Singurătăţile performerului de cursă lungă

Publicat în Dilema Veche nr. 687 din 20-26 aprilie 2017
Singurătăţile performerului de cursă lungă jpeg

● Festivalul LIKE CNDB. lonely, lonely; producător: Sööt/Zeyringer, ima­ge­tanz/brut Wien & Sõltumatu Tantsu Lava, concept şi interpretare: Sööt/Zeyringer, dramaturgie: Andrea Salzmann, Anat Stainberg, costume: Laia Fabre. 

În festivalul din luna februarie al Centrului Naţional al Dansului, LIKE, unul dintre spectacolele invitate folosea o recuzită alcătuită integral din cutii de carton. Coproducţia austriaco-estonă lonely, lonely se configurează în jurul însingurării omului contemporan, asaltat de tehnologia care facilitează comunicarea, dar care are, de fapt, efectul contrar. Dependenţa de gadget-uri (conţinute de ambalajele cartonate) şi de social media duce, paradoxal, la pierderea aptitudinilor comunicaţionale şi la dezvoltarea anxietăţii care „avariază“ individul, anulîndu-i statutul de animal social şi încărcîndu-l, în schimb, cu angoase. Două performere, Tiina Sööt şi Dorothea Zeyringer, folosesc cutiile de carton precum matricile matematice, într-o serie de combinaţii care panoramează ideea de singurătate urbană în diferite formate: de unul singur, în doi, în dragoste, în prietenie („close friends, too close“) etc. Retragerea în bula proprie înseamnă izolare, cu multiple consecinţe negative, dar poate reprezenta şi un mod de a supravieţui, atunci cînd viaţa se mută din spaţiul real în cel virtual.

Performerele folosesc creativ cutiile de carton care devin spaţii de configurare a recluziunii şi a eşecului socializării (scena finală, cu reţeaua de prieteni sugerată de ambalaje aşezate în două turnuri şi performerele retrase în cutiile de la bază, redă ironic neadaptarea la realitatea concretă a individului care trăieşte în lumea virtuală). Licitaţia de îmbrăţişări rămîne unul dintre cele mai bune momente din performance (ce se licitează, de fapt, este durata, timpul cît se poate rezista într-o îmbrăţişare, aceasta fiind resimţită ca gest invaziv/agresiv pentru individul urban). Universul sonor este creat din fraze rostite de performere, înregistrate sau live, cu o mică defazare astfel încît să dea senzaţia unor multitudini de singurătăţi care îşi analizează, lucid-anxios, fricile şi care se pot sincroniza chiar şi antagonic („I like you / I don’t like you“).

lonely, lonely este o demonstraţie de performance coerent în concept şi realizare, cu o temă clară şi o modalitate de dezvoltare practică a acesteia; este antipodul perfect al ideilor însăilate şi al show-urilor dezlînate care bîntuie prin performance-ul contemporan astăzi. 

rosencrantz teren de dans foto alina usurelu jpg jpeg

● teren de dans / one to all concept, coregrafie, interpretare: Mihaela Dancs, light designer: Ionuț Cherana, sound designer: Marian Cîtu, producător: CNDB. 

Mihaela Dancs are o personalitate puternică, cunoscută şi respectată în dansul contemporan din România. Extrem de energică, ea introduce în spectacole miş­carea de rezistenţă (serii de sărituri, dar nu numai), care devine element de bază în performance, suferind diferite interpretări, mutaţii, sensuri, în funcţie de modul în care este direcţionată. În noua sa producţie, teren de dans, gîndită iniţială ca un performance one to one şi dezvoltată apoi şi într-o variantă one to all, Dancs este singură pe scenă şi execută o serie de sărituri continue, timp de 45 de minute (care se constituie într-un test de anduranţă), cu fesul tras pe ochi (altă marcă personală a performerei, o variantă de fes „joacă“ în Out of Order).

De fapt, Dancs e şi nu e singură pe scenă. Ceea ce creează în cele 45 de minute este o relaţie personală cu muzica şi cu obiectul prin care aceasta se difuzează, o boxă cu stativ. Relaţia dintre performeră şi muzică – resimţită acut, în sfera strictă a spaţiului intim, motiv ca Dancs să „aspire“ sunetele băgîndu-şi capul în boxă, la propriu – trece în plan secund, ceea ce ajunge în penumbra reflectoarelor fiind mai degrabă parteneriatul cu obiectul: un proces de tatonare, apropiere şi contopire. Conflictuală şi tandră totodată, simbioza dintre om şi obiect atinge punctul în care unul devine continua­rea celuilalt. Acesta este, într-un anume sens, un demers erotic. Dancs imprimă mişcarea boxei, preia sunetul transmis de obiect şi îl întoarce acestuia pînă acolo unde nu se mai ştie care dintre ei performează. Om, obiect, sunet se contopesc performativ, acesta fiind conceptul performance-ului. 

● Europium, spectacol produs de Centrul Cultural „Onassis“ din Atena și RootlessRoot. Coproducător: Centrul de Dans JoJo-Oulu, concept şi coregrafie: RootlessRoot, concept vizual şi decor: Jozef Frucek, muzica: Vassilis Mantzoukis, text: Martin Kubran, creaţie şi interpretare: Hyaejin Lee, Manuel Ronda, Jacob Ingram-Dodd, Alexios Fousekis, Linda Kapetanea. 

Recomandat de CNDB în timpul festivalului LIKE, spectacolul invitat la Teatrul Odeon de Fundaţia Culturală Greacă şi Centrul Ceh din Bucureşti, Europium este o alegorie a Europei contemporane. Perspectiva este cinică, în ciuda notei optimiste pe care o afişează la final. Realizat pe doi mari piloni, unul de dans (mişcare sincron şi elemente de acrobaţie) şi unul de text (stand-up), spectacolul metaforizează un naufragiu (al fregatei Meduza în 1816) care devine sugestiv pentru continentul european şi, mai ales, pentru forul comunitar, ambele în derivă. Titlul spectacolului trimite la instabilitate, fiind împrumutat de la EU63, un element chimic care se descompune cu uşurinţă. Dansatorii sînt de diferite etnii şi rase – unitate în diversitate – şi manevrează cu îndemînare nişte axis mundi (cîte una pentru fiecare ţară europeană?) din care reuşesc să construiască o plută pe care îl „închid“, cu ajutorul altor tije lungi, pe performerul-vorbitor. Ideea ar fi că, în final, Europa îşi găseşte ţărmul, dar optimismul e atenuat de claustrarea „nebunului“ (în sens shakespearian) care continuă să vorbească „în dodii“ (performanţa artistului e atît de bună încît publicul nu a realizat că spectacolul se terminase şi că singurul motiv pentru care artistul rămăsese pe scenă era „încătuşarea“ sa). O Europă în derivă, o Uniune-închisoare, autodevoratoare (Grecia s-a confruntat cu faţa mai puţin binevoitoare a forului comunitar), o speranţă firavă pentru viitorul comun. Trebuie precizat că spectacolul a fost creat înainte de Brexit. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: sus – Europium, Daniel Cozma, jos – teren de dans, Alina Uşurelu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.