Traumele corpului (im)perfect

Publicat în Dilema Veche nr. 811 din 5-11 septembrie 2019
Traumele corpului (im)perfect jpeg

● Dulce-acrişor. Texte de: Corina Butnaru, Adriana Creangă, Gabriela Harabagiu, Claudia Machedon, Anca Munteanu și Denisa Velicu. Regie: Claudia Machedon. Dramaturgie: Adriana Creangă. Scenografie și instalație video: Denisa Velicu. Cu: Corina Butnaru, Gabriela Harabagiu, Anca Munteanu. Spectacol realizat în cadrul Școlii de teatru politic 2019, proiect cultural inițiat de Asociația ADO și Macaz Teatru Coop, co-finanțat de AFCN. 

În mai toate spectacolele despre copii şi adolescenţi, indiferent de subiectul abordat, se regăseşte o acuză la adresa şcolii şi a familiei: minimalizarea sau ignorarea unor probleme cu care cei mici se confruntă zilnic. Şcoala şi familia se ţin încă departe de universul cotidian al copilului, refuzînd să discute despre situaţii şi nevoi concrete, susţinînd ideea nesănătoasă că despre ce nu se vorbeşte nu există. E vorba aici nu doar despre educaţia sexuală, deficitară în prezent, ceea ce generează efecte negative (de la incidenţa mare a sarcinilor la mame minore la tot felul de abuzuri, inclusiv revenge porn), ci şi de alte probleme (bullying, migraţia economică şi consecinţele ei asupra copiilor, abandonul şcolar în mediul rural etc.). Educaţia sexuală face parte dintr-o temă vastă care vizează corpul şi include tiparul corpului dezirabil social, intens promovat în media, la pachet cu avalanşa de „remedii şi soluţii“ miraculoase pentru obţinerea acestuia, sexualizarea şi obiectificarea corpului feminin, stigmatizarea persoanelor supraponderale etc. Mai multe spectacole au abordat această temă în ultimii ani – aş aminti aici doar pe cele două din Cluj, Eat me (regia Adina Lazăr, producător Create. Act. Enjoy, tratează relaţia dintre corp şi „moda“ culinară) şi Body of Defiance (regia Raul Coldea, producător Reactor de Creaţie şi Experiment, vorbeşte despre asumarea corpului anormativ). Un spectacol creat în cadrul Școlii de teatru politic 2019 – program de ateliere, derulat de de Asociaţia ADO şi Macaz Teatru Coop, prin care artiştii tineri învaţă să exploreze subiectele din perspectiva dinamicilor sociale – reia subiectul, concentrîndu-se pe efectele presiunii sociale de a avea un corp „ideal“ asupra adolescenţilor şi adulţilor tineri.

Spectacol-confesiune, cu o alternanţă dinamică de monoloage şi scene în două-trei personaje, Dulce acrişor surprinde momente (gimnaziu, liceu, facultate) din viaţa a trei fete care, odată cu dezvoltarea corpului, îşi dezvoltă şi obsesiile şi frustrările legate de el. Bianca (Corina Butnaru), care mănîncă doar o roşie pe zi, Elena (Anca Munteanu), căreia i se spune „grasă şi frumoasă“, şi Cătălina (Gabriela Harabagiu), care ţine diete şi vomită tot, sînt personaje semificţionale: compilate din detalii biografice ale artistelor din echipa de creaţie, ele sînt caractere compozite, reprezentative pentru generaţia tînără. Pe măsură ce corpul este conştientizat de adolescent, el devine obiect de interes şi pentru cei din jurul acestuia, în special colegii de şcoală. Aşa apar hărţuirea, umilirea, agresiunea verbală sau fizică pentru corpurile atractive sexual, dar şi pentru cele care nu se dezvoltă conform normei. Bullying-ul la şcoală, imaginea omniprezentă a trupurilor „perfecte“, lipsa încrederii în sine şi a sprijinului pentru a-şi înţelege şi accepta propriul corp sînt parte din presiunea care viciază relaţia tinerilor cu propria imagine. În acest context, începe o serie de reacţii negative pe care adolescenţii le au faţă de sine şi care se traduc în dezordine alimentară (de la mîncat compulsiv la refuzul hranei), uneori cu componentă maladivă (anorexie, bulimie), anxietate şi depresie, recluziune socială etc. Cum timpul creării spectacolului a fost scurt, artistele au decis să prezinte o latură a problemei pe care o experimentaseră direct: traseul sinuos al acceptării propriului corp şi urmele pe care acesta le lasă în sufletul, mintea şi pe trupul adolescentului. Tinerii internalizează discursul public nociv privind idealul de frumuseţe şi îl metabolizează ca pe o toxină: orice abatere personală, reală sau imaginară, de la modelul dezirabil scade stima de sine.

19 foto nicu lazur jpg jpeg

Este interesantă conexiunea dintre aceste traume psihice ale corpurilor fizice cu instituirea tipologiilor în teatru. Unuia dintre personaje, studentă la Actorie, avînd o statură impozantă, i se spune că este destinată să fie „actriţă de scenă mare“ (i se dau roluri de mame şi e asigurată că nu va juca niciodată „fetiţa cu chibrituri“). Aceeaşi acuză subtilă adusă teatrului de stat – că foloseşte stereotipuri fizice – apare şi în COMING of stAge, spectacolul creat de Radu Apostol şi Peca Ştefan la Tîrgu Mureş cu masteranzii Universităţii de Arte, prin personajul lui Carmen Ghiurco, căreia i se spune că „nu are picioare de (teatru) naţional“ (actriţa este minionă). Este aici ideea uniformizării, a reproducerii nesănătoase a unor modele fizice (stereotipuri) de actori, care poate depersonaliza arta teatrului.

Echipa de creaţie de la Dulce-acrişor este integral feminină, lucru important în economia spectacolului, căci corpul feminin este cel cu precădere stereotipizat, judecat, obiectificat. Perspectiva feminină/feministă asupra subiectului este discret conţinută în text (dramaturgie Adriana Creangă) şi explorată de regizoare (Claudia Machedon), fără a transforma spectacolul într-unul explicit militant. Accentul cade pe intimitatea confesiunilor şi pe explorarea experienţelor negative generate de conflictul mental şi emoţional cu propria imagine neconformă cu norma. Veridicitatea biografiilor, fie şi parţial ficţionalizate, şi stăpî­nirea instrumentelor actoriceşti, o regie curată, eficientă, un spaţiu gol funcţional (prin lumini şi cîteva cuburi negre) fac din Dulce-acrişor o reuşită performativă. Dar miza lui nu se rezumă la asta. Turneul din această toamnă al spectacolului, la Cluj, Iaşi şi Sibiu, va oferi posibilitatea tinerilor din aceste oraşe să îşi confrunte frustrările şi anxietăţile legate de corp şi să înţeleagă că nu trec singuri prin aceste angoase. Atunci cînd şcoala şi familia tac, poate vorbi teatrul. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Nicu Lazur

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.