Backspace: povestea unei galerii-atelier

Publicat în Dilema Veche nr. 465 din 10-16 ianuarie 2013
Backspace: povestea unei galerii atelier jpeg

Am asistat, relativ de curînd, la lansarea unei expoziţii-galerii-atelier: Backspace. 5 artişti plastici, Victor Bratu, Daniel Crăciun, Bogdan Lascăr, Sorin Moldovan şi Ovidiu Panighianţ. Cu toţii absolvenţi de Arte Plastice spre sfîrşit de ani ’90, au renovat o încăpere cu potenţial dintr-o casă veche şi şi-au expus acolo o parte din lucrări. Foarte diferite, evident, între ele, fie colaje, scanări, grafică nonfigurativă, cu îngeri, păsări, trepanatori, cuţite de trimat sau nuduri din lumea circului, acestea au, totuşi, ceva în comun: o anumită viziune artistică neconvenţională, cu dorinţă de inovare, şi un oarecare spirit de libertate şi frondă. Am stat de vorbă cu trei dintre reprezentanţii celor cinci, prezenţi la faţa locului. Desigur, pictura nu se poate, de fapt, explica… (I. P.)

Ce urmăriţi cu spaţiul acesta?

Sorin Moldovan: Împreună cu prietenii mei, în urma unor eforturi susţinute, am reuşit, de un an, să punem la punct spaţiul denumit în acest moment Backspace; pe care-l vom folosi atît ca atelier, unde putem desfăşura lucrări de mari dimensiuni, cît şi ca galerie, unde ne putem expune atît propriile lucrări, cît şi pe cele ale unor artişti invitaţi.

Şi atelier, şi spaţiu de expunere?

S.M.: Un hibrid. Un compromis, care în prezent ne e util aşa. Dacă expoziţia durează mai mult de o săptămînă, îl folosim şi ca atelier pentru că e la fel de important pentru noi. În Bucureşti nu ştiu să se întîmple aşa ceva, e o idee venită dintr-o necesitate. Lumea nu-i cunoaşte pe artişti, ci doar operele lor. E normal să ştie că sîntem vii, că punem mîna în vopsea, pe bidinea şi că lucrările astea nu apar de la sine... Omul vede lucrarea, nu reţine numele, noi nefiind în zona vizibilă: nu sîntem artişti de scenă... Sîntem cei mai retraşi în zona artistică – muzicianul performează în faţa publicului... ca să nu mai vorbim de actor...

Cîte ceva despre dumneavoastră...?

S.M.: Am intrat la Academia de Artă în ’93, am absolvit la clasa de pictură a profesorului Ion Sălişteanu, făcînd în paralel şi grafică cu profesorul Nistor Coita. Sînt un hibrid: am terminat în ’98 Academia de Artă şi înainte am făcut Politehnica, în anii ’80... Poate că m-a inspirat partea tehnică să scot la iveală nişte subansambluri din maşini de trimat şi să le dau o înfăţişare antropomorfă.

Secţiune într-o clasă

Ce e maşina de trimat?

S.M.: Era maşinuţa care mă tundea la Ciufulici – nefiind bine ascuţită, îmi smulgea perii de pe ceafă, chestiune care mi-a lăsat o impresie de neuitat, cum se spune. Întîmplarea a făcut ca, la un moment dat, fiind în şcoală, să mă apuc să demontez o asemenea maşină şi să fac o simplă observaţie: principalul cuţit care-mi tundea părul avea o formă antropomorfă. L-am folosit mai departe în sens plastic, deşi el este un simplu obiect mecanic.

Unde se înscriu lucrările dvs.?

S.M.: În zona digitală – scanări pe geamul scanner-ului şi prelucrare digitală. Intervenţia mea a fost minimă. Important a fost că le-am ridicat la scară antropomorfă ca să spună ceva: au ajuns la dimensiunea unui cap omenesc, ele fiind, în realitate, foarte mici, cît să le ţii în palmă.

