Tehnologie şi corp

Publicat în Dilema Veche nr. 716 din 9-15 noiembrie 2017
Tehnologie şi corp jpeg

● Festivalul Naţional de Teatru, ediţia a 27-a, 20-30 octombrie 2017 (spectacole străine invitate). 

Prezenţa unui spectacol marca Robert Lepage în Festivalul Naţional de Teatru 2017 a avut, mai mult decît prilejuirea unor entuziasme sau încruntări estetice, un rol utilitar (folosesc din nou acest cuvînt în legătură cu FNT, cu o conotaţie eminamente pozitivă). În condiţiile apariţiei unor încercări de teatru multimedia în peisajul românesc, vizionarea (măcar a) unui spectacol al unuia dintre creatorii care au intuit şi au experimentat, printre primii şi la nivel de excelenţă, combinaţia dintre tehnologie şi om în artă este absolut necesară. Ca să se ştie ce se poate face în materie de tehnologie pe scenă – şi cam care ar putea fi pretenţiile unui spectator avizat, cu amendamentul că aceste tehnologii sînt scumpe, iar costurile influenţează atît rezultatul artistic (prin prezenţa sau lipsa unor dispozitive de ultimă generaţie), cît şi producătorul spectacolului care poate fi, la noi, numai un teatru de stat cu un buget generos – şi cum se îmbină organic această tehnologie cu actorul, ca parte fundamentală a conceptului artistic, avînd deci un rol activ, nu ilustrativ, în economia spectacolului.

Dependent de multimedia, Robert Lepage este un pionier al tehnologiilor folosite în crearea şi dezvoltarea unui concept performativ. Hamlet / Collage este parţial un remake după un alt spectacol al lui Lepage din 1995, Elsinore, creat pentru un singur actor (atunci Lepage însuşi, acum rusul Evgheni Mironov) care joacă – mai bine zis reprezintă în diferite moduri, de la comic (de exemplu, Polonius este inspirat de Groucho Marx, iar Osric este un arlechin) la travestiuri la vedere (Gertrude şi Ofelia) – toate personajele. Decorul este alcătuit dintr-un cub hi-tech suspendat, cu trei laturi lipsă, care se roteşte în toate direcţiile, cu diferite trape prin care intră şi ies actorul şi elemente de decor, şi care serveşte ca suprafaţă pentru videomapping. Prin proiecţii se creează o scenografie virtuală: diferite săli din palat, biblioteca, baia, cerul înstelat, rîul, morminte etc. Hamlet este pacient într-un ospiciu, ţinut la izolare într-o celulă capitonată, prizonier nu doar fizic, ci şi psihic, „arestat“ de propria minte care funcţionează prea mult şi prea repede („Aş putea fi închis într-o coajă de nucă şi să mă socotesc un rege al văzduhului nemărginit, numai de n-aş avea visuri rele“) şi care îl transformă într-un designer narativ şi de personaje. Hamlet este fiecare mai mult decît toţi (şi la propriu, nu doar metaforic, de exemplu în scena Claudius – Hamlet de după asasinarea lui Polonius, cei doi sînt la cină, iar masa este rotită rapid de Mironov şi proiecţiile schimbă fundalurile astfel încît actorul poate juca ambele personaje). Mironov (51 de ani) are o remarcabilă condiţie fizică, absolut necesară, căci spectacolul prespune un efort uriaş şi ceva aptitudini de cascador. Finalul este rotund, cu Hamlet la izolare, fără a fi deschis, ca în text, unde apariţia lui Fortinbras conţine o doză de optimism: un rege nou, o posibilă speranţă. Aici însă, în spectacol, nu există nimic altceva decît singurătatea maladivă a unui om cu un imaginar (mult prea) bogat.

rosencrantz foto serghei petrov jpg jpeg

O altă viziune asupra lui Shakespeare are coregraful Angelin Prejlocaj, care plasează povestea din Romeo şi Julieta într-o dictatură, un stat poliţienesc (cu referire la Europa de Est, spune artistul francez cu origini albaneze), astfel că rivalitatea dintre familiile Capulet şi Montague capătă o altă formă de antagonism, tot politic, dar mult mai drastic: Julieta aparţine castei conducătoare militare, iar Romeo, unui grup anarhist de vagabonzi. Decorul sugerează turnul de supraveghere de la zidurile cetăţii (statul-închisoare) unde soldatul de gardă patrulează însoţit de un cîine, verificînd teritoriul (inclusiv sala) cu o lanternă. Referirea (anacronică) la totalitarismul est-european se explică prin faptul că (şi) acest spectacol este un remake al unei producţii realizate în 1990 pentru Lyon Opéra Ballet. Acest lucru se traduce şi prin aparenta reîntoarcere a coregrafului la narativitatea clasică în detrimentul abstractizării care îi caracterizează lucrările (în realitate, acest spectacol este creat anterior perioadei abstracte). Desigur, spectacolul lui Prejlocaj are valenţele obişnuite ale artistului: o fluiditate remarcabilă a mişcării, cîteva amprente personale – o doică coregrafiată la dublu, cu două balerine-arlechin, îmbrăcate complementar, multiplicarea cuplurilor în scena (coborîtă din balcon şi explicit fizică) de dragoste dintre Romeo şi Julieta etc. –, dar rămîne un balet eminamente clasic.

O a treia prezenţă străină, al cărei spectacol a încheiat festivalul, a fost cea a lui Juliette Binoche. Excelentă actriţă de film, Binoche este o apariţie plăcută, graţioasă şi naturală într-un spectacol (Să trăieşti orice ar fi) care intenţio­nează să reconstituie universul interior al Barbarei, o personalitate a muzicii franceze, cu un scenariu care include cîntecele marcate de melancolie şi fragmente din autobiografia neterminată a cîntăreţei (Barbara a murit în 1997 la 67 ani). Problema spectacolului stă într-o dramaturgie monotonă, dominată de patetism, şi în regia inexistentă, ambele conducînd la un show lipsit de dinamism. Prin urmare, Binoche rămîne o prezenţă plăcută fără a face însă propriu-zis un rol. Nici cîntecele nu o pun în valoare în condiţiile în care calităţile ei muzicale sînt reduse – muzica spectacolului e „salvată“ de pianistul Alexandre Tharaud. Ceea ce se erijează într-un fel de regie vine dinspre lumini, unde există o dramaturgie care creează atmosferă din penumbră, decupează personaje din întuneric, ascunde şi învăluie cu tandreţe etc. Este creaţia maestrului de lumini Éric Soyer, cel care face minuni în spectacolele lui Joël Pommerat.

Dacă spectacolul lui Robert Lepage este un tur de forţă performativ, util prin noutate – confruntarea artiştilor, încă novici în folosirea tehnologiei pe scenă, şi a publicului local cu un tip de performativitate care încorporează multimedia la nivel de excelenţă –, celelalte două nu au un aport semnificativ în festival. Şi aici ar trebui gîndit dacă prezenţa străină în FNT are un rol activ sau unul pur expozitiv. Şi la ce ne foloseşte asta. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Claude Carbonne, Serghei Petrov

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.