Problema cehoviană

Publicat în Dilema Veche nr. 756 din 16-22 august 2018
Problema cehoviană jpeg

● Pescăruşul, de A.P. Cehov, adaptare liberă după o traducere de Mașa Dinescu și Andrei Șerban. Regia: Andrei Șerban. Regizor secund: Sînziana Stoican. Scenograf consultant: Valentin Vîrlan. Asistenţi regie: Cosmin Alexandru Purice, Florin Liță. Lumini şi sunet: Dragoș Mărgineanu, Paul Drăguș. Costume Arkadina: Doina Levintza. Coordonator proiect: Irina Radu. Cu: Ionuț Vișan / Liviu Pintileasa, Mădălina Anea / Sabrina Iașchevici, Constantin Cojocaru, Bogdan Cotleț / Anghel Damian / Bogdan Nechifor, Silvana Mihai / Alina Rotaru, Richard Bovnoczki / Vitalie Bichir, Virginia Mirea / Florina Gleznea, Gelu Nițu / Silviu Debu, Mihaela Trofimov / Claudia Ieremia, Emilian Oprea / Richard Bovnoczki, unteatru, Bucureşti. 

A cincea variantă a Pescăruşului cehovian pe care a creat-o Andrei Şerban s-a nimerit să fie la unteatru, o companie teatrală independentă condusă de Andreea şi Andrei Grosu. Cu o vechime de opt ani – sărbătoriţi prin a patra ediţie a Zilelor unteatru, între 25 şi 29 iulie, un showcase cu producţii recente şi spectacole în premieră ale companiei –, unteatru este o alternativă la instituţiile publice de spectacole, cu care are în comun pasiunea pentru texte şi formule spectaculare clasicizate. Abordează dramaturgia clasică şi modernă, mizează pe estetici minimaliste (condiţiile o impun, atît dimensiunile şi facilităţile spaţiilor, cît şi resursele financiare), căutările artistice, fie şi experimentale, urmează formule standard de cercetare teatrală. Ce deosebeşte unteatru de teatrele de stat este vivacitatea companiei, atît artistic, prin entuziasmul producţiilor, cît şi administrativ, prin crearea unui loc primitor, cu două săli de spectacole şi un spaţiu hibrid (bar, restaurant, sală de concerte şi, uneori, de cinema).

În acest spaţiu, Andrei Şerban realizează un studiu asupra Pescăruşului, „deși nu vom putea dezlega misterul care face ca o poveste ce sfîrșește în moarte violentă să fie catalogată de Cehov drept comedie“. Regizorul foloseşte în avantajul său spaţiul intim de joc şi frusteţea (lemn şi cărămidă nefinisată) lui robustă. Configurarea spectaculară a textului, austeră, este argumentată de teoria lui Peter Brook – „un spaţiu gol şi două culise, ăsta-i teatrul“, asumă febril Treplev, după ce îi citise Dorn din cartea lui Brook. La antipodul abundenţei de resurse din versiunile anterioare ale Pescăruşului, inclusiv a celei de la Sibiu din 2007, actualul spectacol al lui Şerban dispune doar de zece scaune şi o piatră (cu posibile sensuri: piatră de temelie – referitor la teoriile teatrale; piatră / necaz în casă; punct de reper / de cotitură; stîn-că de siguranţă, dar şi ilustrare a proverbului cu nebunul care aruncă o piatră în lac şi zece înţelepţi – actorii – care nu o pot scoate, apropo de „neputinţa“ reclamată de regizor în a înţelege comedia lui Cehov). Actorii sînt prezenţi permanent în spaţiu, astfel că personajele pot reacţiona în toate scenele. Este o poziţionare atipică, rezervată în general spectatorilor, căci, de regulă, numai aceştia văd întregul spectacol, în timp ce personajele au doar perspective fragmentare asupra naraţiunii. Practic, asta generează o investigare din interiorul textului prin „comentarii“ (mute) în timp real, o formulă performativă spectaculoasă, nu în sensul luxurianţei imaginii, ci în cel al cercetării dramatice.