De ce aţi ales cuţitul de trimat?

S.M.: Ideea de mască mi-a atras atenţia. Secţiunea prin el mi-a amintit de prima zi de şcoală. E o clasă de zi. Sus sînt băieţii, urmaţi de fete. Cei cu ochelari stăteau în faţă. Toţi aveau privirea pierdută, inexpresivă. Îmi dădeau impresia că pierd vremea, avînd privirile astea golaşe şi uitîndu-se... nicăieri. E o glosă, un leitmotiv. Sînt toţi diferiţi, deşi toţi la fel.

O să ajung şi la adulţi, cu următoarele serii – există alienare şi după adolescenţă...

Seria dvs. are vreo denumire?

S.M.: Cînd au fost expuse prima dată, aveau titlul „Măştile“, unul cu o tentă generalistă. N-am vrut să explicitez faptul că am văzut o clasă de copii stînd în bănci. Am vrut să las pe fiecare să-şi imagineze diverse lucruri, mai degrabă decît să dau o soluţie explicită. De pildă, prietenii mei au văzut măşti din culturile vechi.

Componentele ei pot fi achiziţionate şi separat?

S.M.: Au rămas nişte solişti, pe care i-am făcut cadou colegilor. Ar putea fi descompletaţi, dar, mai degrabă, dacă cineva şi i-ar dori, aş face special noi serii. N-aş vrea să fac intervenţii de manualitate asupra lor. Cred că ajută ideii de alienare tocmai apropierea minimă faţă de aceste lucrări.

Văd că expuneţi şi un alt tip de lucrări..?

S.M.: Din zona pictografică, lucrate în acrilic. Pornesc dintr-o nelinişte şi tensiune care se descarcă în energie gestuală. Durează... cît durează. Apoi mă retrag din faţa picturii şi încerc să mă pun în regulă. Partea atavică, primitivă, e o impietate să o maculezi cu cea raţională. Îmi place abordarea asta. La sfîrşit îi dau şi ajustarea profesionistă.

Îngeri şi trepanatori

Lucrările dvs. vin din complet altă zonă... Religioasă?

Victor Bratu: Am terminat şcoala de pictură bisericească şi apoi nu am mai urmat direct calea asta. Dar m-au preocupat... îngerii. Am făcut o instalaţie care a plecat la o expoziţie în Norvegia: un înger compus din nişte prisme, un disc circular şi două aripi, una care era zdrobită, şi alta cu un mecanism care mişca o aripă şi unde urma să fie tălpile lui. Acolo era tot o prismă unde se afla un monitor pentru fenomene atmosferice, tunete, trăznete. Se numea Agonie. Era o sculptură minimală. Sînt lucrări din diverse perioade, vreo patru. E ceva pe care vreau să-l dezvolt într-un proiect separat, în care voi include instalaţie şi pictoinstalaţie, în care am pornit cu terapia îngerilor, cu trepanatori şi personaje ale pseudoştiinţei.

O altă perioadă o reprezintă cea a pădurilor. O zonă abstractă: cosmogonie, vitalitate, esenţe... înţelegere, mişcare. Mai am o perioadă a arcadelor. O lucrare spontană, Adam şi Eva, singulară. E făcută într-un timp record, spontan.

Mai e o perioadă a porţilor. Astea fac parte din aceleaşi elemente de structuri.

Acum în ce perioadă vă aflaţi?

V.B.: Vreau să mă ocup de terapia îngerilor, un proiect mai mare de pictură, care necesită şi instalaţii mecanice, electronice... Lucrez cu orice material; de pildă, de mult lucrez cu nisip. Îngerii au căzut şi trebuie şi ei reparaţi, ca şi noi. De către trepanatori. Trepanator înseamnă reparator de creiere.

Politic, vegetal şi colaj

Şi lucrările dvs. se pot încadra în perioade?

