Sub pămînt, în ură

Publicat în Dilema Veche nr. 631 din 24-30 martie 2016
Sub pămînt, în ură jpeg

Orb de mină de Csaba Székely; regia: Catinca Drăgănescu; coordonator Osonó: Fazakas Misi; scenografia: László Wegroszta; mișcarea scenică: László Ivácson; muzica: Csibi Szabolcs. Cu: Virgil Aioanei, Elena Popa, Sebastian Marina, Claudia Ardelean, Ion Fiscuteanu jr., Mucha Oszkár, Benyhe Bernát, Daragics Bernadette, Fekete Kata, Gyergyai Bea, Péter Izolda. Teatrul „Andrei Mureșanu“, Teatrul Independent Osonó, Sfîntu Gheorghe.

Textele lui Csaba Székely par să fi intrat, în sfîrşit, într-o normalitate a prezenţei lor pe scenele din România. Premiat şi jucat în Ungaria, cu texte incluse în antologii de dramaturgie contemporană în mai multe ţări, Csaba Székely este un scriitor prolific, a cărui operă esenţială, pînă în acest moment, rămîne Trilogia minelor. Inspirată de o realitate aspră, situată departe de ochii şi interesele lumii, Trilogia sondează universul decrepit al satului, aflat în disoluţie pe fondul capitalismului haotic care a invalidat industria fostă comunistă, lăsînd fără locuri de muncă, fără viitor şi fără demnitate aproape toată clasa muncitoare. Acest fundal sumbru generează o mizerie socială şi umană: violenţă fizică şi psihică, abuz, şantaj, corupţie, furt. Este un peisaj dezolant căruia Csaba Székely îi potenţează tristeţea prin comic. Maestru al replicii, cu o poetică a înjurăturilor deconcertantă, dramaturgul posedă un umor şfichiuitor care are calitatea de a fi accesibil, astfel încît textele, cu toată cruzimea lor, sînt „respirabile“.

Dintre toate cele trei piese, Orb de mină poate atrage cei mai mulţi spectatori din România. Tendinţa spre sinucidere a populaţiei maghiare (Flori de mină) poate părea românilor o chestiune etnică, iar pedofilia în rîndul preoţilor catolici (Apă de mină) pare o problemă doar în afara ţării şi a religiei dominante ortodoxe. Retorica naţionalistă interesează însă pe toată lumea, chiar dacă în grade diferite în Ţinutul Secuiesc şi la Bucureşti. Orb de mină (montată pentru prima dată sub titlul Beznă de mină la Teatrul Naţional din Tîrgu Mureş – Compania „Tompa Miklós“) redă înfruntarea dintre automatismele naţionaliste radicale, deprinse din retorica politică manipulativă, pe fondul corupţiei din primăriile locale (mafia lemnului). Trebuie spus că alegerea acestui text pentru producţia Teatrului „Andrei Mureşanu“ din Sfîntu Gheorghe este binevenită în contextul compoziţiei etnice locale.

Catinca Drăgănescu mizează, de altfel, pe această conexiune cu publicul. Ca scriitură, cu structura sa cehoviană, piesa nu se află printre preferinţele regizoarei care, pînă acum, a ales fie dramaturgie contemporană (Marius von Mayenburg), fie a creat scenarii proprii din texte clasice (Ibsen, Shakespeare). Drăgănescu a găsit totuşi o modalitate de a construi în stilu-i caracteristic un spectacol fără a devia semnificativ textul, căci una dintre trăsăturile scriiturii lui Csaba Székely este „aşezarea“ solidă în structura dramatică, astfel încît o viziune deturnantă trebuie serios argumentată pentru a funcţiona. Lumea închisă a satului minier este asociată cu noncomunicarea în interiorul comunităţii, prin urmare actorii joacă frontal, fără relaţie. László Wegroszta susţine scenografic această idee, printr-un decor integral din lemn, populat cu elemente-simbol ale interioarelor secuieşti şi întins pe două etaje: cel de jos, satul-mină, în care fiecare personaj are spaţiu propriu, şi cel de sus, pe care stă un cor de „mineri“ (trupa Osonó) care contextualizează verbal, muzical, corporal povestea de jos (inclusiv marcînd trecerea timpului).

Primarul maghiar (Virgil Aioanei) este abrutizat, staţionează într-o stare comatoasă (are o inerţie, inclusiv infracţională) din care îl „trezeşte“ reflexul furibund al unei traume din copilărie, resuscitat de o tragedie recentă. Asta nu îl împiedică să o manipuleze pe sora lui (Elena Popa), care îşi ridică greu capul în această lume a bărbaţilor în care locul femeii este exclusiv la bucătărie şi în pat. Fiica primarului (Claudia Ardelean), ale cărei aspiraţii de emancipare prin educaţie eşuează în muncă fizică (posibil prostituţie), aduce singurul element de speranţă: plecarea în străinătate. Poliţistul (Sebastian Marina), în ciuda bunelor sale intenţii anticorupţie, molfăie acelaşi discurs naţionalist ca primarul. Marina are partea cea mai dificilă, căci personajul său, un român care vorbeşte prost maghiara, are nevoie de repoziţionare într-un spectacol de limbă română. Soluţia aleasă de regizoare este o convenţie în care maghiara este română şi invers, astfel încît poliţistul vorbeşte română cu interludii de maghiară stîlcită (în faţa unui public nevorbitor de limbă maghiară se impune supratitrarea acestei partituri căci, deşi sensul replicilor este inteligibil, detaliile, inclusiv comicul, nu transpar). Naţionalistul secui (Ion Fiscuteanu jr.), înţepenit în gîndire şi în postură, este cel care cucereşte, pînă la urmă, toată comunitatea, trăgînd peste ea este întunericul total.

Spectacolul este revigorant, jucat cu poftă şi subtilitate de actori, care au aşteptat cîţiva ani redresarea teatrului de limbă română din Sfîntu Gheorghe. Odată cu instalarea noului manager, Anna Maria Popa, sînt semne că acesta va ieşi din conul de umbră. Orb de mină este un pariu cîştigat, în ciuda unor mici rezerve (convenţia se rupe la un moment dat şi apar relaţiile, motivate de venirea unui personaj din exterior, Izabella – doar că înaintea ei, tot din afară venise şi poliţistul, fără ca prezenţa lui să schimbe ceva –, după care se revine în convenţia iniţială fără justificare; există o referire la comunism prin „Partidul, Ceauşescu, România“, fără altă susţinere – cîntecul exprimă un soi de naţionalism oficial, dar conexiunea este forţată: înfruntarea propriu-zisă este redusă ca text, iar scena finală dispare – posibil ca ele să fi fost prea sensibile pentru publicul local, dar lipsa lor „îndulceşte“ spectacolul).

Orb de mină marchează resuscitarea Teatrului „Andrei Mureşanu“ din Sfîntu Gheorghe.

Disclaimer: Oana Stoica este critic de teatru şi producătorul spectacolului Apă de mină de Csaba Székely la Teatrul Act.

Foto: M. Ştefănescu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.