„Cînd lucrezi cu noile tehnologii, eşti mereu în criză“

Publicat în Dilema Veche nr. 455 din 1-7 noiembrie 2012
„Cînd lucrezi cu noile tehnologii, eşti mereu în criză“  jpeg

- interviu cu Romelo PERVOLOVICI, preşedintele fundaţiei META -

Fundaţia Culturală META organizează la Bucureşti, în perioada 11 octombrie – 11 noiembrie, Bienala Tinerilor Artişti. Ediţia din acest an, a cincea, se desfăşoară sub titlul „Overlapping Biennial“ şi are la origine un proiect curatorial de artă contextuală. Directorul bienalei, Radu Pervolovici, propune o viziune nouă în ceea ce priveşte abordarea unei expoziţii şi interacţiunea publicului cu lucrările de artă. Arta vizuală a devenit informaţie iar percepţia se poate realiza prin intermediul unui cod-matrice (QR-code) scanat cu ajutorul telefonului sau al tabletei. 

Fiecare ediţie de pînă acum a Bienalei a avut o temă sau un slogan care dă o direcţie expunerii. Care e tema de acum?

Fiecare ediţie are istoria ei – şi curatorii au fost cei care au dat titlul. Anul acesta am plecat de la un proiect al grupului 2 META+ pe o problematică destul de contemporană despre ce se întîmplă cu arta în postmodernism. Arta nu se mai găseşte în muzee, a renunţat la a mai fi obiectuală. Am simţit această presiune a artei care începe să se transforme în informaţie. În momentul în care am lansat această propunere, am primit reacţii foarte bune din partea curatorilor invitaţi şi asta ne-a încurajat.

Ce înseamnă, de fapt, Bienala Tinerilor Artişti?

Noi încercăm, de fapt, să transformăm Bienala Tinerilor Artişti în Bienala de artă tînără. Cînd am început, acum zece ani, cu prima ediţie, am mers pe ideea că, dacă facem o bienală avînd în vedere situaţia economică, ne va fi mai uşor, că artiştii debutanţi, dar promiţători vor fi mai deschişi în a participa chiar şi în condiţii financiare modeste. Am constatat însă pe parcurs că sînt tot mai mulţi artişti din generaţii diferite interesaţi să expună în cadrul Bienalei. Anul acesta am vrut să schimbăm denumirea, dar am fost sfătuiţi de prieteni să-i păstrăm brandul.

Dincolo de mijloacele noi pe care le oferă, cum au influenţat noile tehnologii artele vizuale? Cum au influenţat estetica?

Şi aceasta e, pînă la urmă, o chestiune financiară. În momentul în care faci o pictură sau un desen, ai nevoie de nişte instrumente, uneori costisitoare. Pentru arta video, costurile sînt încă şi mai mari. Artiştii români îşi permit mai greu să plătească aceste costuri în ideea că, la un moment dat, cineva poate le va cumpăra o lucrare. Pe de altă parte, România nu e un mare centru tehnologic – aşa cum sînt Japonia sau Statele Unite ale Americii. Artiştii de aici sînt puşi într-o poziţie ciudată. Să zicem că ar cumpăra cele mai noi resurse tehnice disponibile pe piaţă. Ei bine, ceea ce şi-au permis, cu greu, să-şi cumpere acum, va deveni istorie peste un an. În lucrul cu noile tehnologii e nevoie de relaxare financiară – artiştii trebuie mereu să fie la zi cu instrumentele de lucru. Nu e ca o pictură care, precum vinul, cîştigă valoare pe măsură ce trece timpul. Cînd lucrezi cu noile tehnologii, eşti mereu în criză.

Altminteri, ca să mă refer şi la a doua parte a întrebării, trebuie să admitem că termenul „frumos“ are, astăzi, conotaţii tot mai ciudate. Poate se mai întoarce din cînd în cînd, în discursul despre artă, după ce „s-a tras tare“ pe arta urîtului, însă, oricum, sensurile sînt diferite de cele la care ne-am aştepta. Pentru că şi contextul e diferit. Există un frumos, care nu mai e frumosul clasic, la care nu poţi să nu te raportezi. Însă cu estetica e o problemă foarte ciudată, căci artele vizuale au renunţat la estetică. Astăzi vorbim despre artă contextuală, despre artă socială. A intervenit discursul politic. Sînt alte criterii – treaba cu estetica e depăşită. Adesea nici măcar nu se lucrează cu imaginea. Uneori imaginea nu e esenţa lucrării. Astăzi se poate face, de pildă, sculptură în sunet. Am fost foarte surprins să văd că prin doar cîteva difuzoare se poate crea o ambianţă specială: simţi cum te loveşte sunetul.

Anul acesta, cei care vor vizita Bienala Tinerilor Artişti vor „vedea“ lucrările doar cu ajutorul telefoanelor mobile inteligente. Şi asta pentru că sînt expuse doar coduri QR. E o expunere mediată prin intermediul unui device. Cît de pregătit e publicul?

Am tot avut rezerve legate de această modalitate de expunere. Am auzit mereu acest reproş, că poate publicul nu e pregătit suficient. Am avut însă şocul să constat că, de fapt, vizitatorii sînt foarte pregătiţi. Nu se iese suficient în întîmpinarea lor. Or, o bienală a tinerilor artişti tocmai asta ar trebui să facă, să le iasă tinerilor în întîmpinare. Astăzi, tinerii stau mult pe Internet, sînt, în general, echipaţi cu toate gadget-urile contemporane, cunosc limba engleză – nu văd nici un motiv pentru care n-ar fi capabili să se descurce în expoziţie.

Cum aţi ales lucrările expuse la această ediţie a Bienalei?

Deşi conceptul curatorial ne aparţine nouă, celor de la 2 META+, nu apărem la Bienală în calitate de curatori. Am invitat zece curatori care, la rîndul lor, plecînd de la un slogan de-al nostru care spune că „Arta este mereu în altă parte“, au invitat, la rîndul lor, artişti.

Există o continuitate, un element comun care se regăseşte în toate în cele cinci bienale de pînă acum?

Tocmai l-am menţionat: Arta este mereu în altă parte, cum spunea avangarda. Şi bineînţeles că acest „în altă parte“ nu se referă la spaţiul de expunere. Şi pentru noi s-a creat tensiunea pentru următoarea ediţie şi aştepăm cu nerăbdare să anunţăm unde va fi „în altă parte“ ediţia a VI-a. 

Romelo Pervolovici este artist şi curator. Este preşedinte al Fundaţiei Culturale META şi membru al grupului artistic 2 META+, alături de Maria Manolescu şi Radu Pervolovici. A iniţiat şi a condus primele patru ediţii ale Bienalei Tinerilor Artişti.

a consemnat Matei MARTIN 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.