemn în care artistul și-a petrecut copilăria și pe care acesta a transformat-o, cu o energie sisifică, într-o formă călătoare. Lucrarea a mai fost prezentată și la Muzeul Național de Artă Contemporană din București, iar la Reșița „Gheorghe” este asamblat în spațiul deschis al muzeului, în fața scărilor care urcă spre deschidere, ca un fel de anticameră conceptuală a ceea ce urmează să se desfășoare.

Cele două spații de amplasare a lucrărilor sînt la fel de diferite ca și „cele două Reșițe” în care ele sînt amplasate și, cu toate acestea, ele funcționează și coexistă în formula reciprocității naturale, asemenea unei mame ce poartă în corpul ei, pentru o perioadă excepțională, două inimi.

e661ee74 0b27 400a 9c5f 3f61851305a3 jpg jpeg

Lucrarea de la „Agazin” este compusă în centrul istoric al orașului, ca un punct central în epicentrul vechiului Corso, între furnale, sinagogă și case cu tavane înalte. Îmbrățișarea muntelui cu păduri face ca tot peisajul să se concentricizeze, asemenea unei mandale bio-industriale.

Prin puterea desenului, Gorzo transformă carcasa vechiului Magazin Universal într-un obiect imens. El lucrează cu două materiale esențiale: cărbunele și lumina. Cărbunii groși i-a obținut după rețetă proprie pusă în operă la serele orașului, după cum povestește, prin selectarea unor bețe de tei și carbonizarea lor în mediu nisipos fierbinte, timp de o noapte. Am apreciat această găselniță tehnică aplicată la posibilitățile locului. De asemenea, și pînzele pe care a desenat poartă o poveste aparte, fiind special cusute din două bucăți pentru geamurile „Agazinului”, la dimeniuni mai mari decît cele cerute pe piața textilă.

Expoziția-obiect structurată ca un dialog între arhitectura „Agazinului” și forța desenului este o lucrare în sine, compusă dintr-un număr impresionant de desene ale autorului, ce îmbracă toată structura de sticlă a clădirii care în timpul comunismului era cheia iluziei muncitorești către o viață îndestulată și fericită. Acum aflată în posesia unui proprietar nou, clădirea a fost pusă la dispoziție ca scenă pentru arta contemporană. Ceea ce desenează Gorzo și expune pe sticla „Agazinului” nu are nimic formal, nimic butaforizat, nimic coafat.

ae4ca35c 96a6 497f ad05 6e2a206ced34 jpg jpeg

Artistul produce desene mari, pe care le dorește proaspete și expresive, asemenea unor schițe, așa cum chiar el îmi povestește. Personajele și gesturile expresive care stau la baza alcătuirii capetelor conțin acea energie sălbatică, primitivă, dezlănțuită, amenințătoare și brutală care îi e caracteristică și lui Picasso în a doua jumătate a vieții. Capetele lui Gorzo sînt agonale. Vindicative. Neîmblînzite. Răscolitoare.

Prin venirea retrospectivei lui Gorzo la Reșița, sentimentul artificialului, stranietății și supra-realității în spațiu și timp nu e estompat, ci se transformă într-un laitmotiv poetic contemporan, o resursă bizară și fertilă, care devine de neuitat, de neatins, de nedefinit. O forță a descentralizării și recompunerii pulsează prin venele artei lui. Și tocmai pentru că e o energie ce te provoacă și nu te consumă, vrei să te întorci și să te reîntorci în acel spațiu, care devine, prin asocierea cu arta, un nou centru al unui spațiu ce pînă atunci era doar un alt in the middle of nowhere.

Andreea Foanene este artistă, teoreticiană de artă și curatoare. Ultima expoziție organizată: Balkan Arts Festival / Passages, FolkLife & Ethnological Museum of Macedonia & Thrace, Salonic, 2021.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.