756 19 foto andrei gindac 50 jpg jpeg

Esenţială este construcţia personajelor – ca de obicei, Andrei Şerban lucrează cu mai multe distribuţii, articolul de faţă referindu-se la una singură – şi a relaţiilor, care funcţionează într-o viziune coerentă şi consistentă, viabilă prin forţa argumentaţiei. Şerban pune Pescăruşul sub semnul tensiunilor familiale, al uzurii relaţionale şi al terorismului afectiv. Femeile sînt sistematic agresate, fizic şi mental. Polina (Virginia Mirea) şi fiica sa, Maşa (Sabrina Iaşchevici), care îi reproduce mimetic destinul, sînt „dresate“, la propriu, de către soţul/tatăl Şamraev (Gelu Niţu), care le disciplinează cu cravaşa, ca pe animale. Evadările lor în dragoste eşuează şi asta le supune unui alt tip de agresiune. Doctorul Dorn, respectiv Treplev, sînt abuzivi prin modul în care le resping afecţiunea care, în ambele cazuri, este o formă de dependenţă. În plus, Maşa are şi o dependenţă de droguri care se agravează, de la „tras pe nas“ la injectat în venă. Maşa va muri, probabil, dintr-o supradoză, căci, deşi crizele ei sînt grave, nimeni nu intervine. Soţul ei, învăţătorul Medvendenko (Liviu Pintileasa), este un opresor afectiv, ca şi ceilalţi. Statutul lui din scriitură, de victimă, este sabotat scenic de crasa indiferenţă pe care o afişează faţă de suferinţele celorlalţi şi de meschinăria cu care rîvneşte parvenirea. Celelalte două femei, Arkadina şi Nina, sînt faţa şi reversul aceluiaşi destin. Arkadina (Mihaela Trofimov) este o divă superficială, egoistă, care transferă artificialul din teatru în viaţă, dependentă (şi ea) de un Trigorin (Richard Bovnoczki) insipid (foarte bine jucată această lipsă de personalitate a lui Trigorin), preocupat doar de scrisul lui. Dependenţa ei afectivă e umilitoare, dar o salvează propria artificialitate cu care îşi „joacă“ crizele. Nina (Silvana Mihai) este victima totală. Ea transferă artificialitatea invers, din viaţă în teatru: o replică adaptată, „sînt Silvana Mihai şi nu ştiţi cît mă doare să o joc pe Nina prost“, face ca falsitatea personajului de pînă la monologul final să capete sens. Nina devine credibilă în viaţă abia după ce devine actriţă şi îşi „joacă“ bine existenţa. Sorin (Constantin Cojocaru) este un bătrîn decrepit, cu sincope periodice. Declinul său fizic, constant şi vizibil, nu impresionează pe nimeni. Treplev (Anghel Damian) este fragil, (prea) pasional şi imatur emoţional, dar şi el o calcă în picioare, aproape la propriu, pe Maşa. Doctorul Dorn (Vitalie Bichir) este singurul capabil de tandreţe, dar nu şi de ajutor concret. Dorn este şi el „agresor“, prin indiferenţa cu care tratează iubirea Polinei. Dansul Polinei, ca o păpuşă mecanică, în cerc (şi Arkadina execută unul), este ilustrativ pentru modul în care aceste femei sînt abuzate şi condiţionate de contextul social, de propria afectivitate şi de bărbaţii din jur.

Dar spectacolul nu se reduce la atît, ci cuprinde detalii minuţios integrate în arhitectura personajelor şi a relaţiilor, precum cicăleala ameninţătoare a lui Şamraev atunci cînd Polina îi face cadou Arkadinei o cutie cu prune. Pescăruşul lui Andrei Şerban este un consistent studiu dramatic performat. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Gîndac

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.