Daniel Crăciun: O parte dintre lucrările mele sînt inspirate de politică. De aversiunea faţă de politic şi social. Teroarea de astă-vară m-a inspirat. Din ’90 m-am implicat în tot soiul de fenomene politice, precum Piaţa Universităţii. Prima mea perioadă a fost dominată de revoltă, contestare. Dar, în acelaşi timp, eram şi fan al expresionismului german, şi al neo-expresionismului, al lui Baselitz. Apoi m-am mutat pe avangarda italiană.

Aţi depăşit momentul contestatar?

Hotărîsem să mă despart de genul ăsta, totuşi am mai făcut două asemenea lucrări. Acum, genul s-a mai distilat pentru că am trecut prin perioada... angelică: îngeri, demoni şi păsări. Foloseam Monstrul ca metaforă în acea perioadă.

De cîţiva ani am trecut la perioada obiect: lucrez pe un suport de polistiren expandat – cu forme cam imprevizibile. Îl iau de la depozite de construcţii, de pe stradă, le primesc cadou... Înainte de a pleca în Franţa să-mi fac masteratul, începusem să lucrez la aceşti îngeri şi demoni şi la o nouă privire asupra naturii. Am fragmentat vegetalul, ca să nu fie peisajul tipic, care mă enerva în peisajele clasice; apoi am ajuns la reţele neuronale şi, după ce informatica a cîştigat teren, am trecut la network-uri... În ’99, această nouă privire asupra naturii vegetale a fost între primele la noi. Am adus arbori, i-am pus în ghiveci, îi udam la două zile, îi mai şi pictam. Erau anumite tuşe cromatice. De unele crengi am agăţat cîte un tablou, ca să arăt legătura între artă şi natură.

Încă mai sînt în perioada asta, pe anumite zone. Colajul – obiectualul – a rămas o preocupare de-a mea. Folosesc folie de aluminiu, cîrpe. Folosesc uneori rame kitsch – ca pe o prelungire a tabloului.

Ce aveţi de gînd cu galeria?

S.M.: O să încercăm să facem locul cît de public sîntem capabili. Am vrea să-l ţinem şi de atelier deschis, să vină lumea din stradă, fără programare.

Cum supravieţuiţi, practic? Sînteţi în vreun proiect, aveţi vreo sponsorizare?

S.M.: Nu. Mi se pare sănătos că nu sîntem sponsorizaţi pentru că o sponsorizare vine cu nişte reguli. Dacă devine comandă devine neplăcut. Trebuie păstrată o distanţă.

V.B.: Acum cîţiva ani am avut un prieten, doctor, care m-a invitat în Franţa, în Reunion, o colonie, pe o insulă, şi acolo oamenii chiar s-au bucurat de ce făceam: m-am dus cu pînzele goale şi le-am lucrat acolo, în grădina lor. Era ca un happening, veneau cu toţii, copii, părinţi... Le-am stricat aleile făcute cu nu ştiu ce plăcuţe de ceramică. Copiii dansau acolo de bucurie. La sfîrşitul lucrului, expoziţia era deja vîndută. Oamenii erau mulţumiţi că acolo se întîmpla ceva. Era o stare de vacanţă, de fericire. Cei care cumpărau nu o făceau ca să vîndă cu mai mult, ci pentru bucuria lor. Acea lucrarea le plăcea, se simţeau bine cu ea, o luau... În România preferă să cumpere un „Car cu boi“ contrafăcut, decît o lucrare a cuiva în viaţă. Parcă ar prefera să te vadă mort....

Există gust pentru arta mai puţin consacrată la noi?

S.M.: Latent e sigur, orice om îl are. Dacă publicul ar putea face un mic efort să vadă diferenţa între autentic şi surogat, atunci lucrurile s-ar limpezi.

a consemnat Iaromira POPOVICI

Foto:Backspace

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.