Revoluţia revoluţiilor

Publicat în Dilema Veche nr. 818 din 24-30 octombrie 2019
Revoluţia revoluţiilor jpeg

● Platforma Internaţională de Teatru București #6 (10-18 octombrie 2019). 

Au trecut 30 de ani de la Revoluţia (spuneţi-i cum credeţi) din 1989 şi, cum cifrele rotunde îndeamnă la chestionări, nu doar la festivisme, o serie de evenimente culturale investighează atît momentul crucial al istoriei noastre recente, cît şi traseul nostru – ca naţiune, civilizaţie, cultură şi indivizi – de atunci încoace. Ediţia a 6-a a Platformei Internaţionale de Teatru Bucureşti, organizată şi curatoriată de criticul de teatru Cristina Modreanu, a fost construită în jurul ideii de revoluţie, conectînd acel episod decisiv din istoria ţării cu prezentul tensionat, confuz şi nesigur în care trăim, care are un mare potenţial „revoluţionar“, atît benefic, cît şi destructiv. „Micile revoluții personale determină adevărata revoluție socială, tăcută și profundă, care vine în sfîrșit, după 30 de ani, să completeze Revoluția sîngeroasă din 1989. Personalul este din nou politic“, scrie Cristina Modreanu şi, în acord cu aceste idei, ea a configurat programul Platformei în care s-au regăsit, pe lîngă spectacole, lecturi performative, reunite sub titlul Realități extraordinare. Teatru nou pentru copii și adolescenți, şi o piesă work in progress, prezentată tot în lectură, scrisă de Saviana Stănescu, Revolution project, care chestionează revoluţia pornind de la biografiile personale ale actorilor.

În secţiunea spectacolelor, performance-ul Nicoletei Lefter, An tan ti na, porneşte de la cartea Anei Blandiana, Fals tratat de manipulare, în care poeta prezintă procesul înţelegerii că sistemul din umbră, care deţinea controlul înainte de 1989, a supravieţuit după Revoluţie, ba mai mult, a avut un rol decisiv în „crearea“ evenimentului Revoluţiei. Performance-ul arată un traseu al dezamăgirii, al pierderii inocenţei în faţa unei reţele care funcţionează prin transformarea oamenilor în prizonieri ai fricii. Lefter e singură între trei spaţii, cu o casă desenată ca în jocul „Spînzurătoarea“ şi două suporturi de proiecţie. Un interviu fără sonor cu Ana Blandiana rulează pe un ecran. Sistemul nu are corp, este invizibil, dar audibil: glasurile celor cu care interacţionează personajul sînt uniformizate prin efecte sonore şi devin o singură voce metalică, impersonală. Execuţia soţilor Ceauşescu – insuportabil de revăzut, cel puţin pentru mine, din cauza grotescului ei şi a înscrierii într-o violenţă care ne asaltează zilnic – este mixată cu reconstituirea ei, astfel că apuc să văd, cu groază, cum Elena Ceauşescu se ridică după execuţie. Nu ştiu ce a fost mai rău, teama de întoarcerea (viciilor) comunismului, dezamăgirea că momentul nostru de eroism şi inocenţă ar (putea) fi contrafăcut sau faptul că fantomele istoriei ne bîntuie.

Britanicii de la Gob Squad, o companie de teatru relocată în Germania, care lucrează cu practici colective şi au spectacole care exced formatelor teatrale fixe, au prezentat înregistrarea spectacolului Revolution now, realizat în 2011 la Volksbühne, Berlin. La baza lui a stat analiza mai multor revoluţii, inclusiv cea din România (din care au prezentat două extrase, celebrul „Mircea, arată-le că lucrezi“ şi un discurs al lui Florin Piersic). Gob Squad dinamitează tiparele performative, adică orice convenţie, fixare, scenariu etc. În ceea ce s-ar putea numi un haos performativ (auto)ironic, chiar neserios (artiştii refuză constant să se ia în serios şi de aici se ridică şi întrebarea dacă acest lucru nu are cumva efect de bumerang şi nu duce în derizoriu spectacolele lor), ei au chestionat conceptul de revoluţie prin încercarea de a-i reproduce mecanismul. Demersul performativ este participativ, rolul spectatorului fiind continuu sabotat pe mai multe niveluri. Închişi în teatru „pînă cînd afară va începe / se va produce schimbarea“, spectatorii dinăuntru sînt îndemnaţi să ia parte la revoluţie, cu pancarte şi sloganuri, să fie o masă de manevră, de fapt, pentru livrarea unui produs „revoluţionar“ către cei de afară. Transmisia se face pe un ecran în exterior (aici sursa de inspiraţie este în mod direct Revoluţia română, transmisă live la TV), iar trecătorii reacţionează – sau nu –, căci se încearcă implicarea (atragerea) lor printr-un dialog direct, chiar prin trimiterea unui „sol“ afară. Acest vodevil frenetic, improvizat, frust ca tehnică (teatrală), care amestecă referinţe politice (de stînga) cu cele ale culturii pop şi detalii de biografie personală, demonstrează, prin inconsistenţa lui, că în lumea dominată de media şi social media, ideea de revoluţie este golită de sens, rămîne doar un ambalaj (la modă, poate) fără conţinut, că generaţia superficială a nativilor digitali este incapabilă să genereze o revoluţie, o repornire, revigorare a lumii. În acelaşi timp, pulverizarea morgii teatrale, dusă la extrem, riscă să arunce în aer chiar performance-ul, anulîndu-i mizele. În hainele lor de paiaţe pop, cu entuziasmul lor coleric, cei de la Gob Squad nu provoacă în mod real o revoluţie, nici măcar la nivel de chestionare, ci mai degrabă sterilizează ideea prin deconstrucţie comică.

rosencrantz revolution now foto lavinia cioaca jpg jpeg

Compania independentă Auăleu din Timişoara a prezentat HUOOOOO!!! (text & înscenare de Ovidiu Mihăiţă), o anatomie a protestului postdecembrist în două personaje emblematice, protestatarul şi jandarmul, primul reprezentat de o pensionară (Christine Cizmaş), care adună toate frustrările din mediul public, cel de-al doilea (Marian Pîrvulescu), tînăr şi plictisit, este un produs al haosului de valori şi al crizei gîndirii critice, care sînt consecinţele eşuării educaţiei în anii democraţiei tot mai puţin originale. Ceea ce doreşte protestatara nu ţine de impunerea unor anumite ideologii sau doctrine, ci de scoaterea cetăţenilor (inclusiv a jandarmului) din sfera de manevră a unui sistem manipulator (ideea se suprapune oarecum pe teza Anei Blandiana).

Chestionarea trecutului recent, detaşarea emoţională faţă de acesta, investigarea conexiunilor dintre istoria personală şi cea generală sînt obligatorii pentru a merge mai departe, în contextul social-politic contemporan, complicat şi îngrijorător. E important să înţelegem lucrurile în complexitatea lor, inclusiv că, deşi din perspectiva prezentului, revoluţiile par regizate şi ridicole, ele au conţinut enorm de mult entuziasm şi sinceritate. Privite astăzi, primele imagini revoluţionare din studioul TVR sînt ridicole, dar eu văd mai degrabă cît de săraci şi disperaţi eram şi cîte speranţe aveam, de care, între timp, s-a cam ales praful. Şi asta mă întristează profund. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto sus:  HUOOOOO!!!, Lavinia Cioacă. Foto jos: Revolution now, Lavinia Cioacă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.