Pilda delfinului

Publicat în Dilema Veche nr. 727 din 25-31 ianuarie 2018
Pilda delfinului jpeg

● Măcelaria lui Iov de Fausto Paravidino, traducere: Cristian Ungureanu, versuri: Ada Lupu. Regie şi univers sonor: Radu Afrim, scenografie: Irina Moscu. Cu: Emil Coșeru, Tatiana Ionesi, Ionuț Cornilă, Ada Lupu, Andrei Varga, Horia Veriveș, Livia Iorga, Irena Boclincă, Brândușa Aciobăniței, Doru Maftei. Video Mapping: Andrei Cozlac. Light design: Cristian Șimon. Sound design: Adrian Păduraru. Asistent regie: Irina Creţu. Teatrul Național „Vasile Alecsandri“ din Iași. 

Nu ştiu ce relaţie are Radu Afrim cu credinţa, ce sentimente religioase îl încearcă sau dacă acestea îi sînt străine. Cred însă că universurile magice din spectacolele sale – orice producţie afrimiană are o lume palpabilă şi una a imaginaţiei, nu neapărat pozitivă, căci magicul poate fi şi coşmaresc – denotă nu doar o teatralitate luxuriantă, care i-a devenit caracteristică, ci şi o conexiune personală cu necunoscutele irealităţii, expresii ale unor căutări dincolo de vizibil, unde ar putea fi ceva, frumos sau/şi înfricoşător, care ne influenţează destinele. Afrim nu este un regizor uşor descifrabil tocmai din cauza acestor glisări, pe faţa şi reversul realului, ce scapă etichetelor de tot felul – suprarealism, post-postmodernism, baroc etc. – şi care constituie amprenta sa performativă (dificil de imitat, cei puţini care au îndrăznit au rămas la suprafaţa demersului).

În Festivalul Naţional de Teatru 2017 a fost prezentată Măcelăria lui Iov de Fausto Paravidino, o parabolă biblică realizată la Teatrul Național „Vasile Alecsandri“ din Iași: dramaturgul italian reinterpretează, în cheie contemporană, povestea lui Iov din Vechiul Testament. Aceasta este a doua montare de către Afrim a unei piese de Paravidino, după Boala familiei M la Teatrul Naţional din Timişoara (cu un decor fabulos realizat de Velica Panduru, o pădure ruginie închisă într-un interior domestic). Dramaturgul şi regizorul se înţeleg bine, căci şi unul, şi celălalt refuză abordări directe, fruste ale socialului, preferînd implicarea imaginarului, alegoriile, frumuseţea şi oroarea puse laolaltă în naraţiuni poetice. Măcelăria lui Iov este o astfel de poveste, cu o familie banală: părinţii vîrstnici, un fiu afacerist şi o fiică asocială. Lucrurile nu sînt perfecte, precum la Iov înainte de cădere, dar nici dramatice, şi ar rămîne aşa dacă mica afacere a cuplului, o măcelărie – numită KARMAngerie în spectacol – nu s-ar dovedi falimentară, astfel că bunele practici în afaceri ale Tatălui sînt înlocuite cu rapacitatea Fiului şi a iubitei sale, o funcţionară de bancă. De aici, lucrurile merg din rău în mai rău, fără nici o izbăvire, fără nici o răsplată pentru suferinţă şi, mai ales, fără nici un sens al suferinţei. Tatăl nu este credincios, căderea lui nu este urmarea unui pariu cinic al lui Dumnezeu cu Diavolul, iar la rugăciunile sale tîrzii sau la ale altora, mai devreme, nu răspunde nimeni. Nu voia unui Dumnezeu atotputernic generează dezastre pentru a testa credinţa, ci lipsa acestuia permite ca cei slabi să fie striviţi. În absenţa divinităţii – surde, moarte sau pur şi simplu inexistente –, conceptele de bine şi rău se flexibilizează: cei buni nu sînt neapărat buni şi cei răi nu sînt absolut răi, nu există dreptate, fericire sau sens. Există însă o Infamă Treime („alea trei rupte“, le zice Afrim, Paravidino i-a numit -Clovni), la început martoră, apoi participantă şi în final decidentă (încheie povestea), care întrupează dublul bine-rău şi explică influenţa decisivă a contextului social asupra definirii celor două concepte. Astfel, tripleta trece prin trei identităţi diferite – prostituate, muncitori, asasini plătiţi –, toate marginale. Sînt categorii sociale pe care societatea le ignoră sau respinge, sînt „invizibilii“, cei care nu contează şi nu decid, ci asupra cărora se decide. Monologul final al prostituatei Horela cere încetarea blamării marginalilor căci „Cine are e bun, dar cine nu are? Nu e şi el făcut din carne, nu trebuie să mănînce şi el? Nu visează şi el?“ Este aici un extraordinar discurs social, cu o pronunţată fibră poetică, în care sărăcia este identificată ca sursă a amoralităţii şi a criminalităţii. Acest trio de damnaţi comico-tragici este fabulos: travestiţii Horela şi Dorela (Horia Veriveș şi Doru Maftei: numele personajelor reprezintă femininul de la prenumele actorilor – Afrim dezabstractizează personajele, dîndu-le numele actorilor şi identităţi carnale –, iar în cazul Horelei, este şi un indiciu al profesiei – whore/prostituată) şi o femeie-copil, Irena (Irena Boclincă, o Giulietta Massina locală).

rosencrantz foto nicu vlasceanu jpg jpeg

Scenografa Irina Moscu a imaginat o casă modulară, care se dezintegrează (precum familia pe care o adăposteşte) pentru a crea noi spaţii şi care este suport pentru video mapping (Andrei Cozlac). Universul magic afrimian vine din două irealităţi mixate: KARMAngeria, cu textura ei frustă, de carne însîngerată, şi delfinii care bîntuie visele Fiicei (excepţională Ada Lupu într-un rol făcut predominant din voce, imitînd sunetele delfinilor care seamănă cu ţipete de durere). Punctul comun între cele două este moartea celor inocenţi (Mama, Fiica, Băiatul de prăvălie, Tatăl), metaforizată ca un delfin înjunghiat, agăţat în cîrligul din măcelărie. Din povestea lui Paravidino nu cîştigă nimeni. Unui om i se ia totul, dar suferinţele sale nu îi redau bogăţia (de fapt, decenţa financiară), nu îi aduc înapoi familia, nu îl salvează de la moarte. Mai mult, căderea lui antrenează căderea altora. Jertfa delfinului (mamifer marin asimilabil aici cu peştele pentru a funcţiona ca metaforă christică) nu aduce nimănui mîntuirea. Cei buni, cei inocenţi şi cei săraci nu vor moşteni pămîntul.

Jonglînd cu realităţi şi irealităţi, cu personaje inocente sau venale, materializînd idei, simboluri şi sentimente şi dezvoltînd dublul fantastic al caracterelor umane, combinînd texturi diferite – tragic, comic, liric, muzical –, Afrim face o excelentă demonstraţie – care păstrează narativitatea pildelor biblice, dar şi potenţialul lor miraculos – a singurătăţii umane în univers. Şi o face în stilul său, cu nesfîrşită poezie, umor fermecător şi un strop de tragic. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Bulboacă, N. Vlăsceanu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.